صادرات ٣,٧٤١ میلیارد دلار محصول در انرژی پارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29615
ساعت 17:39 سه شنبه 10 تير 1393
٤ میلیون و ٣٠٠ هزار تن محصولات نفتی و غیر نفتی به ارزش ٣ میلیارد و ٧٤١ میلیون دلار در سه ماهه نخست امسال از گمرک منطقه ویژه پارس صادر شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سرپرست امور گمرکی سازمان  منطقه ویژه پارس اظهار کرد: سال گذشته ١٤ میلیارد و ٣٥٠ هزار دلار کالا به خارج از کشور صادر شد که در این میان ٥,٨ میلیارد دلار میعانات گازی و ٨.٥ میلیارد دلار محصولات غیر نفتی (که عمدتاً محصولات مجتمع های پتروشیمی بوده است) بوده است.
سید محمد مهدی مهدوی، گفت: سال گذشته ٣٢٥ هزار تن کالا به ارزش بیش از ٢ میلیارد دلار از طریق گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس وارد منطقه شده که عمده کالاهای واردادتی تجهیزات پالایشگاهی و مواد شیمیایی مورد استفاده پتروشیمی‌ها و فازهای پارس جنوبی بوده است.
مهدوی تاکید کرد: کالاهای وارده به منطقه ویژه پارس در سایتها و پروژه های صنایع پایین دستی، مجتمعهای پالایشگاهی، پتروشیمی و سکوهای گازی استفاده شده است.
وی همچنین به آمار سه ماهه نخست سالجاری اشاره کرد و افزود: در این مدت ٤ میلیون و ٣٠٠ هزار تن محصولات نفتی و غیر نفتی به ارزش ٣ میلیارد و ٧٤١ میلیون دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده است.
به گفته مهدوی عمده صادرات به کشور های  چین،کره جنوبی، ژاپن ،هند و برخی دیگر از کشور های منطقه بوده است.
سرپرست امور گمرکی منطقه ویژه پارس کمک به جریان سالم، روان و قانونی ورود کالا و صدور محصولات تولیدی منطقه به خارج از کشور را از مهمترین اهداف این گمرک دانست و افزود: تلاش ما بر این است که محصولات تولیدی منطقه ویژه پارس با حداقل تشریفات و در کمترین زمان ممکن به خارج از کشور صادر شود.
مهدوی، پردازش و ترانزیت کالا، صادرات مجدد، تجارت جهانی و اشتغال مولد را از مهمترین فعالیت‌های گمرک منطقه ویژه پارس اعلام و اظهار کرد: محدوده جغرافیایی مناطق ویژه طبق ماده ٨ قانون مناطق از هرگونه حقوق و عوارض گمرکی معاف است مشروط بر آنکه کالاهای وارده به مناطق ویژه در محدوده جغرافیایی همان منطقه استفاده شود.
وی در ادامه تصریح کرد: چنانچه کالایی پس از ورود به منطقه وارد سرزمین اصلی کشور شود، مقررات صادرات و واردات کشور حاکم خواهد بود و این امر توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام خواهد شد.




شناسه خبری: 29615

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو