روابط عمومي با ديد بين الملل

  • شنبه 27 ارديبهشت 1393 - 12:17
  • سرمقاله
  • 0 دیدگاه
27 ارديبهشت روز روابط عمومي و ارتباطات نام گرفته است. متاسفانه اين حوزه كمتر در ايران شناخته شده است. شعر هر كسي از ظن خود شد يار من در خصوص روابط عمومي ها در ايران صادق است .
چون هر مديري روابط عمومي را با يك ديد نگاه مي كند و 99 درصد  اعتقاد ندارند كار روابط عمومي كار تخصصي است . 
در بسياري از معادلات سازماني روابط عمومي با رسانه توليدي خبر  اشتباه گرفته مي شود و توليد خبر به روابط عمومي سازمانها  سپرده مي شود و در برخي از سازمانها  مراسم تشريفاتي به روابط عمومي سازمان انجام مي شود. و معمولا مديريت روابط عمومي به عنوان آخرين تصميمات مديران ارشد مي باشد. متاسفانه يكي از دلايلي كه ايران در سالهاي اخير نتوانست رشد اقتصادي قابل ملاحظه داشته باشد عدم بهره گيري از روابط عمومي بين المللي قوي مي باشد. 
يك روابط عمومي قوي در سطح خرد مي تواند روابط بين كاركنان سازماني را بهبود بخشد و در سطح كلان  با يكپارچگي  با ساير موسسات دولتي و خصوصي مي تواند وجه بين المللي  كشور را در جهان ارتقا دهد.
عموما در روابط عمومي سه مرحله وجود دارد كه عبارتند از : اطلاع رساني، اقناع سازي و يكپارچگي 
متاسفانه در روابط عمومي مديران تمايل دارند از چهره هاي رسانه اي بيشتر بهره مند شوند كه اين هم يك آسيب جدي مي باشد. حوزه روابط عمومي و رسانه داراي اشتراكاتي مي باشند و حوزه مديريت افكار عمومي بايد به دست نخبه ترين ،باهوش ترين و عالم ترين افراد باشد.
عموما تفكر اشتباهي كه  در همه جاي دنيا وجود دارد اين است كه  چنانچه خبري در رسانه اي منتشر شود ،به صورت رايگان تبلييغ موسسه را به همراه آورده است در حالي كه تقريبا اين موضوع در كشورهاي پيشرفته كاملا  بر چيده شده است و حال اينكه در ايران ما شاهد اين موضوع هستيم و توانمندي مديران روابط عمومي عموما با درج اخبار در رسانه هاي مختلف سنجيده مي شود. 
روابط عمومي مي تواند از يك طرف هشدار دهند بحران و از طرف ديگر مديريت بحران باشد .
روابط عمومي سازمانها بايد داراي استراتژي كلان براي 5 سال باشند و بسياري از موسسات خصوصي را مي بينيم كه روابط عمومي  ها مبالغ زيادي  را براي تبليغات در رسانه ها هزينه مي كنند بدون اينكه بازدهي داشته باشد. 
متاسفانه آفتي كه جامعه روابط عمومي را در بر مي گيرد اين است كه بسياري از مديران روابط عمومي اعتقاد دارند كارهاي آنها بدون نتيجه است . عملا در تصميم گيريها هيچ نقشي ندارند و در بهترين حالت اگر در جلسات مديران شركت كنند نقش منشي جلسه را ايفا مي كنند. البته بسياري از مديران در ظاهر روابط عمومي را قبول دارند ولي در برنامه هاي آن مشاركتي نمي نمايند.
به هر حال حتي اگر مديري بخواهد در افكار داخلي و خارج سازمان چهره موجهي داشته باشد  تعامل دو طرفه با روابط عمومي ضروري است . 
وظيفه اي كه روابط عمومي دارند اين است كه صادقانه ديدگاه مخاطبان را به  مديران خود انتقال دهند و در راستاي حل مشكلات سازماني مشاركت دلسوزانه اي داشته باشند. 
در عين حال روابط عمومي حوزه متنوعي است كه مهارتهايي از قبيل مديريت رسانه ها ،ارتباطات بالا ،صداقت را مي طلبد .
هم اكنون بسياري از موسسات بين المللي مشاور روابط عمومي حتي در كشورهاي همسايه حضور دارند و مي توانند در توسعه اقتصادي آن كشورها سهيم باشند. حال اينكه روابط عمومي كشور با ديد بين المللي در ايران تشكيل نشده است . 
اميدواريم همه موسسات دولتي و شركتهاي خصوصي بتوانند با ديد بين الملل به توسعه موسسه خود بينديشند و با تدوين استراتژيهاي مناسب  عمل نمايند.


حسن حسینی

** كارشناس ارتباطات بين الملل 


برچسب ها : روابط عمومی
امتیاز به خبر :