حفاری چاه های فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی ٧ ساله شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27373
ساعت 13:23 يکشنبه 3 آذر 1392
هم اکنون ٢٢ حلقه چاه فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با گذشت بیش از هفت سال همچنان در حال حفاری است.

قرارداد توسعه فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی آذر ماه سال ١٣٨٥ منعقد شد و بعد از فراز و نشیب های فراوان بالاخره خرداد ماه سال ١٣٨٧ حفاری این فاز با دو سال تاخیر به شرکت پیمانکار جدید ابلاغ شد، اما این شرکت در حالی که قرار بود بر اساس قرارداد این عملیات را از تیرماه سال ١٣٨٨ آغاز کند به دلایل نامعلوم و همچنین نداشتن دکل حفاری به اندازه کافی عملیات حفاری را به ترتیب در فاز ١٥ با حدود ٨ ماه و در فاز ١٦ با یک سال و سه ماه تاخیر آغاز کرد.
البته بخش کوچکی از این تاخیر به دلیل آماده نبودن جکت برای حفاری بود به عنوان مثال جکت فاز ١٦ پارس جنوبی طبق برنامه می بایست در اسفند ماه سال ١٣٨٧ آماده می شد اما با تاخیری حدود هشت ماه در آبان سال بعدش در دریا نصب شد.
بر اساس زمان بندی صورت گرفته از سوی شرکت نفت و گاز پارس حفاری چاه های فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در ٢١ شهریور ماه سال آینده به اتمام خواهد رسید، از این رو می تواند گفت اگر زمان بندی این شرکت همچون گذشته با تاخیر روبرو نشود و در حالت خوش بینانه حفاری در این فازها بیش از ٥ سال به طول می انجامد، این درحالی است که ترین یک این فاز در تابستان امسال با گاز فازهای ٦، ٧ و ٨ آن هم به صورت سمبلیک و فقط به خاطر شکسته شدن طلسم بهره برداری از این فاز افتتاح شد.

** رکورد ١٦٠ روز برای حفاری یک حلقه چاه
اگر فرض را بر این بگذاریم که حفاری چاه های فاز ١٥ و ١٦ در موعد مقرر به اتمام برسد حفاری هر حلقه چاه بیش از ١٦٠ روز زمان برده است این یعنی تقریبا دوبرابر آن چیزی است که شرکت های بین المللی در فازهای در حال تولید انجام داده اند؛ این شرکت ها توانسته اند به طور متوسط هر چاه را کمتر از ٩٠ روز به کارفرمای خود تحویل دهند، این درحالی است که بر شرایط فعلی قراردادهای موجود در پارس جنوبی پیمانکاران داخلی هیچ الزامی در خصوص زمان اتمام پروژه و پرداخت جریمه ندارند!

** پیشرفت ٨٩ درصدی حفاری در فاز ١٥ و  ١٦
در حالی حفاری چاه های ١٥ و ١٦ پارس جنوبی با گذشت بیش از ٦٠ ماه از پیشرفت ٨٩ درصدی برخوردار است که بر اساس زمان بندی های صورت گرفته می بایست کل این فاز به صورت کامل ٥٢ ماهه و در سال ١٣٩٠ به بهره برداری می رسید.
بر اساس آمارهای موجود متوسط پیشرفت حفاری ماهانه در فازهای ١٥ و ١٦ طی یک سال گذشته ٠,١٦ درصد بوده این در حالی است که طبق برنامه می بایست حدقل ٠.٢٤ درصد پیشرفت داشته باشد، حال سوال پیش می آید که با توجه به این عملکرد پیمانکار ایرانی در این فاز ١٥ و ١٦ در بخش حفاری چرا مجددا حفاری فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به این شرکت سپرده شده است! ماهها است دو دستگاه دکل حفاری فازهای ١٥ و ١٦ برای حفاری به فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی منتقل شده اند و به تازگی یک دستگاه دکل به فاز ١٦ برای تکمیل عملیات حفاری چاه های این فاز منتقل شده است.

** چالش های پیش روی فاز ١٥ و ١٦
هم اکنون پیشرفت بخش خشکی و سکوها دریای فاز ١٥ و ١٦ به ترتیب ٩٣ و ٨٨ درصد است و بر اساس شواهد موجود تاخیر در بارگیری سکوهای دریایی، عدم وجود مدیری با تجربه برای بخشهای فراساحلی، عدم شروع هیدروتست و پیگ رانی هوشمند خط لوله دریایی با توجه به وجود آب در لوله ها و به موقع نرسیدن تجهیزات به سایت ها از جمله چالش های موجود در این فاز است.
هدف‌ از طرح توسعه نهایی فاز ١٥ و ١٦ پارس جنوبی تولید روزانه‌ ٥٠ میلیون‌ مترمکعب‌ گاز طبیعی‌، ٨٠ هزار بشکه‌ میعانات‌ گازی‌، ٤٠٠ تن گوگرد، سالانه بیش از یک میلیون تن گازمایع و یک میلیون تن اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها است.

** توسعه و تولید از پارس جنوبی خط قرمز وزارت نفت
اگر از برداشت روزانه حدود ٤٥٠ هزار بشکه ای نفت قطر از پارس جنوبی بگذریم!، هم اکنون شریکمان در این میدان روزانه بیش از ٣ برابر ما از گاز این میدان نیز برداشت می کند، در حالی که ایران روزانه در بهترین شرایط کمتر از ٢٣٠ میلیون متر مکعب تولید دارد، از این رو مدیران کنونی صنعت نفت بایستی از پس چالش ها و تاخیرهای فراوانی که میراث دولت های نهم و دهم در این میدان است برآیند تا بتوانند ظرف دو سال آینده تولید از این میدان را حداقل به اندازه قطر برساند.
درآمد مردم ایران سالانه از ١٤ فاز باقیمانده میدان پارس جنوبی به بیش از ٣٠ میلیارد دلار یعنی تقریبا روزی ١٠٠ میلیون دلار می رسد، این ارقام وسعت مسئولیت و سنگینی ماموریتی را که مدیران کنونی صنعت نفت بر دوششان است را بیشتر می کند، از این رو پیگیری اخبار این پروژه ها و عملکرد پیمانکاران فعال در آنها مهم تلقی می شود.

گزارش: جواد اصغری
منبع: شانا

 

شناسه خبری: 27373

آخرین اخبار

صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران
پیام تبریک عبدالملکی بمناسبت هفته دفاع مقدس

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو