ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به 180 میلیون تن می رسد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29340
ساعت 14:23 شنبه 17 خرداد 1393
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: با به پایان رسیدن 60 طرح نیمه تمام باقیمانده از دولت های گذشته و اجرای 36 طرح جدید که بر اساس خوراک گاز متان طراحی شده اند، ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمیایی به بیش از 180 میلیون تن افزایش می یابد.

به گزارش پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، به نقل از شانا؛ عباس شعری مقدم در یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران (IPF ) با بیان این مطلب افزود: درحال حاضر ایران از ظرفیت تولید سالانه 60 میلیون تن محصولات پتروشیمیایی برخوردار است که به دلایل مختلف از جمله کمبود خوراک، تنها از 68 درصد این ظرفیت استفاده می شود.
شعري مقدم با اشاره به این که حدود 20 میلیون تن ظرفیت بدون استفاده در این حوزه وجود دارد،افزود: با اعمال روش هایی از جمله اتمام طرح های نیمه تمام، به ظرفیت رساندن تولید مجتمع های موجود و اجرای 36 طرح جدید که بر اساس خوراک گاز متان طراحی شده است، می توان این ظرفیت بدون استفاده را به بهره برداری رساند.
او ادامه داد: با به پایان رساندن حدود 60 طرح نیمه تمام باقیمانده از دولت های گذشته که بین 10 تا 90 درصد پیشرفت دارند، می توان ظرفیت فعلی تولید سالانه محصولات پتروشیمی را به 120 میلیون تن در سال افزایش داد؛ همچنین با اجرای 36 طرح جدید که به 41 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، ظرفیت تولید سالانه از 180 میلیون تن در سال فراتر خواهد رفت.
معاون وزیر نفت گفت: امسال با به بهره برداری رسیدن 4 طرح از طرح های 60 گانه نیمه تمام، 2 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور افزوده می شود.
شعری مقدم با بیان این که توسعه آتی صنعت پتروشیمی نه تنها در مناطق بندر امام و عسلویه بلکه در چهار قطب دیگر در سواحل خلیج فارس و یا دریای عمان نیز شکل می گیرد، تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصاد پارسیان در شرق عسلویه، منطقه آزاد جاسک که در ساحل دریای عمان بلافاصله پس از تنگه هرمز قرار دارد، منطقه آزاد چابهار  و منطقه ویژه ایرانشهر در شمال چابهار 4 قطب مذکور هستند.
او گفت: علاوه بر 4 قطب فوق، احداث چهار طرح مگاتنی اتانول و اوره آمونیاک با ظرفیت های بالای یک میلیون تن در لاوان و تعدادی واحد GTP در داخل سرزمین نیز مدنظر قرار دارد.
معاون وزیر نفت خاطرنشان کرد: با توجه به این که در آینده گاز طبیعی به وفور در دسترس است، شرکت ملی صنایع پتروشیمی می خواهد با استفاده از انواع تکنولوژی های GTO و GTP ، انواع الفین ها را در داخل تولید کند چراکه نقش مهمی در توسعه صنایع پایین دست دارد.
او خاطرنشان کرد: این همایش که مقارن با پنجاهمین سالگرد تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی برگزار می شود، تا حدودی با 10 همایش قبلی تفاوت دارد که این تفاوت ناشی از تغییر ساختار اخیر این شرکت است به طوری که قبلا این شرکت در قالب یک شرگت هلدینگ بزرگ با 50 شرکت زیرمجموعه ظاهر می شد اما امسال با ظاهری متفاوت حضور دارد و کلیه شرکت های تابعه آن به جز شرکت های پژوهش و فناوری، سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر و طرح چهار میلیارد دلاری دماوند به بخش خصوصی واگذار شده اند.
گفتنی است؛ یازدهمین همایش صنعت پتروشیمی ایران از صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزرای نفت و صنعت، معدن و تجارت در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما آغاز به کار کرده است. امسال 226 شرکت ایرانی و 36 شرکت خارجی فعال در صنعت پتروشیمی در این همایش حضور دارند و 780میهمان ایرانی و 58 میهمان خارجی در این همایش حضور دارند.




شناسه خبری: 29340

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو