اختصاص بیش از 77 درصد از اعتبارات سرمایه ای شركت نفت به میادین مشترك

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28792
ساعت 09:05 چهارشنبه 27 فروردين 1393
اعتبارات طرح های سرمایه ای سال 93 شرکت ملی نفت ایران تصویب شد که بر مبنای آن، سهم میادین مشترک نفت و گاز از این اعتبارات 77.7 درصد درنظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، به نقل از شانا؛ حدود 14 میلیارد دلار، معادل 77.7 درصد از اعتبارات طرح های سرمایه ای شرکت ملی نفت ایران به عنوان سهم میادین مشترک نفت و گاز به بخش های نگهداشت توان تولید، پشتیبانی تولید، توسعه مخازن نفتی و گازی و طرح های اکتشاف ذخایر هیدروکربوری در این میدان ها اختصاص می یابد.

بر اساس این گزارش، اعتبارات طرح های سرمایه ای سال 93 شرکت ملی نفت ایران که بالغ بر 18 میلیارد دلار برآورد شده است، در آخرین جلسه هیئت مدیره این شرکت در سال گذشته بررسی و تصویب شد.

معاون بررسی، امکان سنجی اقتصادی و مالی طرح های مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران در این خصوص گفت: مقرر شده است ۲۱ درصد این اعتبارات از محل منابع داخلی این شرکت و ٧۹ درصد از محل سایر منابع اعتباری، تسهیلات، اعتبارات و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی تأمین ‌شود.

مشتاقعلی گوهری با بیان این مطلب افزود: 99.4 درصد اعتبارات سرمایه ای به طرح ها و پروژه های تولیدی (نگهداشت و پشتیبانی از تولید نفت و گاز)، توسعه ای و اکتشافی اختصاص یافته است.

گوهری ادامه داد: سهم شرکت های تولیدی ملی مناطق نفتخیز جنوب، نفت فلات قاره ایران، نفت مناطق مرکزی ایران و نفت و گاز اروندان از این اعتبارات حدود 3.75 میلیارد دلار و سهم شرکت های نفت و گاز پارس و مهندسی و توسعه نفت نیز 13.9 میلیارد دلار از مجموع کل سرمایه گذاری ها است.

گفتنی است؛ اولویت ویژه وزارت نفت در سرمایه گذاری و تأمین مالی طرح های توسعه ای، میدان گازی پارس جنوبی و توسعه میادین نفتی مشترک حوزه غرب کارون است؛ همچنین مطابق جزء (د) ماده (۱۲۹) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه، معادل یک درصد اعتبارات سرمایه ای می تواند در حوزه های پژوهش و فن آوری هزینه شود.

سرمایه گذاری شرکت ملی نفت ایران بر پایه تبصره (۲) قانون بودجه سال ۱۳۹۳، احکام و مواد قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه در حوزه نفت و گاز و در راستای سند چشم انداز توسعه بیست ساله صنعت نفت و سایر اسناد بالادستی صورت می‌ گیرد.   

شناسه خبری: 28792

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو