ایران 2.3 میلیارد دلار گاز و پتروشیمی صادر کرد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29266
ساعت 11:21 شنبه 10 خرداد 1393
پس از افزایش صادرات نفت ایران به محدوده یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز، حجم صادرات میعانات گازی ایران هم به بازارهای جهانی در دو ماه نخست سال جاری افزایش یافته است.

از این رو حجم صادرات میعانات گازی ایران در دو ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با ثبت رشدی حدود یک درصدی به مرز یک میلیون و 300 هزار تن رسید ضمن آنکه سهم میعانات گازی از کل کالاهای صادراتی از نظر وزن 37 درصد و از نظر ارزش 39 درصد بوده است.
سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با انتشار گزارشی درباره آخرین وضهعیت صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمیایی ایران از پایانه‌های عسلویه، اعلام کرد: در دو ماهه نخست سال جاری در مجموع حدود 2 میلیارد و 336 میلیون دلار میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و فرآورده پلیمری صادر شد.
از این رو ارزش محموله‌های صادراتی میعانات گازی ایران حدود یک میلیارد و 190 میلیون دلار برآورد می‌شود و پیش بینی‌ها نشان می‌دهد با بهره‌برداری کامل از فازهای جدید پاسر جنوبی به ویزه فاز 12 این میدان مشترک حجم صادرات میعانات گازی افزایش یابد.
همچنین در این مدت حدود دو میلیون و 600 هزار تن انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری به بازارهای جهانی صادر شده است به طوری که ارزش این محصولات حدود 1.1 میلیارد دلار تخمین زده شده است.
هوی اند، پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، کود اوره، بوتان، پروپان، پارازایلین،، متانول از مهمترین محصولات صادراتی پتروشیمی ایران است.
کشورهایی همچون چین، ژاپن، امارات متحده عربی، هند، ترکیه، عراق، تایوان، تایلند، مالزی، ویتنام، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، روسیه، موزامبیک، مصر، سوریه، ترکمنستان، تاجیکستان، اوکراین، قطر، تانزانیا، فیلیپین، غنا، کنیا، آذربایجان، گرجستان، کره جنوبی و مکزیک از مهمترین مشتریان پتروشیمی و میعانات گازی ایران در دو ماهه نخست سال جاری بوده اند.




شناسه خبری: 29266

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو