ارتقاء زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری در سلفچگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26612
ساعت 10:46 چهارشنبه 2 مرداد 1392
حضور مهندس عباداله کامکار در تحریریه ماهنامه آغاز فرصتی بود تا گپی یک ساعته با وی در مورد فعالیت های منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان که یکی از موفق ترین مناطق ویژه کشور است، بزنیم. حاصل این گفت و گو را در ادامه می خوانید.

با توجه به شناختی که از ماهنامه آغاز دارید، نظر شما در خصوص این ماهنامه چیست؟
اعتقاد دارم، انتشار ماهنامه آغاز یک ضرورت است، چون پیام مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را به سمع و نظر مسئولین می رساند.چنین ماهنامه هایی اگر در باجه های روزنامه فروشی هم توزیع شود ،عامه مردم هم به اطلاعات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دسترسی پیدا خواهند کرد. افراد بسیاری به دنبال کسب اطلاعات در خصوص مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اند ولی منبعی برای دسترسی به این اطلاعات ندارند. ماهنامه آغاز می تواند منبع خوبی برای اخذ اطلاعات برای این دسته از افراد و کسانی که به دنبال سرمایه گذاری و تجارت هستند باشد. در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تاجرانی هستند که قبلا واردات کالا انجام می دادند ولی الان رویکردشان به سمت تولید تغییر کرده است،چون نیاز بازار را شناسایی کرده اند. آن ها با وارد کردن تکنولوژی روز دنیا شروع به تولید کرده اند که هم خروج و هم ورود ارز کنترل شود.در مجموع ماهنامه آغاز موفق عمل کرده است و حاوی اطلاعات کارآمد و مفید برای سرمایه گذاران و گردشگران است.

چه برنامه هایی را برای سال 92 در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در نظر گرفته اید؟
برنامه های سال 92 بر اساس رهنمون ها و شعار سال مقام معظم رهبری است. سال گذشته بحث حمایت از تولید و سرمایه ایرانی بود، از همان زمان تا کنون سعی کردیم بر اساس این پیام حرکت نماییم، امسال هم شعار « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» مطرح شد که در حال حاضرتمامی فعالیت های منطقه منطبق بر دستورالعمل مقام معظم رهبری است. منشور کار ما در مرحله اول صیانت از وضع موجود است ،یعنی بتوانیم سرمایه گذارانی را که جذب کرده ایم،همه جوره حمایت نماییم. موانع احتمالی رااز پیش رویشان برداریم.به این ترتیب سرمایه گذاران داخلی و خارجی بیشتری برای سرمایه گذاری در منطقه ترغیب خواهند شد. در مرحله بعد ،برای تامین منابع مالی اعم از ارزی و ریالی و حل مشکلات سرمایه گذاران از طریق مراجع مربوطه پیگیری های لازم را انجام دهیم.

آیا مشکلات ارزی همچنان برقرار است؟
بله همچنان مشکلات ارزی وجود دارد. مثلا بخشنامه می شود که به مناطق ویژه اقتصادی ارز مرجع و ارز مبدأ ندهید. اکثر تولیدکنندگان مواد اولیه را با ارزآزاد وارد می کنند، وقتی تولید کننده ای در منطقه ویژه تلاش می کند و فعالیتی را انجام می دهد باید به صورت ویژه به او امتیاز تعلق بگیرد، همچنین باید امور ارزی، بانکی و سرمایه گذاری در مناطق ویژه اقتصادی تسهیل شود نه اینکه مانعی بر سر راه سرمایه گذاران ایجاد شود. مسؤولین در مناطق ویژه اقتصادی سلفچگان تلاش می کنند با ایجاد زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری برای سرمایه گذاران فعلی و سرمایه گذارانی که در آینده جذب می شوند شرایطی را فراهم نمایند که برای فعالیت های اقتصادی خود با آسودگی خیال وارد مناطق ویژه اقتصادی شوند.

چند واحد تولیدی و سرمایه ای فعال در منطقه مشغول به کار هستند؟
بیش از سیصد بنای واحد خدماتی-تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان گذاشته شده است.اما آن دسته از واحدهای تولیدی که مرتب مشغول فعالیت هستند حدود 50 واحد است.
آیا زمین برای واگذاری به سرمایه گذاران در منطقه وجود دارد؟دراین صورت،اجاره به شرط تملیک است و یا ملکیت را واگذار می کنید؟
هم در مصوبه قبلی و هم در طرح توسعه که مدتی پیش مورد توجه مسئولین قرار گرفت، واگذاری زمین مصوب شدواحتمالا در شرف ابلاغ است.البته مشکلاتی در ارتباط با تامین منابع مالی و قیمت کارشناسی منطقه داریم که به زودی برطرف خواهد شد.

با توجه به مشکلات ارزی، قانون گذاری و مصوباتی که دبیرخانه اعلام می کند ارتباط شما با دبیرخانه در این حوزه چگونه است؟
ارتباطات مناطق ویژه اقتصادی سلفچگان و دبیرخانه ارتباطی تنگاتنگ است . معاونت امور گمرکی منطقه در تنظیم مواردی که در معاملات های مختلف انجام می گیردکه باید برای دولت و مجلس شورای اسلامی فرستاده شود، دخیل است. در مجموع ارتباط خوبی با دبیرخانه وجود دارد، نظراتی هم در این خصوص مطرح شده دبیرخانه هم پیگیری کرده است. از جمله موضوعاتی که در سال 91 انجام شد بحث ارزش افزوده بود ،چندین سال پیگیری کردیم که بالاخره هم به نتیجه رسید.مباحثی نیز در ارتباط با دستورالعمل گمرک وجود دارد که با وجود جلسات متعدد همچنان حل نشده است. اما جدای از تعاملات خوبی که با گمرک سلفچگان و گمرک کشور داریم، وجود این دستورالعمل ها ورود کالا به این مناطق را با مشکل مواجه کرده است.

آیا شما دچار ممنوعیت واردات هم هستید؟
بله،بعضا تولیدکنندگان ما برای تولید نیاز به قطعاتی دارند که واردات آنها به کشور ممنوع است. و همین موضوع مشکلاتی را برایشان بوجود می آورد. واردات به مناطق ویژه اقتصادی را نباید نادیده گرفت،چون موجب تحول اقتصاد ملی می شود.

همایش بندر خشک امسال هم برگزار می شود؟
اولین همایش را در مناطق ویژه اقتصادی سلفچگان سال گذشته با موفقیت برگزار شد.
محور اصلی این همایش، اتصال ریلی به راه آهن سراسری بود که در حال اتمام است. به زودی هم شاهد ورود کالا از بنادر دیگر به مناطق ویژه اقتصادی سلفچگان هستیم. همایش دوم نیز در جهت ارتقاء سطح فعالیت ها باید برگزار شود.

فرودگاه قم توسط بخش خصوصی در حال ساخت است، آیا منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان هم در احداث آن مشارکت دارد؟
ماهیت اصلی و اولیه یک هواپیمامی تواند مسافر بری و باربری باشد.منطقه ویژه سلفچگان در هر دو زمینه، به خصوص حمل بار نزدیکترین نقطه به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است . فرودگاه در ابتدا قرار بود در اراضی منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان احداث شود ولی به دلیل مسافت زیادی که با شهر داشت تغییر مکان پیدا کرد. این منطقه در مراحل احداث فرودگاه سهم مادی ندارد اما بنده به عنوان مدیرعامل منطقه ویژه سلفچگان در بحث ساختار اصلی و اعضای کار گروهی که فعالیت احداث فرودگاه را پیگیری می کنند حضور دارم.

در حوزه سرمایه گذاری خارجی با چه کشورهایی مذاکره دارید؟
حضورسرمایه گذاران خارجی در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بسیار قابل توجه است.
در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان سرمایه گذاران ایتالیایی حضور دارندو در بخش تولید فلنج های نفت و گاز فعالیت می کنند،البته شرکت های جدیدی جذب این منطقه شده و برای سرمایه گذاری اعلام آمادگی کرده اند.

 منبع: ماهنامه آغاز شماره 11

شناسه خبری: 26612

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو