توسعه مرز مهران آرزوی دیرینه مردم ایلام

مرز بین المللی مهران به عنوان مهمترین ظرفیت استان برای اشتغالزایی هنوز در راه توسعه استان محروم ایلام به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته و به نظر می رسد مسئولان باید با برنامه ریزی دقیق استفاده از این ظرفیت را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از مهر، مرز مهران در حال حاضر به عنوان امن ترین و مهمترین مرز زمینی کشور محسوب می شود چرا که مرز اصلی کشور برای تردد زائران عتبات عالیات است.
اهمیت مرز مهران بارها مورد توجه رسانه های قرار گرفته، ولی نقش این مرز در توسعه و اشتغال استان محرومی مثل ایلام به طور کلی نادیده گرفته شده است.
هم اکنون در استان 550 هزار نفری ایلام به عنوان کوچکترین استان کشور مشکل بزرگ بیکاری وجود دارد و متاسفانه از فرصت مرزی بودن استان و مرز مهران برای حل این مشکل حداقل استفاده هم نشده است.
مرز مهارن هم اکنون دارای ظرفیتهای نهفته اقتصادی است که به دلیل عدم سرمایه گذاری مناسب و کمبود امکانات دارای مشکلات بسیار زیادی است که ورود دولت برای حل این مشکلات بسیار ضروری است.
یکی از نیازهای مرز مهران سرمایه گذاری در طرحهایی مثل منطقه ویژه اقتصادی است که با وجود چند سال از تصویب آن هم اکنون این منطقه هیچ نشانی از یک منطقه ویژه اقتصادی ندارد و هیچ طرحی در این منطقه به بهره برداری نرسیده است.
بیشتر ظرفیتهای مرز مهران برای اشتغال در استان ایلام نادیده گرفته شده است
محمد عباسی از کارشناسان مسائل اقتصادی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مرز مهران فرصت بزرگی برای اشتغال در استان محسوب می شود ولی متاسفانه در حال حاضر کمترین استفاده از آن جهت توسعه اشتغال در استان انجام می شود.
وی بیان داشت: اولین و مهمترین مشکل در این زمینه این است که تعریف و برنامه ریزی دقیقی برای ایجاد فرصتهای شغلی در این مرز انجام نشده است و معدود شغل های ایجاد شده نیز به طور نامنظم انجام می شود.
این کارشناس بیان داشت: مرز مهران دارای ظرفیت صادرات کالا و تردد روانه پنج هزار زائر است ولی در این بین با این همه فرصت کمترین شغل ممکن برای مردم استان ایجاد شده است و سهم استان از مرز مهران در بحث اشتغال و حتی صادرات کالا بسیار ناچیز است.
وی عنوان کرد: متاسفانه به رغم فرصت صادرات برای کالاهای تولیدی در داخل استان هم اکنون فقط سیمان استان از مرز صادر می شود و دیگر کالاهای استان مثل محصولات کشاورزی جایی ندارند.
عباسی تصریح کرد: در بخش تردد زائر نیز به دلیل اینکه تردد بیشتر به صورت کاروانی انجام می شود و خبری از ترددهای انفرادی نیست کمترین سود به استان و شهرستان مهران می رسد و حتی زائران یک شب در استان اقامت ندارند.
وی افزود: باید برنامه ریزی کرد که از تردد زائران با ایجاد هتل، زائر سراها، مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی برای مردم استان فرصت شغلی ایجاد کرد ولی هم اکنون کمترین استفاده از این ظرفیت مهم می شود.
برنامه های اصلی دولت برای توسعه مرز مهران
محمدرضا مروارید استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از اصلی ترین راهکارهای توسعه استان ایلام توجه به مرز مهران است که این مهم در دستور کار دولت و مسئولان استان قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: مهمترین نیاز مرز مهران که هم اکنون به طور جدی پیگیری می شود بحث منطقه آزاد تجاری مهران است که این مهم در بررسی های دولت قرار گرفته است.
استاندار ایلام بیان داشت: در صورت تصویب این طرح توسط دولت و مجلس تحولی بزرگ در مرز مهران و کل استان رخ می دهد و فرصتهای بزرگی برای اشتغل و توسعه استان فراهم می شود.
مروارید بیان داشت: بحث مهم دیگری که در مرز مهران پیگیری می شود بحث سرمایه گذاری است چرا که مرز مهران فرصتهای بزرگی برای جذب سرمایه گذاری های بخش خصوصی دارد و هم اکنون طرح منطقه ویژه اقصادی مرز مهران در حال فعال شدن است.
وی افزود: هم اکنون شرکتهای بزرگ اقتصادی در کشور تمایل زیادی از خود برای سرمایه گذاری در مرز مهران انجام داده اند که در صورت اجرایی شدن طرحهای بزرگ در این منطقه بازهم شاهد اشتغال و توسعه استان خواهیم بود.
وی عنوان کرد: توسعه روند صادرات کالا در مرز مهران نیز اجرایی شده و طبق تفاهم نامه با استان واسط عراق به عنوان استان همجوار ایلام در این رابطه نیز کارهای مهمی انجام شده است.
وی گفت: مرز مهران دروازه عتبات عالیات است و سالانه بیش از دو میلیون زائر از مرز تردد می کنند و این خود فرصت بزرگ برای ایجاد فرصتهای شغلی در استان است.
مروارید بیان داشت: سرمایه گذاری، اجرای طرحهای بزرگ، تسهیل در روند صادرات، ایجاد منطقه آزاد تجاری و.. از برنامه اصلی برای توسعه مرز مهران و این اقدامات به طور جدی در حال پیگیری و انجام است.
وی بیان داشت: امروز مرز مهران به عنوان امن ترین مرز کشور شناخته می شود و همین امنیت باعث استقبال تجار از مرز شده است و باید راهکارهای بلندمدتی برای صادرات کالاهای تولیدی استان نیز در نظر گرفته شود و سهم استان از صاردات افزایش یابد.
استاندار ایلام افزود: یکی از مباحث مهم در مرز مهران بحث توریم درمانی و پذیرش بیماران عراقی در بیمارستانهای استان است که هم اکنون تفاهم نامه ای در این زمینه نیز امضا شده است.
وی عنوان کرد: مجموع اقدامات خوبی برای توسعه مرز مهران در حال انجام است که امیدواریم منجر به اشتغالزایی در استان شود چراکه امروز بیکاری بزرگترین معضل استان است.
به طور کلی مرز مهران فرصت بزرگ توسعه استان ایلام به شمار می رود و برای  اینکه این مرز منجر به ایجاد اشتغال در استان شود باید مجموعه ای از همکاری دولت و مسئولان استان و همچنین ورود بخش خصوصی فراهم شود.
علاوه بر این خود مردم استان و تولیدکنندگان استان برای استفاده از مرز مهران از ظرفیتهای بومی استان حداکثر استفاده را باید انجام دهند.




امتیاز به خبر :