بهبود وضعیت سرمایه گذاری در منطقه عسلویه کلید خورد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28251
ساعت 10:11 چهارشنبه 7 اسفند 1392
مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به نقش وزیر نفت در توسعه عسلویه گفت: : كمبود سرمايه بخش خصوصي از جمله موانع سرمايه گذاري و توسعه اقتصادي در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حجت‌الله فریدونی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روی کار آمدن دولت تدبیر و امید چه تاثیری در بهبود وضعیت سرمایه گذاری در منطقه عسلویه داشته است،گفت:با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و نيز تخصص و تجارب بسيار ارزشمند  مهندس زنگنه، از همين  ابتدا موجبات رشد و توسعه همه جانبه منطقه و عينيت بخشيدن به حماسه اقتصادي دركشور فراهم شده است. از طرفی رویکرد مهندس زنگنه وتیم ایشان در تعاملات بین المللی بسیار راهگشا و موجب مطرح شدن دوباره نام ایران در میان سرمایه گذاران خارجی ،حتی در شرایطی که هنوز تحریم ها پا برجاست،شده است.
وی با بیان اینکه در عصر اطلاعات مزيت اصلي سرمايه در دانش نهفته است،گفت:تصميم گيري هوشمندانه، باز طراحي فرايندها توليد دانش جديد زمينه ارتقاي سطح فعاليت‌هاست که نهايتا منجر به افزایش توليد و ارزش افزوده بالاتر میشود.
مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مورد مشکلات اصلی سرمایه گذاری در منطقه با بیان اینکه توسعه اقتصادي نه تنها به فراواني سرمايه بلكه به خصوصيات فردي، اجتماعي، شرايط تاريخي كشورهاي در حال توسعه نیز بستگي دارد،گفت: كمبود سرمايه بخش خصوصي از جمله موانع سرمايه گذاري و توسعه اقتصادي در كشورهاي در حال توسعه است .همه مي دانيم سرمايه ركن اصلي توسعه محسوب مي گردد ولي شرط كافي نيست، امنيت و ثبات اقتصادي، اجتماعي و سياسي، ساختار سياسي جامعه، نگرش دولت ، نحوه تصميم گيري و نظم سازماني متاثر ازآن در جذب سرمايه خارجي دخيل و حائز اهميت هستند. كشور ميزبان بدون رعايت موارد اشاره شده هر چند از جهت عوامل اقتصادي در شرايط بهينه باشد اما محل مناسبي براي سرمايه گذاري خارجي نخواهد بود.
فریدونی تصریح کرد: خوشبختانه تیم جدید مدیریتی وزارت نفت علاوه بر درایت در روابط و تعاملات بین المللی با وضع مشوق های حمايتي هوشمندانه در راستاي ارتقاء جايگاه و تحكيم پايه هاي صنعتي و اقتصادي كشور گام های مهم و تاثیرگذاری را برداشته است.
مدیر توسعه اقتصادی و جذب سرمایه سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس یادآور شد: طي ساليان اخير عوامل متعددی از جمله عدم مدیریت مناسب تحريم ها، تغييرات زودهنگام و پي در پي مقررات ارزي، پولي و گمركي، موانع نظام بانكي و فقدان يك نظام منسجم و هماهنگ حقوقي در زمينه جذب سرمايه ، فرایند سرمایه گذاری در منطقه عسلویه را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.
انتظار آن است با توجه به دستور وزیر محترم نفت مبنی بر ضرورت توسعه اقتصادي و تآكيد بر اجرايي شدن حماسه اقتصادي ، همه بخش های وزارت نفت همت نموده و با اهداف اقتصادي ايشان كه كليد پيشرفت و توسعه اقتصادي كشور مي باشد مساعي لازم را بكار بنديم.
فریدونی با بیان اینکه طي ساليان گذشته سرمايه گذاري در پایتخت انرژی كشور اصلا مناسب نبوده، در مورد پروژه های پیش روی در سال آینده در منطقه نیز گفت: نام مهندس زنگنه به عنوان نماد توسعه در جایگاه وزیر نفت به تنهایی موید افزایش امنیت سرمایه گذاری در عسلویه بوده است.  هم اكنون با توجه به سياست هاي پيشرو ایشان در زمينه جلوگيري از خام  فروشي، برنامه هایی همچون طرح هاي احداث پارک پالايشگاه ميعانات گازي  و توليد محصولات تكميلي، طرح هاي مياني و پايين دستي پتروشيمي، طرح جامع مديريت پسماند،طرح تصفيه خانه مركزي فاضلاب منطقه،طرح احداث هتل بين المللي پنج ستاره سوپر لوکس ،طرح كاشت گياه ياتروفا با هدف توسعه و گسترش فضاي سبز منطقه اجراي مخابرات متمركز،طرح توسعه ترمينال فرودگاه بين المللی     و بسياري ‌طرحهاي ديگر كه بخش خصوصي را راغب به سرمايه گذاري می کند از جمله پروژه های پیش رو است.
وی در پاسخ به اینکه بزرگترین مشکل از دید سرمایه گذاران در منطقه عسلویه چیست،گفت:یکی از مواردی که براي سرمایه گذاران داراي اهميت است بحث تلطيف فضاي كسب و كار در منطقه ويژه مي باشد. فضاي كسب و كار منطقه تصوير و برآيند كليه مولفه هاي موثر در امر سرمايه گذاري است و لذا تسهيل كسب و كار مي تواند اقدامات موثري را در حوزه سخت افزاري و نرم افزاري، شامل شود. از طرفی بحث پشتيباني و حمايت از  سرمایه گذاری در منطقه عسلویه و اعطای تسهیلات و مشوق های پایدار و مکفی به سرمایه گذاران نیز از دیگر موارد قابل تامل است که گرچه با حضور مهندس زنگنه بهبود چشمگیری داشته است ولی هنوز جای کار بسیاری دارد.

شناسه خبری: 28251

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو