نشست مشترک معاونین فرهنگی مناطق آزاد با مهندس ترکان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30332
ساعت 17:40 شنبه 10 آبان 1393
با حضور مهندس ترکان مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نشست مشترک معاونین و مدیران فرهنگی اجتماعی مناطق آزاد کشور در تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در این نشست اکبر ترکان تاکید کرد: فرهنگ و هنر سهم بزرگی در اقتصاد کشور دارند. 
وی افزود: امروز اگر تحریم ها و شرایط بین المللی در کشور مانع تحقق توسعه اقتصادی کشور می شوند اما نمی توانند سد راه پیشرفت فرهنگ و هنر در کشور باشند. 
مشاور رییس جمهور گفت: حوزه فرهنگی اجتماعی کمترین تحریک پذیری را در برابر شوک های بیرونی داشته است. 
ترکان افزود: امروزه اقتصاد و فرهنگ به شکل قابل توجهی به هم آمیخته است و سهم اقتصادی کشورها درصد قابل توجهی از منافع خود را در تولیدات داخلی به ویژه در حوزه فرهنگ و هنر به دست می آورد. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور ادامه داد: مناطق آزاد می خواهند نقش بیشتری در اقتصاد فرهنگی داشته باشند که یکی از بهترین راهکارهای آن توسعه و بهسازی نظام آموزشی و ایجاد زیرساخت های مربوط به آن از قبیل ایجاد مدارس با جدیدترین شیوه ها است.
ترکان گفت: مناطق آزاد باید زمانی به جایی برسند که دیگران بگویند مدارس در مناطق آزاد با سرزمین اصلی متفاوت است و سطح علمی آنها بسیار بالاتر است. 
در این نشست حجت الاسلام محمدعلی زم معاون فرهنگی اجتماعی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره حضور دستگاه های دولتی در مناطق آزاد گفت: سازمان های و نهادهای دولتی در مناطق آزاد از دو طریق می توانند در این مناطق فعالیت کنند؛ اول. مدیران این دستگاه ها توسط مدیران عامل مناطق آزاد کشور انتخاب شده و دوم. هر دستگاه دولتی اگر ایده و برنامه ای دارند که امکان عملیاتی شدن آن در سراسر کشور وجود ندارد می توانند این ایده ها را در مناطق آزاد ابتدا آزمایش کنند و بعد از نتیجه گیری و ارزیابی آنها را پیاده سازی کنند. 
وی تاکید کرد: تمامی مناطق آزاد کشور یک هدف مشترک را دنبال می کنند که آن هم رسیدن به الگوی توسعه ایران 1404 است. 
در ادامه این نشست هر یک از معاونین و مدیران فرهنگی اجتماعی سازمان های مناطق آزاد کشور به ارائه گزارش عملکرد 6 ماهه اول سالجاری پرداختند. 

ساماندهی فعالیت های هنری در انزلی
سید ضیاءالدین شفیعی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد انزلی در این نشست گفت: ساماندهی فعالیت های هنری، شناسایی هنرمندان بومی و محلی، آموزش و بستر سازی هنر در 30 روستای محدوده منطقه، اهدای صنایع دستی به هنر دوستان، تهیه لباس متحد الشکل با آرم سازمان ویژه دانش آموزان مدارس منطقه، برگزاری جشنواره اقوام، ایجاد شورای هماهنگی توسعه گردشگری و تعامل با هتلداران، تورگردانان و صاحبان رستوران ها از جمله مهم ترین فعالیت های این معاونت در سال جاری بوده است. 

به جای کمک نقدی، اشتغال ایجاد کردیم 
معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص برنامه های انجام شده این معاونت گفت: ارائه کارت اشتغال برای کارکنان منطقه آزاد، ایجاد زمینه کارآفرینی برای افراد جویای کار، جایگزینی اشتغال به جای کمک های نقدی به نیازمندان، شناسایی ظرفیت های بومی منطقه، تشکیل پرونده هنری و اطلاع رسانی، تشکیل گروه ثابت هنری، تدوین استراتژی گردشگری در منطقه، ایجاد ساختار تک پنجره ای، تدوین شیوه نامه های اجرایی، فعالیت ستاد جشنواره ها و مناسبت های کیش، کاهش هزینه های اجرایی برنامه ها، برگزاتری جشنواره رالی تور خانواده، یکپارچه سازی و ساماندهی تجهیزات گردشگری و شفاف سازی عملکرد با رویکرد تشویقی از جمله اقدامات و فعالیت های انجام شده توسط معاونت گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش است.

گردشگران سلامت به اروند می آیند 
سید مرتضی نعمت زاده معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد اروند نیز به برنامه های این سازمان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ایجاد پارک آموزش کودکان، ارتقاء سطح آموزش های فنی و حرفه ای، تعامل با مراکز علمی آموزشی، صنعت نفت و فنی و حرفه ای، همکاری با آموزش و پرورش و آسیب شناسی و تعیین اولویت های آموزشی و پرورشی در این منطقه به اجرا رسیده است. 
هم چنین تعامل با مراکز رشد و پارک های علم و فناوری، برگزاری مراسم ویژه نوروز 93 و سوم خرداد، شکست حصر آبادان، امضاء تفاهم نامه ساخت بیمارستان در مسیر شلمچه ـ خرمشهر برای جذب گردشگر سلامت و تجهیز مدارس منطقه از جمله اقدامات منطقه آزاد اروند در حوزه فرهنگی اجتماعی و گردشگری است.

پروژه های راکد گردشگری در قشم احیا شد
حجت الاسلام علی ملانوری معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم در این نشست فعالیت های این معاونت را این گونه معرفی کرد: ایجاد مساجد به عنوان پایگاه فرهنگی و قرآنی، اقدام برای ایجاد فرهنگسرای قرآن، برگزاری جشنواره قرآنی کودک و نوجوان، برنامه ریزی، ایجاد زیرساخت و مذاکره با مقامات یونسکو برای بازگرداندن ژئو پارک قشم به فهرست ژئو پارک های جهان، ارتقاء سطح آموزش عمومی ساکنان منطقه، ساماندهی هتل و پروژه های راکد گردشگری، تشکیل کمیسیون جذب سرمایه گذار در بخش گردشگری، توانمند سازی جامعه محلی و ایجاد کاشانه مهمان در قشم، رایزنی با بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس و ایجاد 3 پلاژ بانوان که هم اکنون یکی از آنها به بهره برداری رسیده است.

حمایت از صنایع دستی در ارس
ایجاد اشتغالزایی و گسترش صنایع دستی در منطقه و تبدیل شدن به کریدور صادراتی، شناسایی هنرمندان و اقشار آسیب پذیر در منطقه و بازآموزی آنها، امضاء تفاهم نامه های مختلف با سازمان فنی و حرفه ای و صنایع دستی، اجرا و پیگیری 60 برنامه با موضوع آموزشی، احداث و تجهیز فضاهای آموزشی و تفریحی، احداث یک مدرسه با 12 کلاس درس، تجهیز کتابخانه های و هوشمندسازی مدارس، احداث کتابخانه عمومی جدید در محدوده منطقه شجاع، تکمیل زیرساخت های منطقه، ایجاد کمپ اقامتی برای گردشگران، برپایی تورهای طبیعت گردی در منطقه، صدور مجوزهای کسب و کار به جوامع محلی، اضافه شدن واگن های اتوبوسی در مسیر تبریز- جلفا و رایزنی با آژانس های مسافرتی در کشورهای همجوار از جمله اقدامات انجام شده توسط معانت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد ارس در این مدت است که توسط بهرام سرمست معاون فرهنگی این منطقه ارائه شد.

اجرای طرح هوشمندسازی مدارس در ماکو 
معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد ماکو در این نشست از اجرای طرح هوشمند سازی مدارس در این منطقه خبر داد.
جواد اسماعیل زاده گفت: افزایش فعالیت های مذهبی در منطقه، جمع آوری اطلاعات فرهنگی و آموزشی در منطقه، تشکیل شوراهای آموزشی، فعال کردن بخش آموزشی در روستاهای کاشانه محور، ترویج فرهنگ و آموزش رفتار گردشگری در مدارس و راه اندازی غرفه های راهنمای توریسم در مرز بازرگان و پلدشت در این منطقه به اجرا درآمده است. 

بزرگداشت شیر محمد اسپندار
احداث اماکن برگزاری نماز جماعت، بزرگداشت هنرمندان بومی و محلی و تکریم استاد شیر محمد اسپندار در برج میلاد تهران، توجه به کانون های فرهنگی-مذهبی، توسعه بهداشتی مدارس در روستای  تیس، جذب سرمایه گذاران آموزشی و افزایش ظرفیت دانشگاه آزاد تا 12 هزار نفر هم از سوی معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد چابهار در این نشست به عنوان عملکرد 6 ماه اول سالجاری ارائه شد.  




شناسه خبری: 30332

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟