بندر امیرآباد تا سال ۹۷ به بندرعباس وصل می‌شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26735
ساعت 12:43 يکشنبه 27 مرداد 1392
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به این‌که تا پنج سال آینده این بندر به بندرعباس متصل می شود، گفت:‌ از ابتدای امسال تا پایان تیرماه تخلیه و بارگیری کالا در این بندر از مرز یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن عبور کرد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سید علی نعیمی با بیان این‌که 62 درصد از این رقم مربوط به صادرات بوده که رشد قابل ملاحظه ای داشته است، افزود:‌ امسال حجم واردات در بنادر شمالی با کاهش همراه بوده که این کاهش در بندر امیرآباد در مقایسه با سال گذشته به دو درصد می رسد.
وی از شروع ساخت چهار پست اسکله در این بندر با اعتباری بالغ بر هزار میلیارد ریال خبر داد و افزود: با اتمام این پروژه ظرف 30 ماه آینده حدود 25 درصد به ظرفیت بندر امیرآباد افزوده می شود.
نعیمی هم چنین از اتمام ساخت اسکله رو رو ریلی بندر امیرآباد خبر داد و گفت: این اسکله تا پایان سال جاری عملیاتی می شود.
وی به در دست ساخت بودن جاده شمال - جنوب (بندر امیرآباد - بندرعباس) اشاره کرد و گفت: این مسیر زمینی که شامل بندر امیرآباد به بهشهر؛ بهشهر به گلوگاه ؛گلوگاه به دامغان؛ دامغان به جندق؛ جندق به یزد؛ و یزد به بندرعباس است تا پنج سال آینده به بهره برداری می رسد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد درباره آخرین وضعیت این مسیر گفت: این مسیر از بندر امیرآباد به بهشهر در حال ساخت است از دامغان به جندق ساخته شده است و تنها مسیر 68 کیلومتری گلوگاه به دامغان باید ساخته و مسیر یزد به بندرعباس نیز باید بهسازی شود.
وی گفت: با ساخت این جاده مسیر کنونی 1100 کیلومتری بندر امیرآباد به بندرعباس را حدود 250 کیلومتر کوتاه تر می شود.
نعیمی افزود: علاوه براین با بهره برداری از این مسیر تراتزیت کالا از کشورهای آسیای میانه از طریق بندر امیرآباد به کشورهای خلیج فارس آسان می شود ضمن اینکه شکوفایی و رونق اقتصادی رانیز به دنبال خواهد داشت.

لزوم توسعه خطوط ریلی و جاده ای منتهی به بنادر

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد به عنوان یک فعال بندری درباره نکاتی که باید مورد توجه دولتمردان آینده قرار گیرد اظهار داشت: در ابتدا باید بازاریابی درستی از حجم صادرات و واردات در منطقه خزر صورت گیرد و نیاز های بازارهای هدف صورت گیرد.
نعیمی با بیان اینکه امکان ترانزیت بسیاری از کالاهای وارداتی و صادراتی کشور های حاشیه خزر از ایران وجود دارد گفت: نکته بعدی اتمام سریع ساخت مسیر راه شمال- جنوب و یا همان مسیر بندرامیرآباد به بندرعباس است همچنین باید مسیر امیرآباد - سرخس - چابهار نیز مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت تسریع در توسعه بنادر

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد سپس توسعه خطوط ریلی و جاده ای منتهی به بنادر و استانهای ساحلی را مورد تاکید قرار داد و گفت: مسیر ریلی از بندرامیرآباد به سمت جنوب شرق کشور و از بندر امیرآباد به استان گلستان و خراسان باید ریلی گذاری شود به طوری که امکان انتقال کالا از بندرامیرآباد به خراسان و از این استان به سیستان و بلوچستان و بالعکس فراهم شود.
وی فعال سازی بیشتر مناطق ویژه اقتصادی بندری کشور به منظور جذب بهتر سرمایه های داخلی و خارجی خواستار شد و گفت: موضوع دیگر سرعت در توسعه بنادر کشور است در واقع با وجود اقدامات بسیار خوبی که در این بخش انجام شده است اما با توجه به توسعه بنادر کشورهای همسایه و منطقه باید سرعت بیشتری به روند توسعه بنادر کشور بدهیم.

 

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو