مدیریت جهادی برای رسیدن به اقتصاد بدون نفت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28593
ساعت 09:10 چهارشنبه 6 فروردين 1393
تاکید دقیق مقام معظم رهبری بر اصلاح فرهنگی و تغییر نگرشها در مبحث مدیریت اقتصادی و تحول جهادی در آن، یکی از کلیدی ترین و مهمترین نکات پیام نوروزی امسال معظم له بود که می توان امیدوار بود در سایه تدبیر ایشان و بصیرت کارشناسان و مدیران کشور، این تحول عمیق رخ دهد و مرحله نوینی از اقتصاد مقاومتی شکل گیرد.

گرچه سال گذشته باتوجه به فضای انتخابات و تغییر دولت، اهداف اعلام سال حماسه اقتصادی به تمامی تحقق نیافت، اما در سایه رویکرد به مدیریت جهادی، می توان با عزمی جدی، راهکارهای اقتصاد مقاومتی را در راستای توسعه پایدار و نیز جدا شدن از اقتصاد نفتی برنامه ریزی کرد. 
از فردای پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه مدیران کشور، بیش از همه به زمینه سازی اقتصاد بدون نفت و پرهیز از خام فروشی بوده است. توجه به صنعت پتروشیمی، از ابزارهای جدی تحقق این مهم به حساب می آید. مهندس زنگنه در دوره نخست تصدی وزارت نفت، این مهم را مورد توجه قرار داد و رویکرد توسعه پتروشیمی در نوار غرب کشور در راستای تحقق این مهم شکل گرفت و امروز شاهد آن هستیم که لوله اتیلن غرب، راه توسعه صنعت پتروشیمی را در این مسیر هموار می کند و با خود اشتغال و توسعه مناطق کمتر برخوردار کشور را می گشاید. این، درسی هم برای سیاستمداران کشور می تواند باشد که توسعه با توزیع مستقیم پول میان نیازمندان به دست نمی آید، بلکه باید راه توسعه را هموار کرد و ایجاد منابع اقتصادی برای گذران بهتر زندگی مردم در مناطق کمتر برخوردار نیازی جدی تر است. به تعبیر بهتر، به جای آن که به گرسنه ماهی برسانیم، باید راه ماهیگیری را به او بیاموزیم که خوشبختانه دولت تدبیر و امید در نخستین سال استقرار به این هدف نزدیک شده است. 
هنگامی که از اقتصاد مقاومتی سخن می گوییم، بی تردید باید بر اهمیت توسعه صنایع پایین دستی نفت یاد کنیم و این مهم را با اجرای سیاست توسعه صنعت پتروشیمی می توان به جدیت پی گرفت. نمی توان و نباید بر منابع هیدروکربوری کشور به راحتی چوب حراج زد.  این منابع را باید پاس داشت و از آن در جهت توسعه پایدار کشور بهره گرفت.
همان گونه که مقام معظم رهبری به درستی تاکید کردند؛ گذشت سالها و تبادل سالهای گوناگون برای ما باید موجب تجربه و بصیرت باشد؛ از گذشته درس بگیریم و به آینده با چشم باز و دل آگاه نظر کنیم و برای آینده تصمیم بگیریم.
آینده را باید مدیریت کرد و مدیریت جهادی توام با بصیرت و عزم ملی راهی است که باید پیمود. عوامل هدررفت منابع و سرمایه ها را باید زدود و از قطره های نفت باید باران شکوفایی را بر سر آینده باراند. آینده، دیروز فرداست. به همین سرعت زمان می گذرد و چه نیکو گفته است مولای متقیان، امام علی(ع) که فرصتها چون ابر درگذرند. پس باید زمان و نعمتهای الهی را قدر بدانیم و با اتکا به عزم ملی برای ساختن آینده ای روشن گام برداریم. همان گونه که رئیس جمهوری در نامه خود به رهبر معظم انقلاب تاکید کرد:« دولت در تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه با استفاده از همکاری دیگر قوا از همه فرصتها بهره خواهد برد و با تقویت فرهنگ جهادی و تبیین اقتصاد مقاومتی، تلاش و ابتکار همه صاحبنظران، فعالان اقتصادی بویژه جوانان و نوآوران کارآفرین را به میدان خواهد آورد. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، نقش ستادی خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا خواهد کرد و در نخستین گام، استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری و ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی و تأمین امنیت غذا و درمان در دستور کار قرار داده است.»از همین آغاز سال می توان برای رسیدن به اهداف روشن آینده برنامه ریزی و تدبیر کرد. یادمان باشد  کلید عزم دولت و ملت، هر قفلی را می تواند باز کند! تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّی و مدیریّت جهادی را می توان در همین معنا تعبیر کرد.

حمیدرضا زاهدی
منبع: شانا

شناسه خبری: 28593

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو