کاهش هزینه خریدهای‌خارجی از طریق بومی سازی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29531
ساعت 14:45 سه شنبه 3 تير 1393
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: با بومی سازی بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد‌ نیاز در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس و به کارگیری تجهیزات ساخت داخل به جای نوع خارجی آنها در سال‌های اخیر میلیاردها ریال در هزینه‌ها صرفه جویی و از خروج ارز جلوگیری شده است.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مسعود هندیان اظهارکرد: بومی سازی یکی از آرمان‌های کلیدی توسعه صنعتی کشور است و منطقه ویژه با تاکید بر اصل خودباوری، گام‌های زیادی را در این زمینه برداشته و اقدامات برای ساخت داخل و بومی سازی در این منطقه همچنان پیگیری می شود.
وی بومی سازی دستگاه "برداشت مواد معدنی" توسط مهندسان منطقه ویژه را از جمله مهمترین نمونه‌های بومی سازی بیان کرد و افزود: طراحی و ساخت بخشی از قطعات اصلی دستگاه برداشت مواد معدنی توسط مهندسان این منطقه سبب صرفه جویی هزینه چهار هزار دلاری تعمیر و بررسی دستگاه مذکور به ازای هر ساعت توسط کارشناسان خارجی شده است.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: دستگاه "برداشت مواد معدنی" دارای توان برداشت سه هزار تن مواد معدنی در ساعت است که در بخش عملیات مکانیزه حمل و انتقال مواد معدنی از مجموعه انبار ها تا درون کشتی، کار برداشت مواد و انتقال آن روی نوار نقاله را انجام می دهد.
هندیان در خصوص دیگر اقدامات انجام شده برای بومی سازی در منطقه عنوان کرد: برخی دیگر از نیازهای منطقه به میزان صددرصد از طریق بومی سازی و خودکفایی تامین شده که از جمله آنها می‌توان به مجموعه کامل تجهیزات و قطعات مکانیکی ایستگاه‌های تخلیه واگن اشاره کرد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس عنوان کرد: ساخت انواع چرخ دنده‌های مورد نیاز تجهیزات به جای سفارش خارجی، جایگزینی لاستیک‌های نگهدارنده درون دامپر ایستگاه‌های تخلیه واگن و بهینه سازی آنها و جایگزینی گیربکس‌های ساخت داخل کشور از جمله مواردی است که به طور صد در صد از تولیدات داخل استفاده می‌شود.
وی افزود: مجموعه اکسل(محور) لکومتیو، اجزای داخلی گیربکس اصلی لکومتیو، برخی از انواع کوپلینگ و همچنین انواع سیلندرهای هیدرولیکی از دیگر مجموعه تجهیزات 100 درصد داخلی است که در منطقه ویژه مورد استفاده قرار گرفته است.
وی افزود: جایگزینی بخشی از روغن‌ها و گریس‌های مصرفی با نمونه‌های داخلی، کاهش مصرف روغن از 27 هزار لیتر در سال 89 به 11 هزار لیتر در سال 92 با انجام آزمایشی پایش روغن، طراحی و اجرای خود سرویسکاری پنوماتیکی برای نخستین بار در ایران و عیب یابی تجهیزات دوار با روش آزمایش میکروسکوپی گریس و روغن از دیگر اقدامات انجام شده در زمینه کاهش هزینه‌هاست.




شناسه خبری: 29531

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو