اجرای طرح سیراف برای بخش خصوصی جذابیت دارد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29648
ساعت 13:26 شنبه 14 تير 1393
پروژه احداث فراگیر پالایشی سیراف از جمله طرحهایی است که برای بخش خصوصی جذابیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، عباس کاظمی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفت ایران در حاشیه  نشست توضیحی روز پنجشنبه ( ۱۲ تیرماه )متقاضیان سرمایه‌گذاری طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف ، گفت: طرح سیراف به منظور ایجاد ۸ پالایشگاه میعانات گازی در منطقه ویژه پارس جنوبی، از طرحهای مهمی به شمار می‌آید که با اولویت جلوگیری از خام فروشی، اشتغال زایی و ایحاد ارزش افزوده بالا تعریف شده است.
کاظمی این طرح را ابتکار خوبی از سوی وزارت نفت برای حضور فعال بخش خصوصی و بهره‌گیری از توانمندیهای آن در تحقق این طرح اعلام کرد.
وی گفت: در جلسه سه ساعته‌ای که با حضور نمایندگان شرکتهای پیمانکاری، مهندسان مشاور برگزار شد،جذابیتها و ویژگیهای سرمایه‌گذاری در طرح سیراف به طور کامل توضیح و به سوالهای فنی آنها در موارد مختلف پاسخ داده شد.
کاظمی تخصیص زمین به صورت اجاره را یکی از ویژگیهای جذاب طرح سیراف خواند و گفت: با تخصیص زمین به شکل یاد شده (اجاره) سرمایه‌گذار در بدو اجرای طرح ناچار به صرف هزینه هنگفتی برای خرید زمین نخواهد شد.
به گفته وی مجوز صدور فرآورده‌های نفتی حاصل از فرایند پالایش، همچنین تخصیص و تضمین خوراک پالایشگاههای میعانات گازی، دیگر جذابیتهایی هستند که برای سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در این طرح پیش بینی شده است.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، گفت: مدیریت زمان در اجرای این طرح با رعایت الزامهای زیست محیطی و رعایت استاندارد ایمنی از مواردی است که در اجرای طرحهای وزارت نفت از جمله طرح سیراف به آن تاکید شده است و انتظار می‌رود بخش خصوصی نیز به این نکته توجه ویژه داشته باشد.
کاظمی استقبال شرکتهای پیمانکار بخش خصوصی در فراخوان وزارت نفت برای حضور در نشست توضیحی طرح فراگیر پالایشی سیراف را خوب توصیف کرد.
طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف از مجموعه طرحهایی است که اجرای آن با فراخوان وزارت نفت به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
این طرح با هدف احداث ۸ پالایشگاه میعانات گاز در منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه میعانات گاز( هر پالایشگاه ۶۰ هزار بشکه) اجرا می‌شود. نفت کوره، نفت سفید، نفتا و ال پی جی، محصولات این مجموعه پالایشگاهی است.
سرمایه برآورده شده برای اجرای طرح فراگیر پالایشی سیراف، سه میلیارد دلار و زمان پیش بینی شده برای آن نیز چهار سال است.




شناسه خبری: 29648

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو