ساخت پالایشگاه‌های کوچک اقتصادی است

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29669
ساعت 11:00 يکشنبه 15 تير 1393
عضو کمیسیون انرژی ساخت پالایشگاه‌های کوچک با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه‌ در روز را اقتصادی و عملیاتی خواند و گفت: وزارت نفت و صندوق توسعه ملی باید به بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در ساخت این پالایشگاه‌ها کمک کنند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از شانا، سید موسی موسوی درباره راهبرد وزارت نفت مبنی بر ساخت هشت پالایشگاه کوچک با میانگین سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلار در کشور گفت: ساخت پالایشگاهی کوچک با ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز، عملیاتی و دارای صرفه‌ اقتصادی است.
این عضو کمیسیون انرژی افزود: با ساخت هشت پالایشگاه کوچک در منطقه عسلویه که وزیر نفت به آن اشاره کرده، تولید بنزین کشور به صورت قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.
وی ساخت پالایشگاه‌های کوچک را نسبت به پالایشگاه‌های سنگین با صرفه‌تر ارزیابی کرد و گفت:معیانات گازی خوراک پالایشگاه‌های کوچک را تامین می‌کند.
به گفته‌ موسوی، مینی پالایشگاه‌ها با به کارگیری ظرفیت بخش خصوصی ساخته می‌شوند؛ ضمن اینکه وزارت نفت و صندوق توسعه ملی باید به بخش خصوصی در ساخت این پالایشگاه‌ها کمک کنند.

سرمایه‌گذاری ٣ میلیارد دلاری برای ساخت ٨ مینی پالایشگاه میعانات گازی
منصور معظمی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت پیش از این گفته بود: پس از فراخوان وزارت نفت به بخش خصوصی برای احداث هشت پالایشگاه تاکنون بیش از ٢٠ شرکت برای ساخت این پالایشگاه‌ها ابراز تمایل کردند.
معظمی با اشاره به اینکه طرح احداث فراگیر پالایشی سیراف در قالب هشت پالایشگاه میعانات گازی مستقل هر یک به ظرفیت ۶۰ هزار بشکه در روز، با مشارکت بخش خصوصی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی به اجرا در می‌آید، تصریح کرده بود: با فراخوان ساخت این پالایشگاه وزارت نفت نخستین اقدام اجرایی را برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام داده است.
به گفته وی، میزان سرمایه‌گذاری برای هر یک از این پالایشگاه‌ها را ٢۵٠ تا ٣٠٠ میلیون دلار است که بدون شک بخش خصوصی قادر به تامین این میزان سرمایه نخواهد بود، از این رو وزارت نفت قرار متناسب با پیشرفت فیزیکی این پروژه‌ها، شرکتهای توسعه دهنده این پالایشگاه‌ها را به صندوق توسعه ملی معرفی می‌کند.




شناسه خبری: 29669

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو