آرامـش کروکودیـل ها در کنـار خط لوله صـلح

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28152
ساعت 14:08 سه شنبه 29 بهمن 1392
گاندو‌ها(کروکودیل های پوزه کوتاه ایرانی) از موهبت خط لوله‌ "ای پی" از آن جهت که شرکت گاز برنامه ای ویژه برای مراقبت از زیستگاه‌شان اجرا کرد برخوردار شدند اما پاکستانی ها...

می‌گویند گاندو‌ها برای مردم صبور و میهمان نواز سیستان و بلوچستان اررزشمند هستند و این شد که گاندو‌ها با آرامش به زندگی خود در رودخانه سرباز ادامه می‌دهند.
برای همین، یکی از تدابیر ویژه کار‌شناسان گاز حفاظت از زیستگاه " گاندو‌ها " بوده است، گاندو (کروکودیل ایرانی) در جنوب شرقی ایران، چابهار، خلیج گوا‌تر، شمال شرقی دریای عمان و رودخانه‌سرباز زیست می‌کند.
این خزنده که بر خلاف کروکودیل پرسوس اسپانیا بی‌خطر است بر سر راه انتقال ماده حیاتبخشی به نام گاز قرار گرفته است. درست حدس زدید منظورم خط لوله صلح یا‌‌ همان آی پی است که قرار است گاز پارس جنوبی را به شبه قاره هند ببرد. این خط لوله درست از کنار زیستگاه گاندو‌ها عبور می‌کند.
کار‌شناسان محیط زیست شرکت گاز که نگران زیستگاه گاندو‌ها بودند با سفر به سرزمین کروکودیل‌های ایرانی از فاصله نزدیک زیستگاه گاندو‌ها را بررسی و مطالعه کردند.
شرکت گاز که باید از یک طرف گاز را به پاکستان می‌رساند و از طرف دیگر نمی‌خواست زیستگاه گاندو‌ها آسیب ببیند هر طور شده بودجه را فراهم کرد و کار‌شناسان گاز برنامه‌ای ویژه برای حفظ و حراست از این گونه کم نظیر تدارک دیدند.
علاقه کار‌شناسان محیط زیست شرکت گاز را باید تنها در بیان آن‌ها درباره گاندو‌ها و جنگل حرا دید. «شهریار معتمدی مهر» که از کار‌شناسان جوان گاز است، فرایندهایی  را که برای حفاظت از گاندو‌ها صورت گرفته، این روز‌ها در نمایشگاه بین المللی محیط زیست، برای بازدید کنندگان روایت می‌کند.
او می‌گوید: این پوزه کوتاه‌های ایرانی (گاندو) در منطقه چهابهار از میان ۲۰۰ خزنده شناسایی شده و در کشورمان ارزشمند هستند و تنها زیستگاه آن‌ها جنوب شرقی استان سیستان بلوچستان است. همین شد که برای مراقبت از زیستگاه آنان که سایه انقراض بر سر آنان افتاده است با مشارکت شرکت مهندسی و توسعه شرکت ملی گاز و سازمان محیط زیست سیستان بلوچستان تمام کارهایی که برای مراقبت از زیستگاه آن‌ها لازم بود، انجام شد.
و این گونه شد که گاندو‌ها با آرامش سر در کنار لوله صلح (خط انتقال هفتم گاز) گذاشته‌اند.
هر چند که شاید گاندو‌ها از موهبت خط لوله‌ "ای پی" از جهت مراقبت از زیستگاه‌شان برخوردار شدند اما پاکستانی‌ها در انتهای خط همچنان تعلل می‌کنند. آنها به دلیل مسائل مالی تاکنون نتوانسته اند بخش خط لوله مربوط به خود را تکمیل کنند.
** ابراهیم معنوی
منبع: شانا

شناسه خبری: 28152

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو