378 میلیارد تومان برای بیش از 70 طرح کلان اختصاص یافت

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30308
ساعت 17:16 پنج‌شنبه 8 آبان 1393
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر هیات دولت به استان زنجان بیش از 70 پروژه به تصویب رسید و مبلغ 378 میلیارد تومان برای این پروِژه ها اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به نقل از ایرنا، محسن علیمردانی با اشاره به این که این پروژه ها طی دو سال 93 و 94 اجرایی خواهند شد، افزود: از جمله این مصوبه ها، گازرسانی به روستاهای بالای 20 خانوار بود که تا پایان دولت قرار است از نعمت گاز بهره مند شوند.
وی اظهار کرد: در حال حاضر 320 روستای بالای 20 خانوار زنجان لوله کشی گاز ندارند و برنامه ریزی شد که ظرف سه سال گازرسانی به این روستاها به پایان برسد، بنابراین استان زنجان جزو استان هایی خواهد بود که تمام روستاهای آن دارای گاز خانگی خواهند شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان این که یکی دیگر از مصوبات مهم هیأت دولت برای استان، درباره آبیاری تحت فشار بود، بیان کرد: قرار شد 25 هزار هکتار از اراضی استان تا سال 93 و 94 تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار گیرد.
علیمردانی تصریح کرد: در این سفر درباره رفع مشکلات صنایع بزرگ استان به ویژه مشکلات مالی پروژه عظیم پتروشیمی که حدود 96 هزار سهامدار دارد، تصمیمات خوبی گرفته شد.
وی گفت: با هماهنگی های انجام شده مقرر شد منابع مالی ارزی این پروژه توسط صندوق توسعه ملی و منابع ریالی آن نیز توسط بانک ملی تعهد شود.
وی افزود: پتروشیمی زنجان برای اجرا به بیش از یک هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از این میزان 450 میلیارد تومان توسط سهامداران و یک هزار و 350 میلیارد تومان بصورت ارزی و ریالی وام خواهد بود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به کلنگ زنی اولین شهرک تخصصی آی. تی، برق و الکترونیک کشور در زنجان اظهار کرد: با توجه به اینکه صنعت برق و IT بعنوان یک صنعت پاک سابقه طولانی در استان زنجان دارد و بدلیل نزدیکی این استان به پایتخت و موقعیت مناسب، استان زنجان قابلیت تبدیل به قطب صنایع الکترونیک و IT کشور را داراست.
وی افزود: موضوع دیگری که در جلسه هیأت دولت مطرح شد، منطقه ویژه اقتصادی استان بود. بر اساس مصوبه دولت، منطقه ای محصور به وسعت هزار تا 2هزار هکتار با مقررات خاص بعنوان منطقه ویژه اقتصادی در زنجان تعیین و تملک می شود و پس از تصویب لایحه ارائه شده توسط مجلس، تملک اراضی، طراحی و عملیات اجرایی آن توسط سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی در استان پیگیری خواهد شد.
علیمردانی خاطرنشان کرد: استان زنجان به عنوان یکی از مراکز چهارراه کشور که استان های مختلف را به هم وصل می کند مورد توجه است و این استان با ایجاد امکانات انبار برای تولیدات صنعتی و کشاورزی قابلیت تبدیل به قطب آمادی کشور در شمالغرب و مرکز کشور را داراست تا با ایجاد امکانات جدید در استان، کلیه فعالیت های مربوط به انبارداری، حمل و نقل، واردات و توزیع کلیه کالاها بصورت متمرکز از این استان انجام پذیرد.
وی با اشاره به مصوبه مهم دولت درباره دو خطه کردن راه آهن زنجان – قزوین گفت: این راه آهن به طول 171 کیلومتر بوده و یکی از مطالبات اصلی مردم استان است که برای تحول و توسعه استان نقش اساسی دارد. این طرح برای اجرا به بیش از دو هزار و 560 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
علیمردانی اظهار کرد: در زمینه توسعه گردشگری استان نیز مصوبات خوبی داشتیم. بخش گردشگری بعنوان یکی از محورهای توسعه ای استان مورد توجه قرار دارد. در سفر هیأت دولت، زیر ساخت های استان زنجان در بخش گردشگری مورد بررسی قرار گرفت. این زیر ساخت ها نیازمند تقویت است تا استان زنجان به قطب گردشگری تبدیل شود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آقای دکتر روحانی بر توسعه دانشکده های صنعتی در استان زنجان تأکید کرد و معتقد است که در برخی از رشته های مهندسی در استان کمبود وجود دارد.
علیمردانی، سفر هیأت دولت به استان زنجان را سفری پر خیر و برکت دانست و گفت: دو هفته قبل نیز نیروگاه شماره 2 زنجان کلنگ زنی شد. ظرفیت فاز نخست نیروگاه شماره 2 زنجان 500 مگاوات است که بهره برداری واحد نخست آن پایان سال 1394 خواهد بود. پیمانکار این نیروگاه، شرکت مپنا و محل تامین اعتبار آن از صندوق توسعه ملی است. این نیروگاه می تواند زنجان را به قطب برق کشور تبدیل کند.
وی خواستار رفع مشکلات صنایع بزرگ استان از سوی دولت شد و گفت: با رفع مشکلات صنایع بزرگ، ظرفیت صنایع استان افزایش یافته و بخش عمده ای از مشکلات بیکاری رفع خواهد شد.
وی افزود: بسیاری از صنایع ما در حال حاضر زیر 50 درصد ظرفیت کار می کنند و دولت باید افزایش ظرفیت صنایع را در اولویت قرار دهد، چون برای این صنایع سرمایه گذاری شده و بستر آماده است و اگر توجه کافی از سوی دولت بشود، بسیاری از معضلات کشور بدون این که نیاز به سرمایه گذاری های جدید باشد، حل خواهد شد.
علیمردانی تأکید کرد: انتظار ما این است که صنایع جدید تحت الشعاع صنایع قدیمی قرار نگیرد. دولت باید ابتدا مشکلات صنایع موجود را در اولویت قرار داده و سپس نسبت به ایجاد صنایع جدید اقدام کند.
وی ضمن تقدیر از رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت برای سفر به استان زنجان،
از مردم و مسئولان دستگاه های اجرایی این استان به ویژه استاندار و معاونین ایشان به خاطر استقبال گرمشان از اعضای هیأت دولت تشکر کرد.




شناسه خبری: 30308

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو