راه‌اندازی ۴ یا ۵ فاز پارس جنوبی در سال جاری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/28929
ساعت 17:22 دوشنبه 8 ارديبهشت 1393
معاون اول رئیس جمهور گفت: از پیمانکاران و مدیران پارس جنوبی این تعهد اخلاقی را گرفته‌ایم که در سال جاری ۴ یا ۵ فاز پارس جنوبی را به بهره‌برداری برسانند.

دکتر اسحاق جهانگیری عصر امروز (دوشنبه) پس از شرکت در جلسه "بررسی مشکلات دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در پارس جنوبی" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با راه‌اندازی این فازهای پارس جنوبی ۱۰۰ میلیون مترمکعب روزانه به تولید گاز کشور افزوده خواهد شد و در نتیجه نه تنها مشکلی برای تامین گاز داخلی نخواهیم داشت بلکه میزان صادرات را نیز افزایش می‌دهیم.
معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یک نعمت بزرگ که خداوند به ملت ایران عطا فرموده مخازن نفت و گازی است که می‌تواند در رفاه مردم نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
وی افزود: در سالهای گذشته به دلایل محدودیت‌هایی که عمدتاً ناشی از تحریم و برخی مسائل دیگر بود، اجرای طرح‌های پارس جنوبی قدری با کندی روبرو شد و به همین دلیل سال گذشته با کمبود گاز در بخش وسیعی از کشور روبرو شدیم که در نتیجه چون تأمین گاز مورد نیاز منازل مردم در اولویت بود ناچار شدیم به برخی واحدهای صنعتی قطعی گاز بدهیم و این باعث شد واحدهای پتروشیمی و فولاد با کاهش تولید روبرو شوند.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امروز موضوع انرژی در جهان موضوع بسیار مهمی است، خاطرنشان کرد: ایران یکی از مهمترین کانون‌های تولید انرژی و برای بسیاری از کشورها بهترین نقطه برای تأمین انرژی محسوب می‌شود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ایران برای اینکه بتواند به درخواست این کشورها پاسخ دهد باید تولید نفت و گاز خود را افزایش دهد و این موضوع در میادین مشترک نفت و گاز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند زیرا اگر به موقع سهم ملت ایران را برداشت نکنیم کشورهای دیگر از سهم ما برداشت خواهند کرد.
معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری کرد با همت و تلاش مدیران پارس جنوبی و دست‌اندرکاران وزارت نفت همه فازهای پارس جنوبی تا پایان دولت یازدهم تکمیل شود.

** ضرورت تقویت روحیه توسعه صنعتی در استان بوشهر
معاون اول رییس جمهور با تأکید بر لزوم تقویت روحیه توسعه صنعتی در استان بوشهر گفت: باید جهت‌دهی در این استان به گونه‌ای باشد که سرمایه‌گذاری تبدیل به یکی از اهداف مهم شود و با تشویق مردم در این مسیر شاهد افزایش سرمایه‌گذاری صنعتی در این استان باشیم.
اسحاق جهانگیری در جریان سفر به استان بوشهر در جلسه «بررسی مشکلات دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر در پارس جنوبی» اظهار داشت: اجرای طرح‌های بزرگ در هر منطقه‌ای موجب تحول در آن منطقه می‌شود و با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که در پارس جنوبی در حال انجام است انتظار می‌رود یک تحول بزرگ نه تنها در بوشهر بلکه در کل کشور ایجاد کند.
معاون اول رییس جمهور با اشاره به منابع عظیم نفت و گاز در استان بوشهر خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های وزارت نفت در بخش نفت و گاز، علاوه بر صنعتی شدن این استان می‌تواند به نوعی اثرات مثبت در وضعیت مردم این مناطق به همراه داشته باشد.
دکتر جهانگیری توسعه سرمایه‌گذاری در پارس جنوبی را آغاز یک فرهنگ بزرگ صنعتی در منطقه عسلویه توصیف کرد و افزود: این سرمایه‌گذاری‌ها قطعاً با طبعاتی همراه خواهد بود که باید از هم اکنون برای آن برنامه‌ریزی کنیم و مسائل اجتماعی و فرهنگی این مناطق را نیز مدنظر قرار دهیم.
معاون اول رییس جمهور اظهار امیدواری کرد با حمایت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های وزارت نفت در پارس جنوبی، دغدغه‌های موجود در شهرهای اطراف این منطقه رفع شده و مشکلات زیست محیطی، بهداشت و درمان، اشتغال و آبرسانی ساماندهی شود.
وی همچنین با اشاره به میراث فرهنگی موجود در استان بوشهر به ویژه آثار تاریخی بندر"سیراف" گفت:‌ مردم حاشیه خلیج فارس و به خصوص بوشهر از تاریخ و میراث کهنی برخوردار هستند که باید در جهت احیا و حفظ آثار تاریخی این مناطق تلاش کنیم.
در این جلسه گزارشی از مشکلات و مسائل پارس جنوبی و شهرهای اطراف آن ارایه شد و راهکارهای حل این مسائل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وزیر نفت نیز در این نشست با تأکید براینکه باید در طرح‌های در دست اجرا نسبت به رعایت استانداردهای زیست محیطی سخت‌گیری کنیم، گفت: مسئله محیط زیست مسأله بسیار مهمی است که امیدوارم با تعامل خوبی که میان سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نفت وجود دارد بتوانیم به شکل مطلوب به این موضوع بپردازیم.
مهندس زنگنه با تأکید بر اهمیت مسائل اجتماعی، به دغدغه رییس جمهور نسبت به اجتماعات اطراف تأسیسات نفتی اشاره کرد و گفت: توانمندسازی نیروهای بومی، مسائل بهداشتی و درمانی و اشتغال‌زایی در این مناطق را وظیفه خود می‌دانیم. 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری



شناسه خبری: 28929

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو