سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به ایران آماده می‌شوند

با آن‌که مذاکرات هسته‌ای به عنوان یکی از مهم‌ترین معیارهای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی هنوز به سرانجام نرسیده، اخبار و گزارش‌هایی که این روزها در رسانه‌های خارجی منتشر می‌شود حکایت از برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاران خارجی برای ورود به بازار ایران دارد.
ایران به عنوان یکی از بزرگ ترین و ثروتمندترین کشورهای منطقه، همواره یکی از نقاط جذاب و مورد اشتیاق سرمایه گذاران خارجی برای حضور و کسب سود بوده است.
با این حال غلبه رویکردهای سیاسیون بر تمایلات اقتصادیون بویژه در 4 ـ 3 سال اخیر مانع از آن شده که دو طرف از مزایای همکاری های مشترک بهره مند شوند.
بدبینی متکبرانه سیاستمداران غربی به نظام سیاسی ایران مانع از آن بوده که بنگاه های بزرگ اقتصادی این کشورها بتوانند از مواهب حضور در بازار 80 میلیونی ایران بهره مند شوند و برخی از آنها که وارد بازار ایران شدند، از سوی سیاستمداران غربی تحت فشار قرار گرفتند.
با این حال همان زمان که تحریم های غرب به دلیل برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران علیه کشورمان در حال شدت گرفتن بود، ایران بکرات اعلام کرد که این تحریم ها به زیان هر دوطرف خواهد بود. کاهش شدید درآمد شرکت پژوی فرانسه و ورشکستگی برخی از پالایشگاه های اروپایی نمونه هایی از زیان های وارده به تحریم کنندگان بود.
اگر آن گونه که مسئولان دولت بارها تکرار کرده اند، سازمان تحریم ها شکاف برداشته و دوران سخت تحریم غیرقابل بازگشت باشد، نتیجه مذاکرات هر چه که باشد، باید از هم اکنون منتظر ورود سرمایه گذاران خارجی در کشور باشیم.
بر همین اساس رویترز در گزارشی از آمادگی این جماعت برای سرمایه گذاری در ایران خبر داده است.

صندوق های سرمایه گذاری خارجی برای حضور در بورس ایران آماده می​شوند
رویترز با اشاره به احتمال لغو تحریم ها علیه ایران در پی توافق هسته ای نوشت: سریع ترین راه برای حضور در اقتصاد ایران، احتمالا بازار سهام است، اقدامی که بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری خارجی خود را برای آن آماده می کنند.
سال ها تحریم های اقتصادی فرصت های استفاده نشده ای را برای سرمایه گذاران بین المللی فراهم کرده است که اگر تحولات ژئوپلتیک اجازه دهد، می تواند امسال موجب سرازیر شدن پول به داخل ایران شود.
مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی این هفته در وین ادامه یافت. در صورت به دست آمدن توافق جامع، پیش بینی می شود که سرمایه گذاران میلیاردها دلار پول به اقتصاد ایران تزریق کنند، اما مذاکره بر سر انعقاد قراردادها و کسب مجوز فعالیت تجاری و احداث کارخانه در ایران ماه ها به طول خواهد انجامید بنابراین سریع ترین راه برای حضور در اقتصاد ایران، احتمالا بازار سهام است، اقدامی که بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری خارجی خود را برای آن آماده می کنند.
در همین رابطه مدیرعامل یک شرکت سرمایه گذاری که شرکت متبوعش یکی از کانال های اصلی ارتباط سرمایه گذاران خارجی با ایران است در این باره به رویترز گفت: از سال 2011 تا 2013، ما هر دو یا سه ماه یک ایمیل مبنی بر تمایل به سرمایه گذاری احتمالی در ایران دریافت می کردیم.
اما اکنون هر ماه چند ده ایمیل دریافت می کنیم و مهم تر از آن این که سرمایه گذاران جدی به اینجا آمده و با ما دیدار کرده اند. این شرکت از ژانویه تاکنون، میزبان بیش از 65 سرمایه گذار در تهران بوده است.
اقتصاد ایران پس از رشد منفی در دو سال گذشته، آرام آرام رشد خود را از سر گرفته است و نرخ تورم از بالای 40 درصد در سال گذشته به حدود 20 درصد رسیده است اما زخم های برجای مانده از تحریم ها یعنی نرخ بالای بیکاری و ضعف زیرساخت ها همچنان باقی است.
حضور دولت در تقریبا همه بخش های اقتصادی پررنگ است، از تعیین قیمت ها گرفته تا محدودیت صادرات، که این تا حدی نتیجه اتخاذ سیاست اقتصاد مقاومتی است که برای مقابله با تحریم های غرب در پیش گرفته شده است.
اما اگر از زاویه ای دیگر به بازار ایران بنگرید، شاهد حضور حدودا 120 میلیارد دلار سرمایه در بورس اوراق بهادار ایران خواهید بود که تقریبا برابر با میزان سرمایه گذاری انجام شده در بازار دبی است و از نظر برخی شاخص ها، یکی از جذاب ترین بازارهای جهان به لحاظ ارزش به شمار می رود.
شاخص اصلی بازار بورس ایران در سال گذشته به ارز ملی ایران 136 درصد رشد داشت، که تا حدی ناشی از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و امیدها به حل بحران هسته ای بود. اما با انقباضی شدن سیاست پولی کشور برای مهار تورم، شاخص اصلی بازار بورس نسبت به سال قبل 18 درصد کاهش یافته است.
دردسرهای احتمالی سرمایه گذاران خارجی در بازار ایران مقررات دست و پاگیر، عدم حضور بانک های بین المللی و پایین بودن نقدینگی است که می تواند ورود و خروج سرمایه به بازار بورس را دشوار کند.
با این حال، بازار بورس ایران در ده سال گذشته با وجود تحریم ها مجهزتر شده است. برای مثال 15 سال قبل، درآمد شرکت ها در کاغذهایی اعلام می شد که روی دیوار ساختمان بورس الصاق می شد، اما اکنون این ارقام در یک سیستم آنلاین نمایش داده می شود.

حضور شرکت های بزرگ غربی در مجمع ایران و اروپا
نخستین مجمع ایران و اروپا با حضور نمایندگان شرکت های مهمی مثل بانک آمریکایی سیتی گروپ، شرکت نفتی توتال فرانسه، شرکت برق آلستوم، ایرباس، ام تی ان آفریقای جنوبی و همچنین با سخنرانی وزیر خارجه پیشین انگلیس در لندن برگزار شد.
به گزارش فایننشال تایمز، وقتی فعالان اقتصادی ایرانی و سرمایه گذاران خارجی این هفته در لندن گردهم آمدند تا زمینه را برای روزی که تحریم های بین المللی کاهش یابد، فراهم کنند، آنها پیامی صریح و بی پرده از سوی مارتین سورل، مدیر یک شرکت تبلیغاتی دریافت کردند: پتانسیل سرمایه گذاری در ایران بالاست، اما زمینه سیاسی نیز باید فراهم شده باشد.
مدیر اجرایی شرکت دبلیو پی پی، روز سه شنبه در جمع 300 نفر از شرکت کنندگان این نشست گفت، ایران یکی از آخرین جاهایی است که «بجز مریخ و ماه» برای شرکت وی، فرصت قابل توجهی در آن باقی مانده است.
نشست لندن نشان می دهد که جامعه تجار ایرانی و سرمایه گذاران خارجی احتمالی به اندازه ای خوشبین هستند که شروع به آماده شدن برای آینده ای با روابط کمتر تقابلی (بین ایران و غرب) کرده اند.
امیرعلی امیری، از اعضای موسس شرکت ای سی ال، اسپانسر اصلی نشست لندن در این باره گفت: «این نشست ویترینی است برای نشان دادن فرصت های ایران در مقابل دیگر بازارهای نوظهور.»
نشست مجمع ایران و اروپا با حضور شرکت هایی از صنایع مختلف، از موادغذایی و نوشیدنی گرفته تا تولید برق، معدن، بانکداری، ارتباطات و صندوق های سرمایه گذاری برگزار شد.
برخی از موسسات و شرکت های شرکت کننده عبارت بودند از: بانک آمریکایی سیتی گروپ، شرکت تجهیزات مخابراتی کیسکو سیستمز، گروه نفتی توتال فرانسه، شرکت برق آلستوم و گروه آرایشی اوره ال فرانسه، ایرباس، ام تی ان آفریقای جنوبی و گروه رسانه ای ناسپرس و بانک ان بی دی امارات.
تحلیلگران معتقدند، دولت حسن روحانی از زمان در اختیار گرفتن قدرت در سال گذشته، تلاش کرده است تا از تجار ایرانی خارج از کشور به عنوان یک ابزار لابیگری استفاده کند و به جای استفاده از ابزارهای سیاسی از تجار ایرانی برای تاثیرگذاری بر جامعه غرب بهره بگیرد.
یک تاجر ایرانی مقیم لندن در این باره گفت: «ما کسانی هستیم که می توانیم با غربی ها صحبت کنیم... این ماییم که می توانیم با وکلای تحصیلکرده در هاروارد سخن بگوییم.»
این احتمال وجود دارد که استراتژی دولت روحانی مثمرثمر واقع شود. جک استراو، وزیر امور خارجه سابق انگلیس در این نشست گفت، سیاست های انگلیس به شرکت های انگلیسی لطمه زده است و موجب شده آنها در این نشست غایب باشند.
وی هشدار داد: «اگر توافقی به دست نیاید... ممکن است شاهد از هم پاشیدن رژیم تحریم ها باشیم.»

سفیر آلمان: شرکت های اروپایی در انتظار ورود به بازار ایران
سفیر آلمان در تهران گفت، شرکت های اروپایی منتظر انعقاد توافق جامع بین تهران و گروه 1+5 هستند تا برای سرمایه گذاری در بازار ایران به این کشور بشتابند.
میشائیل استرنبرگ، پنجشنبه در دیدار با استاندار اصفهان گفت: «همکاری با ایران و سرمایه گذاری در این کشور از اهمیت بالایی برای شرکت های اروپایی و بخصوص شرکت های آلمانی برخوردار است.» وی افزود: «ما به بازار ایران نیاز داریم.»
این دیپلمات آلمانی ابراز امیدواری کرد که تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت به اضافه آلمان بتوانند به توافقی نهایی بر سر برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران دست یابند.
وی افزود: «دولت آلمان بسیار امیدوار است که مذاکرات هسته ای ایران نتیجه بخش باشد، زیرا بازار ایران عرصه ای خوب برای ماست. زمان آن است که موضوع برنامه هسته ای ایران حل و فصل شود.»

منبع: جام جم




برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :