ضرورت حل مشكل بیمه كشتی های حمل ال پی جی در كشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29807
ساعت 15:36 سه شنبه 24 تير 1393
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ضروری است موضوع بیمه پی اند آی کشتی های ال پی جی در مذاکره های وزارت خارجه با گروه ٥+١ اعلام و از طریق اتحادیه اروپا به کلوپ های پی اند آی ابلاغ شود.


به گزارش پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، به نقل از شانا؛ عباس شعری مقدم با بیان این که هم اکنون ال پی جی (LPG ) گلوگاه اصلی صنعت پتروشیمی کشور است، افزود: مالکان کشتی های حمل کننده LPG با وجود تمایل شدید به حمل این محصولات به دلیل تحریم های بین المللی قادر به تردد در بنادر ایران نیستند.
 شعری مقدم با اشاره به اينكه تاکنون در زمینه رفع تحریم ها و مقولات بیمه، فروش، حمل و نقل و مبادلات بانکی صنعت پتروشمی گشایشی نشده است، گفت: در بازه زمانی ٦ ماه تعیین شده میان ایران و گروه ٥+١، بیشتر جنبه اعتماد سازی و شروع مذاکرات آتی در صنعت پتروشیمی دنبال شده و در عمل سبب باز شدن بازار یا مراجعه مالکان قوی و عقد قراردادهای بلندمدت نشده است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: شرکت های بیمه بین المللی پی اند آی (P&I ) عملا تنها بازه زمانی ٦ ماه را پوشش داده اند و در مکاتبه های رسمی با مالکان کشتی های حمل کننده محصولات پتروشیمی نیز یادآوری و تاکید کرده اند که این موضوع هنوز آنها را از عقد قراردادهای بلند مدت منع می کند.
او ادامه داد: در دستورعمل شرکت های بیمه بین المللی پی اند آی به مالکان کشتی ها تاکید شده که در صورت بروز حادثه یا خسارت و باز بودن پرونده های خسارت های احتمالی تا پس از تاریخ ٢٠ جولای، عملا شرکت بیمه پاسخگوی پرونده مذکور نخواهد بود؛ این مهم سبب شده شرکت های معتبر بین المللی مانند گذشته از اعزام کشتی خودداری کرده یا به صورت مورد به مورد به حمل محصولات اقدام کنند.
شعري مقدم با اشاره به اینکه تاکنون گشایش خاصی در مبادله های بانکی مربوط به مبادله های نفتی ایران ایجاد نشده است، گفت: مالکان کشتی از دریافت کرایه یا هزینه هایی که به نوعی مربوط به ایران است، خودداری می کنند؛ ضمن آنکه سیستم بانکی مشخصی برای انجام این مبادلات تعریف نشده است.

** تمایل کشتی های خارجی برای همکاری با ایران به شرط رفع تحریمها
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: مالکان کشتی که از تسهیلات بانکی استفاده کرده اند با توجه به شرایط کنونی از عقد قرارداد یا اعزام کشتی به منطقه خودداری می کنند، البته همه مالکان اروپایی، ژاپنی، کره ای و یا شرکت هایی با شریکان آمریکایی ضمن تماس یا حتی دیدارهای حضوری در تهران، آمادگی کامل خود را برای شروع همکاری به شرط رفع محدودیت های مربوطه، به ویژه برقراری پوشش بیمه پی اند آی اعلام کرده اند.
او درباره تمهیدات اندیشده شده برای فروش محصولات پتروشیمی کشورمان اظهار کرد: در زمیه فروش محصولات پتروشیمی شرکت های معتبر اروپایی، ژاپنی و کره ای علاقه مندی خود را برای حضور دوباره در بازار ایران اعلام کرده اند که در این زمینه جلسه های متعددی با شرکتهای مختلف در تهران برگزار شده است.

عباس شعری مقدم در پايان افزود: بدون شک همکاری بلندمدت در زمینه فروش نیز همچون موضوع کشتیرانی در گرو پایان یافتن مهلت ٦ ماه کشورهای ٥+١ و دریافت مصوبه های قطعی برای همکاری بلندمدت ایران و این کشورهاست؛ ضمن آنکه بیشتر مذاکره های فعلی با شرکتهای خارجی درباره محورهای جمع آوری اطلاعات تولید یا امضای قراردادهای STOP بوده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

شناسه خبری: 29807

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو