ظرفيت هاي توسعه صنعت فولاد در هرمزگان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26788
ساعت 12:37 سه شنبه 5 شهريور 1392
هرمزگان با تولید10 درصد فولاد ، قطب سوم فولاد در کشور است. دسترسی به آبهای آزاد ، مجتمع بندری شهید رجایی ، حمل و نقل جاده ای و ریلی برای صادرات محصولات تولیدی و نزدیکی به مخازن گاز عسلویه این قطب را شکوفاتر می کند.
از شمش های فولادی تولید شده در این استان در صنایع کشتی سازی و ساخت مخازن و خطوط نفت و گاز استفاده می شود.

معاون برنامه ریزی استاندار هرمزگان می گوید: هرمزگان با داشتن زیرساخت های جاده ای، هوایی، ریلی و دریایی می تواند در صادرات فولاد به کشورهای آسیایی و اروپایی موثر باشد.
ناطق می افزاید: با سرمایه گذاری در این بخش میتوان ظرفیت های بالقوه صنعتی و اقتصادی استان را به ظرفیت های بالفعل تبدیل کرد.
در هرمزگان سه مجتمع ، فولاد هرمزگان، فولاد جنوب و فولاد کاوه جنوب تولید فولاد را بر عهده دارند.
مجتمع فولاد صبا خلیج فارس نیز در حال ساخت است.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس می گوید: ظرفیت فولاد هرمزگان برای یک میلیون و 650 هزار تن‌‌آهن اسفنجی و یک و نیم میلیون تختال ،ظرفیت کارخانه فولاد کاوه جنوب یک و نیم میلیون تن بیلت، یک میلیون و 850 هزار تن‌ آهن اسفنجی، ظرفیت صبافولاد خلیج فارس یک و نیم میلیون تن بیلت و یک و نیم میلیون تن‌آهن اسفنجی است.
هندیان می افزاید: با توسعه فولاد هرمزگان، فولاد کاوه جنوب و صبا فولاد خلیج فارس شاهد افزایش تولید فولاد در هرمزگان خواهیم بود.
وی می گوید: هم اکنون در این مجتمع ها 4 میلیون و 700 هزار تن فولاد تولید می شود که با استفاده از تمام ظرفیت ها تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان به 10 میلیون تن فولاد می رسد.
هندیان می افزاید: با این افزایش ظرفیت، علاوه بر ایجاد اشتغالزایی برای 30 هزار نفر،کشور از واردات فولاد بی نیاز و هرمزگان به قطب نخست تولید فولاد تبدیل می شود که تحقق این مهم با کار و تلاش جوانان ایرانی صورت می گیرد.
اما در میان چهار کارخانه فولاد سازی، مجتمع فولاد هرمزگان دومین طرح بزرگ فولادی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است که به همت جوانان ایرانی در سال 90 به بهره برداری رسید و اکنون در مسیر افزایش ظرفیت ها گام بر می دارد.
این کارخانه به عنوان پیشرفته ترین کارخانه فولادی کشور ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن تختال و یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی در سال را دارد.
مدیرعامل مجتمع فولاد هرمزگان می گوید: توانایی تولید تختال های فولاد با عرض 2متر برای نخستین بار در کشور، سرعت بالای خط ریخته گری تا 160 سانتیمتر در دقیقه و استفاده از آخرین فناوری در کنترل آلودگی از ویژگی های این مجتمع است.
تولید هزار تن آهک در سال، 7 هزار و 500 نرمال متر مکعب اکسیژن بر ساعت، 18 هزار متر مکعب بر ساعت نیتروژن و 120 نرمال متر مکعب بر ساعت آرگون از دیگر ویژگی های این مجتمع بزرگ است.
رییس هیأت مدیره مجتمع فولاد هرمزگان نیز می گوید: پارسال یک میلیون و 133 هزار و 711 تن آهن اسفنجی و 585 هزار و 67 تن تختال تولید شد.
سمیعی نژاد می افزاید: امسال برای تحقق شعار سال، تولید یک میلیون و 650 هزار تن آهن اسفنجی و یک میلیون و 200 هزار تن تختال سرلوحه برنامه هاست.
وی می گوید: تا پایان برنامه پنجم توسعه، ظرفیت تولید این مجتمع به 3 میلیون تن می رسدکه 3هزار شغل مستقیم و10 هزار شغل غیرمستقیم را ایجاد می کند.
مدیرعامل مجتمع فولاد هرمزگان نیز با بیان اینکه امسال سال دستیابی به ظرفیت هاست، می گوید: افزایش ظرفیت تولید، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های تولید و بومی سازی قطعات از مهمترین شاخصه های دستیابی به این مهم است.
آقاجانی می افزاید: برای رسیدن به تولید یک میلیون و 200 هزار تن تختال در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، برنامه ریزی شده است .
وی می گوید: پیشرفت هر چه بیشتر فولاد هرمزگان باعث تقویت صنعت استان بویژه کشتی سازی می شود.
اما این صنایع بزرگ برای ارتقاء ظرفیت خود با مشکلاتی مواجه اند.
برخی نبود نیروگاه برق در منطقه ویژه صنایع معدنی خلیج فارس را مشکل بزرگ خود اعلام می کنند.
چند سال از کلنگ زنی نیروگاه نما با هدف تامین برق صنایع غرب بندرعباس در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس می گذرد ولی تا کنون به بهره برداری نرسیده است.
از سوی دیگرآقاجانی مدیر عامل مجتمع فولاد هرمزگان می گوید:شرایط اقلیمی و فصل گرما سبب کاهش تولید و خرابی تجهیرات و دستگاه ها و نرسیدن تولید این مجتمع به ظرفیت خود شده است.
اما رییس هیئت مدیره فولاد هرمزگان تأمین مواد اولیه را از چالش های پیش روی صنعت فولاد در هرمزگان می داند.
سمیعی‌نژاد می افزاید: اگر تأمین مواد اولیه در کنار سیاست‌های توسعه قرار نگیرد منجر به رکود تولید می شود.
نماینده حوزه مرکزی هرمزگان در مجلس می گوید: صنایع هرمزگان در صورت حمایت هر چه بیشتر مسئولان و توجه به رفع مشکلات آنها می توانند بسیار تاثیرگذارتر از شرایط فعلی باشند.
جراره می افزاید: گاهی اوقات نگاه های تمرکز گرایانه مانع بهره برداری صحیح مردم بندرعباس و هرمزگان از این منافع می شود که باید این مشکلات با نگاه ویژه مسئولان برطرف شود.
گرچه صنایع هرمزگان مانند صنایع فولادسازی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند اما عزم همه مسئولان در برطرف کردن این مشکلات و افزایش تولید ملی است.
استاندار هرمزگان می گوید: گرچه تنگناها و محدودیت هایی در استان هرمزگان وجود دارد اما ظرفیت های صنعتی و اقتصادی این استان قابل توجه است.
عزیزی می افزاید: بخش صنعت به عنوان مهم ترین مزیت نسبی توسعه استان، دارای بیشترین اقدامات توسعه ساز بوده است.

منبع: واحد مرکزی خبر

شناسه خبری: 26788

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو