سلفچگان؛ چهارراه تجاری کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29131
ساعت 09:37 دوشنبه 29 ارديبهشت 1393
منطقه ویژه اقنصادی سلفچگان دارای موقعیتی ممتاز و منحصر به فرد در برقراری ارتباط با کشورهای اروپایی، آسیای میانه و خلیج فارس جهت تولید، صادرات و ترانزیت کالاست و نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کلان کشور دارد .

در همین راستا با مهندس محمود زمانی قمی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان  به گفتگو نشسته ایم که مشروح آن را در زیر می خوانید:

به عنوان اولین سوال منطقه ویژه اقتصادی سلفچکان چه محدوده ای را در بر می گیرد؟
 محدوده منصوب به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در مساحت 2000 هکتار در سال 1376 به تصویب هیئت وزیران رسیده و درراستای  توسعه آتی ، مساحت 1500 هکتار دیگر نیز در موقعیت روبروی مساحت اولیه (اصفهان_سلفچگان) پس از  اخذ مجوزات مربوطه رزرو گردیده است.

پتانسیل های منطقه را برای فعالیتهای اقتصادی ذکر کنید؟
مناطق ویژه بر اساس قانون محدوده های مصوب،خارج از قلمرو گمرکی سرزمین اصلی بوده لذا ورود ماشین آلات ، مواد اولیه و قطعات واحدهای تولیدی مستقر و همچنین ورود کلیه کالاهای مجاز بدون نیاز به ثبت سفارش و پرداخت حقوق ورودی  گمرکی امکان پذیر می باشد. محدوده مصوب این مناطق خارج از ضوابط قانون کالای متروکه بوده لذا با هماهنگی فعالین اقتصادی با مدیریت مناطق محدودیت زمانی قانون فوق در توقف اقلام وارداتی وجود ندارد.تجار و واردکنندگان کالاهای ساخته شده مصرفی، مواد اولیه و قطعات مورد نیاز  صنایع امکان خروج اقلام  وارداتی را به صورت تدریجی از طریق اخذ قبض انبار تفکیکی و با انتقال تمامی و یا بخشی  از کالا را به اشخاص ثالث از طریق اخذ قبض  انبار قابل معامله خواهند داشت. تولید کنندگان کالا در کاربری های مختلف صنعتی علاوه بر امکان ورود ماشین آلات  خطوط تولید و مواد اولیه بر اساس رویه فوق( بدون ثبت سفارش ، بدون متروکه شدن و بدون پرداخت گمرکی ) نسبت به تولید اقدام و در زمان خروج تدریجی  کالاهای تولید شده حقوق و عوارض گمرکی  مواد اولیه را پس از کسر معافیت گمرکی معادل ارزش افزوده محاسبه شده ، پرداخت می نمایند.

منطقه به لحاظ موقعیت جغرافیایی چه مزیت هایی دارد؟
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان  در موقعیت جغرافیایی منحصر به فردی  در مرکز ایران و مجاورت با جاده های اصلی ترانزیتی ، شبکه سراسری ریلی و با دسترسی مناسب به فرودگاه بین المللی امام خمینی و فرودگاه در دست احداث قم می باشد به واسطه شرایط فوق این منطقه در چهارراه تجاری کشور بوده و محل گذر تمامی استان ها می باشد و در مجاورت بیش از 65% از صنایع کشور تا شعاع 220 کیلومتری در استان های هموار مرکزی - اصفهان - تهران و قم است لذا بخش قابل ملاحظه ای از بازار مصرف کشور در مجاورت این منطقه قرار داردو این منطقه به عنوان کریدور و پل ارتباطی  کشورهای همسایه جنوب - شمال و شرق - غرب جایگاه مناسبی جهت واردات ، تولید ویا پردازش کالا و صادرات مجدد می باشد.شرایط آب و هوایی معتدل و سهولت در تامین نیروی کار ساده و ماهر و دسترسی به مرکز سیاسی - اقتصادی کشور از جمله دیگر مزایای منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است.

حجم فعالیت های اقتصادی منطقه چه میزان است؟
منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در سال های 89 ، 90 و 91 رتبه اول در تعداد و تنوع محصولات تولیدی در کلیه مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری - صنعتی را کسب نموده است. طی سال های مذکور رتبه های پنجم و چهارم در، درآمدهای واریزی به خزانه داری کل را در بین کلیه گمرکات کشور را کسب نموده است.

عملکرد منطقه  در سال 92 چگونه بود؟

در سال 1392 علیرغم تاثیر پذیری از آثار فشارها و تحریم ها ی اقتصادی تحمیلی به کشور و متاسفانه آثار سوء برخی بخشنامه ها و رویه های داخلی ، گمرک سلفچگان از حیث عملکرد به عنوان گمرک رتبه اول کشور اعلام و با توجه به پرونده های مطروحه در کمیسیون تعیین ارزش افزوده به نظر می رسدبرای چهارمین سال رتبه اول در تعداد و تنوع تولید بین کلیه مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی  را کسب نمائیم که پس از اعلام گزارش مربوطه از سوی کمیسیون تعیین ارزش افزوده شورای هماهنگی امور مناطق آزاد و ویژه جهت سال 1392 نتایج مربوطه قابل بررسی است.

 سلفچگان به لحاظ امکانات منطقه ای  چه ویژگی هایی دارد؟
سلفچگان با سابقه تاریخی عبور جاده ابریشم از این منطقه به عنوان پل ارتباطی کشورهای آسیایی و آسیایی- اروپایی به عنوان موقعیت استراتژیک و کم نظیر مطرح و با توجه به شرایط معتادل آب و هوایی  واستقرار تراکم جمعیتی و صنایع کشور در مجاورت آن ، به قلب اقتصاد ایران معروف می باشد که توصیفی در خور شأن این منطقه  است. عبور خطوط لوله های اصلی گاز ، فیبر نوری علاوه بر خطوط اصلی مبادلاتی زمینی و ریلی کشور پتانسیل های فراوانی را فراهم نموده است به واسطه امکانات فوق و عملکرد مطلوب سنوات گذشته و بر اساس پیگیری  مستمر انجام شده ، منطقه ویژه اقتصادی سلفچکان قم با قید الویت به عنوان بندر خشک در لیست سازمان بین المللی اسکاپ در سال 1391 به ثبت رسیده است.

 مهم ترین فعالیت اقتصادی که در منطقه سلفچکان انجام می شود چیست؟

فعالیت های متنوع اقتصادی در زمینه تجاری ، ترانزیت کالا و تولید در منطقه ویژه اقتصادی سلفچکان در حال انجام می باشد از جمله شاخص ترین فعالیت های تجاری  می توان به عملیات ترخیص خودرو به عنوان بالاترین رتبه گمرکات کشور نام برد. تولیدات لوازم آرایشی و صنایع شمیایی از جمله مهمترین گروه های فعالیت های تولیدی در منطقه است.

نقاط ضعف منطقه ویژه اقتصادی کشور را برای تبدیل شدن به جایگاه واقعی خود چه مسائلی می دانید؟
در عدم پذیرش مجوزات صادره مناطق توسط سایر دستگاههاست در حالیکه بر اساس ماده 7 قانون چگونگی تشکیل و اداره مناطق ویژه سازمان مسئول مناطق مجاز به صدور پروانه فعالیت است.
عدم تخصیص ارز مبادلاتی به فعالین اقتصادی مناطق بر اساس بخشنامه بانک مرکزی و عدم تخصیص معافیت مالیاتی مشابه مناطق آزاد از جمله موانع جذب سرمایه گذاران جدید و فعالیت سرمایه گذاران قبلی است.
با عنایت به اینکه کلیه فعالیت های مرتبط با تامین زیر ساخت ها در محدوده مناطق،بدون برخورداری از هر گونه اعتبار دولتی توسط سازمان مسئول منطقه انجام می گیرد، ت تخصیص سهم شهرداری ها از مالیات ارزش افزوده به سازمان مسئول مناطق مطالبه به حق و زمینه ساز توسعه فعالیت خواهد بود.

چشم انداز سال 93 منطقه  برچه اموری استوار است؟
تلاش مضاعف در رفع مشکلات سرمایه گذاران فعلی و جذب سرمایه گذاران جدید با تمرکز بر جذب سرمایه گذراران خارجی از اهم اهداف بوده و اقدامات متنوعی در این خصوص در دست اجراست .

برای افزایش فعالیت های اقتصادی  در سال 93 چه برنامه هایی دارید؟ 
 در سال 1393 در ادامه روند اقدامات سنوات قبل، تکمیل زیر سازی خط ریلی و اتصال به شبکه سراسری ، تحویل گیری قطعی اراضی فاز 3 به مساحت حدود 1080 هکتار از محل مصوبه اولیه و ادامه روند تکمیل زیر ساخت های فازهای 1 و 2 و شروع عملیات احداث زیر ساخت ها در فاز 3 در دستور کار قرار دارد

منبع: روزنامه عصر اقتصاد

شناسه خبری: 29131

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو