رویایی که واقعی شد

روزگاري نه چندان دور خرید خودروهای لوکس و خارجی به دلیل هزینه های زیاد گمرکی و نوسانات صعودی در بازار ارز که افزایش ناگهانی قیمت این خودروها را سبب شده بود، آرزویی تقریباً محال براي اکثریت مردم منطقه محسوب می شد.
اما با تصویب و ابلاغ اساسنامه "منطقه آزاد ماکو" از سوی دولت، برق خودروهای لوکس چشم همه آنانی را که قصد خرید خودرو با آپشن های روز را داشتند، گرفت.
با آن که چند سال از تصویب راه اندازی منطقه آزاد ماکو سپری می شد اما مردم این منطقه برخلاف قانون واردات خودرو بدون هزینه گمرکی مربوط به مناطق آزاد کشور محروم بودند تا این که با پیگیری مدیر عامل سازمان، مجوز واردات و تردد با پلاک منطقه آزاد ماکو اخذ شد و کاروان خودروهای لوکس جهت شماره گذاری و تردد در منطقه آزاد ماکو که دومین منطقه آزاد تجاری صنعتی از لحاظ وسعت در کل دنیا است، به مرحله اجرا درآمد و این رویایی بود که به واقعیت پیوست.
نگاه مدیریت سازمان منطقه آزاد ماکو، بهره مندی اغلب شهرستان های آذربایجان غربی از مزیت های این منطقه علی الخصوص واردات خودروهای ویژه منطقه آزاد ماکو است چنان که حسین فروزان در این باره اعلام کرده که با وجود وسعت زیاد تردد این خودروها نسبت به دیگر مناطق آزاد کشور، درصددیم با پیگیری استاندار آذربایجان غربی و نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی وسعت این تردد را تا مرکز استان گسترش دهیم چنان که تلاش ها و مذاکرات مفیدی هم در این زمینه انجام شده است.
چندی پیش مهندس ترکان مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور از دستور ویژه رئیس جمهور دکتر حسن روحانی برای راه‌اندازی قطب سوم خودروسازی با گرایش صادراتی در مناطق آزاد کشور خبر داد. 
نگاهی به ظرفیت های بالقوه منطقه آزاد ماکو از جمله همجواری با 3 کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه که موجب دریافت عنوان "دروازه ایران" به اروپا شده است، قابلیت تبدیل شدن این منطقه به قطب سوم خودروسازی کشور را نمایان می کند و این حقیقت می تواند با نگاهی مدبرانه و امیدوارانه از سوی دولت تدبیر و امید رنگ واقعیت به خود گیرد.
فروزان معتقد است:
با الهام از سخنان دکتر روحانی رئیس جمهور مبنی بر این که "این مردم لیاقت بهترین ها را دارند چون در تمامی صحنه ها در کنار نطام اسلامی و دولتمردان بوده اند"، تلاش می شود همان گونه که وعده اخذ مجوز واردات خودرو و راه اندازی بازارچه کالای همراه مسافر دولتمردان تدبیر و امید در اندک زمان ممکن محقق شد امکان استفاده از دیگر مزیت های مناطق آزاد با پیگیری مسئولان سازمان و مساعدت دیگر مسئولان شهرستانی و منطقه ای و کشوری برای مردمی که سالیان سال با مرزنشینی و پاسداری از حریم ایران اسلامی در بحرانی ترین شرایط سیاسی و اقتصادی و اجتماعی  الگوی مرزداران ایران اسلامی بودند فراهم شود.
منبع: روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو 



برچسب ها : منطقه آزاد ماکو
امتیاز به خبر :