گزارش/صنعت گردشگری دریایی هرمزگان در ابتدای راه

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28685
ساعت 14:05 چهارشنبه 13 فروردين 1393
گردشگری دریایی صنعتی پرسود برای بسیاری از شهرهای ساحلی است.
استان هرمزگان با دارا بودن بیش از 2 هزار و 237 کیلومتر ساحل ، 14جزیره و 71 بندر استعداد ویژه ای برای جذب گردشگر دارد. به گونه ای که از این استان به مرکز سفرهای دریایی ایران یاد شده است.

وجود جزایری مانند هرمز ، هنگام ، قشم و جاذبه های طبیعی مانند جنگل های حرا ، جزایر ناز و وجود دلفین ها اکواریوم طبیعی ویژه ای به این استان داده است که سالانه حجم زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند.
همچنین دو منطقه آزاد تجاری و توریستی قشم و کیش تمایل مسافران را برای تردد در دریا دو چندان کرده است.
به گفته رییس سازمان بنادر و دریانوردی کشور بیش از 80 درصد سفرهای دریایی از هرمزگان صورت می گیرد .
دبیر ستاد دایمی تسهیلات سفرهای نوروزی می گوید: در ایام نوروزبیش از هفتصد هزار نفر تردد دریایی به جزایر استان صورت گرفته است که نسبت به پارسال رشد 5 درصدی داشته است.
نوروزی می افزاید: برای نوروز امسال پنج هزار صندلی به ناوگان دریایی و 5 فروند لندیگراف برای جابه جایی خودرو افزایش یافته است.
وی می افزاید: با برنامه های جامع گردشگری که تهیه شده است در طول چهار سال آینده هرمزگان به ترمینال سفرهای دریایی تبدیل می شود.
همچنین در سال های گذشته با اقداماتی که در نوسازی شناورهای دریایی صورت گرفته است ضریب ایمنی سفرهای دریایی را افزایش داده است.
افزایش تورهای گردشگری و سفرهای دریایی به اطراف جزایر/ ایجاد بازارچه های صنایع دستی / اطلاع رسانی و معرفی جاذبه های گردشگری با برگزاری جشنواره های متعدد هنری و فرهنگی در جزایر گام های اساسی برای توسعه صنعت گردشگری دریایی است.
نوروزی می گوید: میزان تورهای گردشگری دریایی نسبت به سال گذشته بیست و پنج درصد رشد داشته است و با جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و استفاده از کشتی های تفریحی- گردشگری و اجرای برنامه های سنتی در دریا در آینده شاهد رشد چشمگیری در این زمینه هستیم.
با این حال کمبود های در برخی جزایر است که نیازمند بررسی و توجه بیشتر است.
مشکل اصلی به نبود امکان تردد و سفر به بسیاری از جزایر و بازدید از جاذبه های زیر آب و جنگل های مانگرو ست.
از چهارده جزیره استان تنها امکان تردد به چهار جزیره وجود دارد. با اینکه جزیره ابوموسی جزیره مقصد گردشگری انتخاب شده است اما امکان سفر هنوز به این جزیره و بسیاری از جزایر دیگر فراهم نیست.
کشاری رییس شورای اسلامی بندرلافت شهرستان قشم می گوید: بندر لافت با بیش از صد بادگیر و جاذبه های تاریخی و جنگل های شناور مانگرو ، زیرساخت های لازم گردشگری مانند هتل و رستوران و مجتمع های خدماتی - رفاهی ندارد.
وی می گوید: مکانی برای فروش صنایع دستی و استراحت گردشگران در نظر گرفته نشده است و وجود مسافران باعث ناراحتی هایی برای ساکنان شده است.
این شهروند همچنین می گوید: از دیگر مشکلات این بندر یک طرفه شدن جاده قشم به جزیره است که تردد ساکنان جزیره را دوچندان می کند.
در جزیره هرمز نیز تردد زیاد مسافران منجر به اختلال در سیستم حمل و نقل عمومی شده است. در چندروز گذشته مسافران زیادی در اسکله منتظر ورود شناورها بوده اند.
دبیر ستاد دایمی تسهیلات سفرهای نوروزی می گوید: برخی جزایر به علت منطقه حفاظت ممنوع بودن و دلایل امنیتی امکان تردد وجود ندارد اما برنامه تردد به جزیره ابوموسی در حال پیگیری است.
نوروزی می افزاید: در طرح جامع گردشگری استان اولویت سرمایه گذاری در سواحل و جزایر است و با این هدف شاهد تحول عمده ای در صنعت گردشگری دریایی هستیم.
فعال شدن گردشگری دریایی با فراهم شدن زیرساختها موجب جذب‌ گردشگران داخلی و خارجی به سوی این استان و افزایش درآمد هنگفتی از این طریق و در نتیجه باعث تحول و توسعه همه جانبه استان هرمزگان می شود.
اما فقط جزیره قشم بدلیل امکانات تجاری که دارد از زیرساخت های گردشگری خوبی نسبت به دیگر جزایر برخوردار است.
جزیره هرمز با عنوان مروارید خلیج فارس با وجود ظرفیت های گردشگری فراوانی که دارد زیرساختهای مناسبی برای جلب گردشگر ندارد و این امر مانع تبدیل جزیره رنگین کمانی به جزیره ای توریستی شده است.
گردشگری دریایی در هرمزگان در ابتدای راه قرار دارد . گردشگری که می تواند با رونق خود زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند هنوز نتوانسته از بهترین امکانات خود استفاده کند.
امکاناتی مانند وجود 14 جزیره دریک استان از 17 جزیره خلیج فارس موهبتی است که نمی توان آنرا نادیده گرفت . فقط همت مسئولان و بخش خصوصی را می طلبد.

منبع: واحد مرکزی خبر

شناسه خبری: 28685

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو