حرکت سکوی ١٨A میدان مشترک پارس جنوبی از دهانه اروندرود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/27709
ساعت 09:46 دوشنبه 16 دی 1392
سکوی ١٨A میدان مشترک پارس جنوبی اوایل بهمن امسال برای نصب در خلیج فارس از دهانه اروند رود حرکت می کند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از شانا، بر اساس برنامه ریزی انجام شده سکوی ١٨A میدان گازی پارس جنوبی با وزن تقریبی دو هزار و ٣٠٠ تن و مساحت حدود چهار هزار متر مربع در پنج طبقه هم اکنون روی شناور در یارد خرمشهر شرکت مهندس و ساخت تاسیسات دریای در حال تثبیت است.
سکوی ١٨A، با پایان عملیات بارگیری و تثبیت دومین سکوی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی (١٨ A) روی بارج، اوایل بهمن امسال برای نصب در خلیج فارس از دهانه اروند رود حرکت می کند.
این سکو ظرفیت تولید روزانه ٥٠٠ میلیون فوت مکعب گاز را دارا بوده و قرار است به همراه سکوی ١٧A که هم اکنون در دریا نصب شده در تابستان سال آینده تولید گاز را آغاز کند.
شناورهای شرکت تاسیسات دریایی ایران به همراه تیم های راه انداز، بلافاصله پس از نصب دومین سکوی فاز ١٧ و ١٨ عملیات راه اندازی را آغاز خواهند کرد.
حمید رضا گلپایگانی، مدیرعامل شرکت ملی حفاری پیش از این در گفت و گو با خبرنگار شانا از پایان عملیات حفاری چاه های بخش A فاز ١٨ پارس جنوبی بر اساس قرارداد با کارفرما خبر داد و گفته بود، عملیات حفاری در فاز ١٨ به پایان رسیده است، اما دکل این شرکت با هدف اجرای یک پروژه خارج از قرارداد (تعمیر یک چاه) تا ماه آینده در این فاز به فعالیت خود ادامه می دهد.
وی همچنین از اتمام حفاری چاه های موجود در بخش A فاز ١٧ میدان مشترک پارس جنوبی نیز تا اواخر ماه آینده خبر داد و افزوده بود: هم اکنون در این بخش عملیات حفاری و تکمیلی چهار حلقه چاه باقی مانده است.
طرح توسعه فازهای ١٧و ١٨ در چهار ترین با ظرفیت تولید هر کدام ١٢,٥ میلیون مترمکعب گاز در حال انجام است است. برای تولید گاز از این دو فاز باید ٤٤ حلقه چاه حفر شود که شرکت ملی حفاری ایران حفاری ٢٢ حلقه چاه و شرکت حفاری دانا نیز حفاری ٢٢ حلقه چاه دیگر این فازها را برعهده دارد.
طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی با هدف تولید روزانه ٥٠ میلیون متر مکعب گاز طبیعی اجرا شده که مراحل توسعه دو بخش خشکی و دریایی آن از سوی کنسرسیومی از شرکت های ایرانی در حال اجراست.
تولید روزانه ٧٥ هزار بشکه میعانات گازی و ٤٠٠ تن گوگرد برای صادرات همچنین تولید سالانه یک میلیون تن اتان برای مصرف در پتروشیمی، ١,٠٥ میلیون تن گاز مایع (ال پی جی) از دیگر اهداف توسعه این دو فاز مشترک میدان پارس جنوبی است.
پیمانکار اصلی طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت و صدرا است.

شناسه خبری: 27709

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو