راه‌اندازی اولین اسکله واگنی در کشور در بندر امیرآباد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27224
ساعت 16:37 دوشنبه 13 آبان 1392
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ساخت یک اسکله واگنی در بندر امیرآباد درحال اجرا است که در این بندر واگن به صورت مستقیم از کشتی روی اسکله می‌آید و به شبکه‌ اصلی راه‌آهن متصل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایسنا، سید عطا‌ءالله صدر معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه بندر امیرآباد یکی از بنادر مهم شمالی کشور است، اظهار کرد: بخش مهمی از طرح توسعه این بندر در فاز اول با سرمایه 250 میلیون دلاری سازمان بنادر ساخته شده و فاز دوم آن نیز در دستور کار قرار دارد.
وی با بیان اینکه طرح توسعه بندر امیرآباد با 110 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع سازمان بنادر اجرا می‌شود، افزود: با اجرای طرح توسعه بندر امیرآباد ظرفیت آن از دو میلیون به شش میلیون تن افزایش می‌یابد.
به گفته صدر اجرای این طرح حدود دو سال زمان می‌برد و از یک پس کرانه‌ هزار هکتاری برخوردار است که در آنجا با سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی طرح‌های توسعه‌ای را در پس‌کرانه بندر امیرآباد اجرا کردیم.

** بندر امیرآباد یک بندر نسل سومی است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر امیرآباد را به عنوان یک بندر نسل سومی در نظر گرفتیم که بتواند فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی باشد، گفت: این بندر در ردیف کریدور شمال - جنوب کشور قرار دارد که سر دیگر آن به بندر شهید رجایی متصل است و مجموع ظرفیت تخلیه، بارگیری در بنادر کشور 175 میلیون تن است که تا 210 میلیون تن افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه این بندر در بخش‌های زیرساختی توسعه حوضچه و پسکرانه از هزار هکتار کنونی تا 2000 هکتار باید افزایش یابد که این محدوده جزو منطقه ویژه اقتصادی است، افزود: ساخت اسلکه، زیربنا و تامین تجهیزات برعهده سازمان بنادر است و پسکرانه‌ها با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود که در حال حاضر کارخانه‌ فولادی، یک خط از کارخانه‌ کاغذ و کارخانه گچ در حاشیه بندر فعالیت می‌کنند.
صدر با بیان اینکه رقابت زیادی بین بنادر شمال در ترانزیت کالا وجود ندارد و تنها بعضی از کشورها خواهان ترانزیت کالای خود هستند که ممکن است یک طرف این مبادلات بنادر ایرانی باشد، گفت: با شناسایی و ایجاد نیازهای جدید در کشورهای منطقه می‌توانیم بخش‌های تازه‌ای در زمینه صادرات، واردات و ترانزیت برای خود تعریف کنیم؛ به گونه‌ای که بیشترین صرفه و صلاح را برای کشور به همراه داشته باشد و ظرفیت‌های بنادر به نحو احسن مورد استفاده قرار گیرد.

آخرین اخبار

اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس
گزارش عملکرد معاونت حقوقی منتشر شد
از تبدیل وضعیت ایثارگران تا رشد 300 درصدی پروژه‌های زیرساختی «اروند»
راه‌اندازی اینترنت رایگان نسل 6 در کیش

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو