ایران سومین ذخایر بزرگ نفتی بزرگ جهان را در اختیار دارد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/29861
ساعت 14:41 يکشنبه 29 تير 1393
بولتن آماری سالانه اوپک نشان می دهد که ذخایر نفت خام و گاز طبیعی ایران در سال ٢٠١٣ میلادی با افزایش روبرو بوده است.

به گزارش شانا به نقل از بولتن آماری سالانه سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)، آمارها نشان می دهد که ذخایر نفتی ایران در  سال ٢٠١٣ میلادی و در مقایسه با سال پیش از آن ٠,٣ درصد رشد داشته و به ١٥٧ میلیارد و ٨٠٠ میلیون بشکه رسیده است.
در همین حال، حجم ذخایر اثبات شده جهان در سال ٢٠١٣ میلادی برابر با یک تریلیون و ٤٨٩ میلیارد و ٨٦٥ میلیون بشکه بود که نسبت به سال ٢٠١٢، ٠,٤ درصد رشد نشان می دهد.
سهم کشورهای عضو اوپک از مجموع ذخایر نفت خام جهان ٨١ درصد و بیشترین مقدار ذخایر نیز از لحاظ جغرافیایی در منطقه خاورمیانه واقع شده است.
بر اساس این گزارش، حجم ذخایر اثبات شده خاورمیانه در سال ٢٠١٣ برابر با ٨٠٣ میلیارد و ١٨٢ میلیون بشکه بود.
ونزوئلا همچنان با ٢٩٨ میلیارد و ٣٥٠ میلیون بشکه بزرگترین ذخایر اثبات شده جهان را دارد و عربستان سعودی با ٢٦٥ میلیارد و ٧٨٩ میلیون بشکه جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است و  ایران نیز از این لحاظ جایگاه سوم را در اختیار گرفته است.
گزارش اوپک همچنین نشان می دهد ایران ٣٤ تریلیون و ٢٠ میلیارد متر مکعب ذخایر اثبات شده گاز در اختیار دارد که حجم آن، ٠,٧ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
بولتن آماری سالانه اوپک بر خلاف بررسی آماری سالانه بی پی مدعی است که ایران دومین دارنده بزرگ ذخایر گازی جهان است و روسیه با دارا بودن ٤٨ تریلیون و ٨١٠ میلیارد متر مکعب گاز، بزرگترین ذخایر گازی اثبات شده در جهان را دارد.
قطر نیز در سال ٢٠١٣ میلادی با حجم ذخایر گازی برابر با ٢٤ تریلیون و ٦٨١ میلیارد متر مکعب در مقام سوم از نظر حجم ذخایر گاز قرار گرفت.
در همین حال، حجم ذخایر گازی جهان برابر با ٢٠٠ تریلیون و ٣٦٣ میلیارد متر مکعب برآور شده که در این سهم کشورهای عضو اوپک ٤٧,٤ درصد است.
خاورمیانه دارای بزرگترین حجم ذخایر گازی اثبات شده دنیاست.
ذخایر خاورمیانه برابر با ٨٠ تریلیون و ٦٥ میلیارد مترمکعب است. اروپای شرقی و اورآسیا با دارا بودن ٦٥ تریلیون و ٤٥٣ میلیارد بشکه در رتبه بعدی قرار می گیرد.

منبع: شانا











شناسه خبری: 29861

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو