منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، قلب تپنده اقتصاد ایران در قم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28115
ساعت 09:25 دوشنبه 28 بهمن 1392
منطقه ویژه اقتصاد سلفچگان یکی از مناطق مهم اقتصادی در سطح کشور به شمار می‌رود که با مشخصات منحصر به فرد خود نقش مهمی در جذب سرمایه گذاران داشته است.

منطقه ویژه اقتصاد سلفچگان در محدوده‌ای به وسعت دو هزار هکتار در 185 کیلومتری تهران و در چهارراه جاده‌های ترانزیت در مرکز ایران واقع شده است.
این منطقه مهم ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به مرکز سیاسی و اقتصادی کشور به شمار می‌رود که در مسیر جاده ابریشم، راه آهن سراسری و بزرگراه‌های اصلی جنوب، شرق و غرب ایران قرار دارد.
بندر خشک و اقتصادی سلفچگان دارای موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد در برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، آسیای میانه و خلیج فارس در جهت تولید، صادرات و ترانزیت کالاست و نقش تعیین کننده‌ای در اقتصاد کلان کشور دارد.
‌ به همین دلیل در جهت طرح توسعه این منطقه، دو هزار هکتار دیگر علاوه بر اراضی طرح مصوب در موقعیت روبروی محدوده فعلی در منطقه در نظر گرفته شده است.
اهداف مهم اقتصادی این منطقه با عنایت به قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب 1384/9/5 طبق آیین نامه اجرایی شامل جذب سرمایه‌های خارجی و داخلی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ارتقای سطح اشتغال در کشور است.
‌همچنین کاهش هزینه‌های تولید به منظور ورود به بازارهای رقابتی جهانی، ایجاد فعالیت‌های تولیدی و تجاری جهت افزایش صادرات کالا، ارائه بهینه خدمات در جهت حضور فعال در بازارهای بین المللی، اجرای سیاست‌های توسعه منطقه‌ای و ایجاد قطب‌های اقتصادی و صنعتی، ارتقای سطح تکنولوژی و بهره‌گیری از فناوری‌های برتر و نوین اقتصادی از دیگر اهداف مهم این منطقه در عرصه اقتصادی است.
این منطقه دارای موقعیت جغرافیایی و ترانزیتی به دلیل مجاورت با مراکز سیاسی، اقتصادی کشور و پل ارتباطی مهم میان بنادر مهم خاورمیانه و آسیانه میانه در جهت دپوی کالاهای ترانزیتی، مواد اولیه مورد نیاز خطوط تولید بوده و پیوندهای اقتصادی و تجاری با جمعیت بیش از یک میلیارد نفری کشورهای عضو اکو و سازمان کنفرانس اسلامی دارد.
از سوی دیگر این منطقه مزیت‌های قابل توجهی در زمینه سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی داشته که فراهم بودن امکانات خرید یا واگذاری زمین در جهت فعالیت‌های صنعیت و تجاری، ایجاد صنایع تولیدی، بسته بندی و خطوط مونتاژ و فراهم کردن امکانات ذخیره سازی و عرضه مواد نفتی و‌... از جمله مزیت‌های مهم منطقه به شمار می‌رود.
همچنین مزیت‌های مهم گمرکی منطقه شامل صدور و ترانزیت کالا از منطقه به بازارهای جهانیف واردات مواد اولیه، خدمات و تسهیلات انبار داری، امکان بیمه کلیه کالاهای وارده به منطقه و عدم اعمال محدودیت زمانی برای نگهداری کالا‌ست.
معاون برنامه ریزی استاندار قم با اشاره به مزیت‌های مهم اقتصادی منطقه آقتصادی سلفچگان گفت: این منطقه می‌تواند قطب مهمی در تجارت و تولید با کشورهای مختلف به ویژه چین باشد.
‌سید رضا دهناد تصریح کرد: بیش از 90 درصد از زیرساختهای منطقه سلفچگان آماده است و بسترهای لازم در جهت تعاملات اقتصادی و تجاری مهیاست به ویژه تمهیداتی در خصوص رفع مشکل آب این منطقه اندیشیده شده است.
وی با تشریح برخی از قابلیت‌های مهم اقتصادی در منطقه سلفچگان افزود: این منطقه نسبت به سایر مناطق آزاد تجاری دارای قابلیت های مهمی است که مهم‌ترین آن قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی 17 استان کشور است.
معاون برنامه ریزی استاندار قم با ابراز خرسندی از آمارهای گمرکی و پیشرفت های اقتصادی در سلفچگان گفت: امکانات و بسترهای لازم در جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی فراهم است که امیدواریم با توجه به مزایا و تسهیلات این منطقه بتوانیم شاهد تحولات اقتصادی بیشتری باشیم.
همچنین در این راستا معاون امور عمرانی استاندار قم نیز با بیان مهم ترین مزیت‌های منطقه اقتصادی سلفچگان به عنوان بندر خشک گفت: این منطقه مهم‌ترین و نزدیک‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به پایتخت کشور است و موقعیت ممتازی در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی دارد.
جواد دلاوری تاکید کرد: یکی از اولویت‌های مهم این منطقه اجرای پروژه اتصال راه آهن سراسری به منطقه اقتصادی سلفچگان با جذب اعتبارات ملی است.
وی مهم‌ترین قابلیت‌های اتصال منطقه به راه آهن سراسری را مورد توجه ویژه قرار داد و گفت: حمل ایمن و سریع کالا، افزایش ثروت ملی، توسعه اقتصادی، کاهش هزینه های حمل در جهت ورود به بازارهای رقابتی جهان و افزایش اشتغال از مهم‌ترین قابلیت‌های این پروژه است.
خاطرنشان می‌شود، چندی پیش دبیر کل انجمن تجارت خارجی استان "گانسو"‌ی چین از منطقه بازدید کرد و ضمن اعلام خرسندی از تعاملات اقتصادی میان ایران و چین خواستار توسعه روابط میان دو کشور شد.
"وانگ شی" دولت تدبیر و امید را فرصتی مهم در رشد سرمایه گذاری و گسترش روابط اقتصادی دانست و در بازدید خود از ایجاد مرکز تجاری چین در منطقه اقتصادی سلفچگان خبر داد.
امید است با تدابیر مسئولان در رفع موانع و توسعه زیرساخت‌های منطقه اقتصادی سلفچگان تحولات اقتصادی خوبی در منظقه شاهد باشیم.

منبع: ایسنا

شناسه خبری: 28115

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو