رییس جمهور در ایستگاه جنوب شرقی ایران

بندر شهید بهشتی، از بنادر مهم چابهار است که بعد از پایان فاز نخست، ظرفیت آن به شش میلیون تن در سال خواهد رسید.
بندر چابهار، تنها بندر اقیانوسی و از جمله بنادر استراتژیک جنوب ایران است که بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی دارد. این بندر در ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند، از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است و نزدیک ترین فاصله زمینی را با کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه دارد. از بندر چابهار به عنوان کلید توسعه شرق کشور نام برده می شود.
چابهار از جمله بنادر محبوب برای کشورهای همسایه از جمله هند، افغانستان و چین است. هندوستان، چین و افغانستان، از جمله کشورهایی هستند که تمایل به سرمایه گذاری درچابهار و افزایش تعاملات فی ما بین هستند.
بر اساس طرح توسعه بندر چابهار، قرار است برای افزایش ظرفیت ترانزیتی این بندر به 20 میلیون تن تا سال 2020 ، در 5 فاز طرح توسعه بندر چابهار به مرحله اجرا در آید. فاز دوم طرح توسعه این بندر، احداث یک پست اسکله کانتینری 360 متری در ترمینال 1 است که باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد. بنادر شهید کلانتری و شهید بهشتی، دو بندر مهم چابهار هستند.
دولت دهم، در راستای توسعه اسکله شهید بهشتی چابهار، سرمایه گذاری حدود ۴۵۰ میلیون دلاری انجام داد. همچنین به گفته مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان، در سال 92 طرح توسعه بندر شهیدبهشتی، پیشرفت فیزیکی47 درصدی داشته که تمامی اعتبارات این پروژه از منابع درآمدی سازمان بنادر تامین شده است.
به گفته سیاوش رضویان، در پایان فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی، امکان بارگیری 20 میلیون کانتینری و کشتی 100 هزار تنی در اسکله های این بندر فراهم می شود. ظرفیت فاز یک این طرح پس از اجرای دو پست اسکله کانتینری و سه پست اسکله چندمنظوره به شش میلیون تن در سال خواهد رسید.
لایروبی کانال دسترسی و حوضچه بندر به میزان ۱۷ میلیون مترمکعب با آبخور منفی ۱۶، احیای اراضی بندر به میزان ۱۹۵ هکتار، ساخت حدود ۴۱۵۰ متر دایک حفاظت ساحل، انجام عملیات بهسازی خاک به میزان ۱۱۱۹ هکتار، تطویل موج‌شکن موجود بندر به طول۱۴۷۰ متر، احداث ترمینال کانتینری با دو پست پهلوگیر به طول ۶۰۰ متر و احداث ترمینال چندمنظوره با سه پست پهلوگیر به طول ۶۰۰ متر از جمله بخش‌های مهم عملیات اجرایی فاز یک طرح توسعه بندر شهید بهشتی است.
امروز (26 فروردین) وزیر راه و شهرسازی، همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به سیستان و بلوچستان، وارد شد. وی از برخی پروژه های عمرانی استان بازدید خواهد کرد و به نظر می رسد توجه به طرح توسعه بندر شهید بهشتی و مواردی که در این رابطه گفته شد، می تواند از مهم ترین اولویت های وی در این سفر باشد.
همچنین موارد زیر که پیش تر نیز از سوی مسئولان، بر اهمیت آنها تاکید شده، از جمله مهم ترین موضوعاتی است که باید در این بندر مورد توجه قرار گیرد:

- اجرای سریع طرح لایروبی بندر چابهار و دستیابی به آبخور مناسب
- الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد (این موضوع از سوی سازمان بنادر در حال پیگیری است)
- احداث اسکله مسافربری کنارک 

اکرم امینی
** منبع: تین نیوز


امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو