تلاش برای شتاب بخشی در راه اندازی فاز ١٢ پارس جنوبی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/26808
ساعت 13:00 جمعه 8 شهريور 1392
زمان راه اندازی نخستین ترین فاز ١٢ پارس جنوبی اواخر آذر امسال اعلام شده است که با توجه به تاکید وزیر نفت، مجموعه پیمانکاری و کارفرمایان این فاز در تلاش هستند تا یک ماه وزدتر از زمان تعیین شده این فاز به بهره برداری برسد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، طرح توسعه فاز ١٢ میدان مشترک پارس جنوبی با ظرفیت تولید روزانه سه هزار میلیون فوت مکعب گاز، معادل سه فاز متعارف پارس جنوبی و بزرگترین فاز این میدان مشترک است. بر اساس اعلام شرکت پتروپارس، به عنوان پیمانکار این پروژه، یک ترین شیرین سازی پالایشگاه فاز ١٢ با هدف تولید روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز قرار است برای زمستان آماده شود.
بخش خشکی این فاز بزرگ مرزی با ٩٤,٩ درصد پیشرفت در دست ساخت است و به گفته مهندس فلاح نژاد، مجری طرح توسعه فاز ١٢، ترین نخست پالایشگاه شیرین سازی این فاز، در صورت تامین به موقع منابع مالی و تخصیص اعتبا زمستان امسال راه اندازی خواهد شد و پس از گذشت دو ماه ترین دوم این فاز نیز به بهره برداری می رسد.
این پروژه در بخش فراساحل با ٨٣,٥٣ درصد پیشرفت شامل، سه عرشه١٢A, ١٢B , ١٢C و چهار سکوی دریایی از جمله سه سکوی مستقل سرچاهی ( هر یک دارای ١٢ حلقه چاه) و یک سکوی اقماری (٩ حلقه چاه) است و عرشه ١٢A با حدود ٩٩ درصد آماده راه اندازی است. خط لوله ٣٢ اینچ این سکو نیز راه اندازی و از ماه گذشته با ورود شناور سی-مستر عملیات تکمیل نصب SPM سکوی ١٢ نیز آغاز شده که تا پایان شهریور به پایان می رسد.
انتقال گاز شیرین از تاسیسات خشکی فاز ١٢ بوسیله خط لوله ٣٢ اینچ و روشن کردن مشعل سکوی SPD١٢A، تحویل سکوی A برای شروع عملیات تکمیل دو حلقه چاه و انجام عملیات SIMOPS برای فشرده سازی زمانبندی فعالیت های همزمان تکمیل چاه ها و راه اندازی سکو برای تولید اولیه از مهمترین اقدام های انجام شده در این بخش است.

حفاری ٦ حلقه چاه برای تولید روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب در فاز ١٢

بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت نفت و گاز پارس، تا پیش از زمستان امسال روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز مورد نیاز برای راه اندازی ترین یک پالایشگاه فاز ١٢ از سکوی A این فاز بوسیله ٦ حلقه چاه تولید خواهد شد.
پیشرفت حفاری فاز ١٢ پارس جنوبی که در سه موقعیت در دست اجرا است تا مرداد امسال به ٩٠,٨٧ درصد رسید. بر اساس برنامه حدود ١٢ حلقه چاه باید در موقیعت A این فاز حفاری شود و هم اکنون پنج حلقه چاه آن آماده بهره برداری است و زمان مورد نیاز برای حفاری چاه های باقی مانده ٩٠ روز اعلام شده است.
بر اساس برنامه ٢٤ حلقه چاه دیگر باید در فاز ١٢حفاری شود که حفاری ١٢ حلقه چاه نیز در موقعیت B با ٨٥,٢٢ درصد پیشرفت و ١٢ حلقه چاه دیگر در موقیعت C با ٥٠.٢٣ درصد پیشرفت در دست انجام است.
مجموع هزینه های سرمایه ای و غیرسرمایه ای طرح توسعه فاز ١٢، ٧,٧٤٦ میلیون دلار اعلام شده که ٨٠ درصد این میزان از سوی شرکت نیکو باید تامین شود.
تولید روزانه ٨٤ میلیون متر مکعب گاز ترش برای تزریق به خط لوله ششم گازی، تولید روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و تولید روزانه ٧٥٠ تن گوگرد دانه بندی شده از اهداف اصلی طرح توسعه فاز ١٢ پارس جنوبی است.
بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت پتروپارس به عنوان پیمانکار حاضر در طرح توسعه فاز ١٢، پایان عملیات ٦ حلقه چاه این فاز نیمه شهریور امسال و تولید اولیه از سکوی ١٢A نیز اول آبان امسال است.
وزیر نفت پیشتر با تاکید بر این که هم اکنون همه توان را روی پایان کار فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ قرار داده ایم، گفته بود: ضرورتی ندارد همه فازهای پارس جنوبی را با یک سرعت پیش ببریم ولی هم اکنون همه فشار و توان را روی پایان کار فازهای ١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ قرار داده ایم، زیرا این فازها در مدت زمان بسیار کوتاه تر به تولید نزدیک و می توانند روزانه ٢٠٠ میلیون متر مکعب گاز و ٣٠٠ هزار بشکه میعانات گازی تولید کنند که این مهم برای مردم کشور امید زیادی ایجاد می کند و مسایل شبکه انتقال گاز نیز حل خواهد شد.
وزیر نفت دولت یازدهم تصریح کرد: توسعه فازهای دیگر پارس جنوبی از جمله ١٩، ١٤، ٢١ تا ٢٤ یک ماه تا یک ماه و نیم بعد، پس از این که مشکلات جدی سه طرح گازی یاد شده (١٢، ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨) حل شد، را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد.

شناسه خبری: 26808

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو