دستگاه برداشت مواد معدني در منطقه ويژه خليج فارس بومي سازي شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29522
ساعت 10:37 سه شنبه 3 تير 1393
با بومي سازي بسياري از قطعات و تجهيزات مورد نياز در منطقه ويژه اقتصادي صنايع معدني و فلزي خليج فارس و بكارگيري تجهيزات ساخت داخل به جاي نوع خارجي آنها، در سال هاي اخير ميليارد ها ريال در هزينه ها صرفه جويي و از خروج ارز جلوگيري شده است.

به گزارش پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، در آستانه روز صنعت و معدن ( 10 تير ماه) مديرعامل منطقه ويژه صنايع معدني و فلزي خليج فارس با بيان اين مطلب گفت: بومي سازي يكي از آرمان هاي كليدي توسعه صنعتي كشور است. منطقه ويژه با تكيه بر اصل خودباوري، گام هاي زيادي را در اين زمينه برداشته و اقدامات براي ساخت داخل و بومي سازي در اين منطقه همچنان پيگيري مي شود.
مسعود هنديان، بومي سازي دستگاه "برداشت مواد معدني" توسط مهندسان منطقه ويژه را از جمله مهم ترين نمونه هاي بومي سازي برشمرد و افزود: طراحي و ساخت بخشي از قطعات اصلي دستگاه برداشت مواد معدني توسط مهندسان اين منطقه سبب صرفه جويي هزينه 4000 دلاري تعمير و بررسي دستگاه مذكور به ازاي هر ساعت توسط كارشناسان خارجي شده است.
هنديان ادامه داد: دستگاه " برداشت مواد معدني " داراي توان برداشت 3000 تن مواد معدني در ساعت است كه در بخش عمليات مكانيزه حمل و انتقال مواد معدني از مجموعه انبارها تا درون كشتي، كار برداشت مواد و انتقال آن روي نوار نقاله را انجام مي دهد.
او گفت: برخي ديگر از نيازهاي منطقه به ميزان 100 درصد از طريق بومي سازي و خودكفايي تامين شده كه از جمله آنها مي توان به مجموعه كامل تجهيزات و قطعات مكانيكي ايستگاه هاي تخليه واگن اشاره كرد.
مديرعامل منطقه ويژه خليج فارس افزود: ساخت انواع چرخ دنده هاي مورد نياز تجهيزات به جاي سفارش خارجي، جايگزيني لاستيك هاي نگهدارنده درون دامپر ايستگاه هاي تخليه واگن و بهينه سازي آنها و جايگزيني گيربكس هاي ساخت داخل كشور از جمله مواردي است كه به طور 100 درصد از توليدات داخل استفاده مي شود.
هنديان ادامه داد: مجموعه اكسل (محور) لكوموتيو، اجزاي داخلي گيربكس اصلي لكوموتيو، برخي از انواع كوپلينگ و همچنين انواع سيلندرهاي هيدروليكي از ديگر مجموعه تجهيزات 100 درصد داخلي است كه در منطقه ويژه مورد استفاده قرار مي گيرد.
او در پايان افزود: جايگزيني بخشي از روغن ها و گريس هاي مصرفي با نمونه هاي داخلي، كاهش مصرف روغن از 27 هزار ليتر در سال 89 به 11 هزار ليتر در سال 92 با انجام آزمايشي پايش روغن، طراحي و اجراي خود سرويسكاري پنوماتيكي براي نخستين بار در ايران و عيب يابي تجهيزات دوار با روش آزمايش ميكروسكوپي گريس و روغن از ديگر اقدامات انجام شده در زمينه كاهش هزينه ها است.

 

 

 

شناسه خبری: 29522

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو