زنگنه: صندوق توسعه سرمایه گذاری پتروشیمی تشكیل می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29339
ساعت 14:06 شنبه 17 خرداد 1393
وزير نفت با دعوت از فعالان بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی گفت: وزارت نفت مصمم است به منظور کمک به حضور اقشار کم درآمد در طرح های سودآور آتی صنعت پتروشیمی، نسبت به ایجاد صندوق توسعه سرمایه گذاری پتروشیمی با محوریت سازمان بورس اقدام کند.

به گزارش پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، به نقل از شانا؛ بیژن زنگنه صبح امروز (شنبه 17 خردادماه) در یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF ) با بیان این مطلب افزود: بخش خصوصی باید حضوری پررنگ در صنایع پتروشیمی ایران داشته باشد و می دانیم فضای کسب و کار مناسب و سرمایه گذاری به همراه قیمت مناسب خوراک و وجود زیربناهای لازم، از شروط حضور بخش خصوصی اعم از داخلی و خارجی در این صنعت است.
زنگنه با بیان این که وزارت نفت خود را متعهد به تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری های سودآور در صنعت پتروشیمی می داند، ادامه داد: در این زمینه وزارت نفت تسهیلات لازم را برای بخش خصوصی فراهم کرده و همزمان از اعطای رانت های غیرقانونی و ناصواب جلوگیری می کند.
او در خصوص تجارت محصولات پتروشمی در بازارهای بین المللی گفت: بی تردید تنوع محصولات تولیدی و دستاوردهای چشمگیر صنایع پتروشیمی ایران، می تواند انگیزه های مضاعفی را برای سرمایه گذاری در این صنایع به وجود آورد.
وزير نفت افزود: به طور مثال در 25 سال گذشته ( 1989تا 2014) ارزش کل فروش محصولات پتروشیمی کشور از نزدیک به یک میلیارد دلار به 22.5 میلیارد دلار رسیده است که بخش عمده ای از این دستاورد با استفاده از پیشرفت های علمی داخلی و همت متخصصان و کارگران ایرانی در طراحی، اجرا و ساخت تجهیزات و در شرایط تحریم تحمیلی برخی کشورها به دست آمده است.
او با بیان این که ارزش فروش محصولات پتروشیمی در سال های اخیر جهشی قابل توجه داشته است، افزود: در پایان سال 2013 صنایع پتروشیمی ایران توانست در مجموع 12.8 میلیون تن به ارزش 9.9 میلیارد دلار محصولات را به بازارهای جهانی صادر کند و 14.5 میلیون تن را نیز به بازار داخلی عرضه کرد.
بيژن زنگنه مهم ترین محصولات صنایع پتروشیمی ایران راشامل پلی اتیلن ها، PET ، پلی استایرین،PP و پارازایلین دانست و افزود: بیش از 50 درصد این محصولات در بازار داخلی عرضه شده و باقیمانده در بازارهای جهانی به فروش می رسد.
زنگنه عنوان کرد: ظرف چند سال گذشته، صنایع بالادستی و پایین دستی پتروشیمی ایران توانسته است به گستره بازارهای خود بیفزاید و اکنون محصولات آن در اقصی نقاط دنیا اعم از آسیا، آفریقا، اروپا، آمریکا و اقیانوسیه صادر شود.
وزیر نفت در پايان با بیان این که صنعت پتروشیمی نیازمند دسترسی به فناوری های نوین، منابع مالی و حضور در بازارهای جهانی است، ادامه داد: آخرین ارزیابی ها نشان می دهد در سطح صنایع بالادستی و پایین دستی، به ترتیب نیازمند دسترسی به منابع مالی در حد 70 میلیارد دلار هستیم که در این ارتباط حدود 30 درصد مربوط به صنایع پایین دستی به ویژه در زمینه انواع پلیمرها به خصوص پلی پروپیلن و صنایع تکمیلی زنجیره پروپیلن است.




شناسه خبری: 29339

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو