کارآفرینی در دستور کار منطقه ویژه پارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29014
ساعت 14:06 دوشنبه 15 ارديبهشت 1393
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس خبر از توانمند سازی نیروی انسانی شاغل در منطقه ویژه پارس در زمینه کارآفرینی به منظور رفع نیازهای پشتیبانی، خدماتی و اشتغال زایی داد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مسعود نصوری؛ مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در گفت و گو با خبرنگار NIOC با اعلام این خبرگفت: تقویت کار آفرینی در منطقه ویژه پارس با هدف ایجاد شغل برای مردم منطقه و نخبه های صنعت نفت به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و اکنون در حال انجام است.
وی تعداد شاغلین منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس را حدود 51 هزار نفر اعلام و تصریح کرد: درچارچوب اشتغال پیمانکاران نیز موضوع آموزش و توانمند سازی آنان در زمینه کار آفرینی درحال انجام است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان اینکه منطقه ویژه انرژی پارس 46هزار هکتار مساحت دارد، تصریح کرد: این منطقه افزون بر اینکه پایتخت انرژی کشور محسوب می شود، به لحاظ وسعت سرمایه گذاری های انجام شده، نقش کلیدی در بین کشورهای حاشیه خلیج فارس دارد.
وی با اشاره به سیاست های اتخاذ شده در زمینه جذب سرمایه گذار در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: برای ارایه مدل مناسب و جامع برای سرمایه گذاران، 46هزارهکتار مساحت منطقه ویژه پارس بازنگری شده است و براساس مطالعات جامع انجام شده، جانمایی ها در بخش پایین دستی، میان دستی نفت و گاز و مینی پالایشگاه ها(با ظرفیت 60 هزاربشکه در روز)صورت گرفته است.
نصوری  تدوین سند راهبردی توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی مرتبط با صنعت نفت، محیط زیست و پدافند غیر عامل، آموزش و توانمند سازی منابع انسانی مورد نیاز صنعت نفت، توسعه و خدمات و زیر ساخت های منطقه را از حوزه های مورد بررسی در سند جامع راهبردی توسعه عنوان کرد.

ارتقا وضعیت بهداشت و درمان منطقه وبژه پارس با اختصاص 2 میلیارد و 600 میلیون تومان اعتبار
نصوری در مورد وضعیت بهداشت و درمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس توضیح داد: متولی بهداشت و درمان، سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت است؛ ولی این سازمان درمانگاه این منطقه را به توروماسنتر( عملیات اجرایی پروژه مرکز سوانح و فوریتهای پزشکی)تجهیز کرده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود خبر از تشکیل تیمی از سوی مقام عالی وزارت نفت به منظور ارتقا وضعیت بهداشت و درمان منطقه ویژه پارس داد و افزود: در این زمینه معاون بهداشت و درمان صنعت نفت، نماینده وزیر نفت و نماینده سازمان تامین اجتماعی چندی پیش ازبهداشت و درمان منطقه ویژه پارس بازدید کردند و در نهایت تفاهم نامه ای در زمینه ارتقا وضعیت بهداشت درمان حتی در مناطق پیرامونی امضا شد.
نصوری با بیان اینکه براساس این تواهم نامه مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون تومان در طی مدت 2 سال برای درمان در ناحیه و نواحی مجاور منطقه ویژه پارس صرف شود، گفت: افزون بر این مبلغ بر اساس مصوبات رهبری که حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای توسعه بیمارستان کنگان از طریق منطقه ویژه پارس پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه درمان شعار دولت تدبر و امید است، گفت: به طور یقین، این سیاست در اولویت دستور کارصنعت نفت نیز قرار دارد و ارتقا وضعیت بهداشت و درمان این منطقه با شتاب بیشتری انجام خواهد شد.

بررسی ظرفیت های گردشگری منطقه ویژه پارس
وی یکی از رویکرد های جدید مطالعات جامع را بررسی ظرفیت های غیر از نفت و گاز موجود در منطقه عنوان و تصریح کرد: بر اساس آن مسیر گردشگری حرا تا سیراف که شامل بناهای تاریخی است تعریف شد.
نصوری با اشاره به ایجاد مجموعه فرهنگی، ورزشی و رفاهی پرک در منطقه ویژه پارس گفت: طراحی مجموعه فرهنگی، ورزشی و رفاهی پرک به اتمام رسیده و جانمایی آن نیز انجام شده است و نقشه های اجرایی فنس، ساختمان های مورد نیاز، محوطه سازی و اسناد مناقصه این مجموعه طراحی شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس اظهار کرد: فعالیت های این منطقه بر اساس توسعه پایدار انجام می شود و این مقوله سر لوحه فعالیت های این سازمان قرار دارد.
به گفته وی نتایج حاصل از تدوین سند جامع راهبردی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، به صورت مصوبه از وزارت نفت اخذ می شود و بر اساس آن وزارت نفت، برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای این منطقه می کند.

صادرات 14.3میلیارد دلاری کالا از گمرک منطقه ویژه پارس
وی با بیان اینکه صادرات میعانات گازی با وجود تمام تحریم‌ها افزایش یافته است، افزود: بیش از14.3 میلیارد دلار صادرات از گمرک این منطقه انجام شده است.
نصوری یادآورشد: 325 هزار و 774 تن کالا به ارزش 2 میلیارد و 280 میلیون دلار در سال 92 از طریق اداره کل گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وارد کشور شده که عمده کالاهای وارد شده تجهیزات پالایشگاهی و مواد شیمیایی مورد استفاده پتروشیمی‌ها و فازها بوده است.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در مورد پروژه آب رسانی به شهرک جم (منطقه مسکونی کارکنان صنعت نفت واقع در کنگان) توضیح داد: به این پروژه 98 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است و وزارت نفت بر اساس تعهدات خود بیش از 55 درصد این پروژه را به پیش برده است.
وی با بیان اینکه پروژه آب رسانی به شهرک جم بر اساس تفاهم نامه منعقده شده بین وزارت نفت، نیرو، استانداری بوشهر و خاتم الانبیا در حال انجام است، تصریح کرد: این پروژه مصوبه استان بوشهر بوده و سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تامین مالی آن را بر عهده دارد.
نصوری، سهم وزارت نفت و وزارت نیرو در تامین اعتبار این پروژه بر اساس تفاهم نامه را به ترتیب، 51 میلیارد تومان و 47 میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد: وزارت نفت تقریبا به طورکامل به تعهدات مالی خود در قبال این پروژه عمل کرده است، که انتظار می رود با تامین اعتبار به موقع وزارت نیرو، این پروژه هر چه زودتر به اتمام برسد.
وی تصریح کرد: با سرمایه گذاران در مورد ایجاد آب شیرین کن مذاکراتی انجام شده تا سرمایه گذار آب شرین کن را ایجاد کند تا درموقع بحران، آب بوسیله تانکر به شهرک جم و شهرک های اطراف آب رسانی شود.

شناسه خبری: 29014

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو