سکوی فاز 18 پارس جنوبی به زودی آماده ارسال گاز ترش می شود

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29452
ساعت 11:37 دوشنبه 26 خرداد 1393
سکوی فاز 18 پارس جنوبی تا پیش از شروع زمستان امسال به صورت کامل راه اندازی و آماده ارسال گاز ترش به خشکی می شود.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از شانا، تاکنون بیش از 65 روز از آغاز عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی سکوی فاز 18 میدان گازی پارس جنوبی گذشته و با وجود این که در این مدت بیش از 12 روز آب و هوای خلیج فارس طوفانی گزارش شده اما خوشبختانه هم اکنون پیشرفت عملیات راه اندازی این سکو از برنامه پیش بینی شده جلوتر است.
هم اکنون عملیات تکمیل اتصالات نهایی و پیش راه اندازی سکوی فاز 18 پارس جنوبی رو به پایان است، همچنین خط لوله دریایی این فاز نیز تحت فشار هوا قرار گرفته و عملیات آب زنی به این خط با موفقیت به پایان رسیده است.
بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، خط لوله فاز 18 میدان گازی پارس جنوبی همزمان با راه اندازی سکوی دریایی این فاز تا اوایل شهریورماه آماده راه اندازی خواهد شد.
از دو هفته پیش تاکنون تیم 300 نفره شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی عملیات راه اندازی سکو فاز 17 میدان گازی پارس جنوبی در دریا را آغاز کرده اند، اما با توجه به جدا نشدن دکل حفاری از سکو به دلیل بدی آب و هوا، عملیات راه اندازی با شتاب کمتری پیش می رود.
اجرای عملیات تست خط لوله دریای فاز 17 پارس جنوبی آغاز شده و پیش بینی می شود با اختلاف نهایتا 15 روز نسبت به خط لوله فاز 18 راه اندازی شود.
فاز 17 و 18 دارای چهار ترین با ظرفیت تولید هر کدام 12.5 میلیون مترمکعب گاز است و برای تولید گاز از این فاز باید 44 حلقه چاه حفر شود که شرکت ملی حفاری ایران پیمانکار حفاری 22 حلقه چاه نخست آن را برعهده دارد.
در صورت بهره‌برداری کامل از فاز 17 و 18 روزانه 50 میلیون مترمکعب گاز تصفیه شده به منظور انتقال به شبکه سراسری و 70 میلیون متر مکعب گاز اتان برای تحویل به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید و روزانه 400 تن گوگرد استحصال می‌شود. همچنین تولید سالانه یک میلیون تن گاز مایع و 27 میلیون بشکه میعانات گازی برای صادرات پیش بینی شده است.




شناسه خبری: 29452

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو