گزارش/آذربايجان شرقي پيشتاز گسترش تجارت با ارمنستان

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30408
ساعت 08:56 سه شنبه 20 آبان 1393
آذربایجان شرقی تنها استان همرز ایران با جمهوری ارمنستان است .

کارشناس مسائل کشور ارمنستان می گوید: پیشینه روابط فرهنگی و اقتصادی دو کشور و اشتراکات تاریخی از سوی دیگر می تواند زمینه گسترش روابط طرفین باشد .
نوروز علیزاده می افزاید: ارمنستان در روزگاری نه چندان دور بخشی از خاک پهناور ایران بزرگ بود که شهر ایروان که از نام ایران بزرگ مشتق شده زمانی ایالت مسلمان نشین کشورمان بود .
دکتر محمدزاده مشاور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه این استان بعنوان پایلوت صادرات و گسترش روابط با کشور ارمنستان بوده است می گوید : ارمنستان 33 کیلومتر با ایران مرز مشترک دارد که آن هم از استان آذربایجان شرقی است و خوشبختانه در سالهای اخیر آذربایجان شرقی به پایلوت صادرات به این کشور تبدیل شده است .
مرحمت سلیمان نژاد رئیس گمرک مرزی نوردوز در سواحل ارس که بین آذربایجان شرقی و ارمنستان قرار گرفته است می گوید : در یکسال گذشته یعنی از 5 مهر سال 92 تا مهر سال 93 ، 53150 کامیون و تریلر حاوی کالا از آذربایجان شرقی به ارمنستان صادر شده است که عمده کالاهای صادراتی را مصالح ساختمانی ، گچ ، سیمان ، آجر ، فرآورده های نفتی ، شیمیایی و مایحتاج عمومی تشکیل می دهد که اکثر این صادرات توسط تجار و بازرگانان استانهای شمالغرب ایران صورت می گیرد .
سلیمانژاد افزود : در همین مدت بیش از 8500 کامیون خارجی نیز از مرز نوردوز به ارمنستان کالا برده اند .

وی به توسعه گمرک نوردوز به عنوان تنها گمرک زمینی ایران و ارمنستان اشاره کرد و افزود : با همکاری مسئولان استان آذربایجان شرقی شبکه فیبر نوری این گمرک اخیرا افتتاح شد و علاوه بر آن سیستم های هوشمند صادراتی نیز در این گمرک کار گذاشته شد .

سلیمان نژاد افزود : روان سازی تسهیل عبور و مرور کالا و مسافر در مرز نوردوز اجرا شده است طوریکه در 7 ماه گذشته سالجاری حدود 56 هزار نفر گردشگر و مسافر از کشور ارمنستان وارد آذربایجان شرقی شده اند و در این مدت بیش از 53 هزار نفر نیز گردشگر ، مسافر و تاجر از آذربایجان شرقی به جمهوری ارمنستان رفته اند که پیش بینی می شود تا آخر سالجاری تعداد گردشگران ، مسافران و تجاری که از ارمنستان به ایران سفر می کنند از طریق مرز زمینی نوردوز به 100 هزار نفر برسد .
ولی ا... دینی مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی نیز به واحد مرکزی خبر گفت : صادرات گاز به این کشور طبق توافق نامه های موجود از طریق خط لوله 113 کیلومتری تبریز صورت می گیرد و بخش قابل توجه سوخت مورد نیاز این کشور از طریق جمهوری اسلامی ایران تامین می شود .
بر اساس اعلام شرکت برق منطقه ای آذربایجان نیز واردات و تبادل انرژی و برق نیز با سرمایه گذاری مشترک در حال انجام است .
فرماندار مرزی جلفا نیز به واحد مرکزی خبر گفت : با بازسازی مناطق گردشگری این شهرستان بازدید گردشگران ارمنی افزایش یافته است و علاوه بر آن با جهانی شدن کلیساهای آذربایجان و ثبت آنها در میراث جهانی علاقه ارمنیان جهان به بازدید از این آثار افزایش یافته است .
زاهد محمودی گفت : مناطق گردشگری زیست محیطی واقع در مرز دو کشور می تواند در توسعه صنعت توریسم تاثیرگذار باشد و تلاش می کنیم با حفظ محیط زیست سواحل ارس ، سلامت ساکنان مرزی آنرا تامین کنیم .
وی گفت : آلودگی رودخانه خروشان ارس می تواند کشاورزی ، محیط زیست و سلامت ساکنان آنرا به مخاطره اندازد .
حمید قاسمی مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز گفت : طبق توافق و هماهنگی با طرف ارمنی از قاچاق گونه های جانوری و گیاهی در مرز زمینی دو کشور ممانعت بعمل می آید و علاوه بر آن برای حفاظت از ذخیره گاههای زیست محیطی مرزی دو کشور پروتکل های همکاری منعقد شده است .
وی گفت : هم اکنون همکاریهای مشترک فرهنگی زیست محیطی بین آذربایجان شرقی و استانهای همرز ارمنستان وجود دارد و علاوه بر ان احیاء کریدورهای حیات وحش مرزی دو کشور و مطالعات اکولوژیک مشترک برای حفظ نسل گونه های کل و بز نیز به اجرا درآمده است .
مهندس محسن عرب باغی مدیر عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس که در جوار کشورهای ارمنستان و آذربایجان قرار گرفته است به واحد مرکزی خبر گفت : هم اکنون مبادلات اقتصادی و تجاری این منطقه با کشورهای آسیای میانه و قفقاز صورت می گیرد و در این میان تجار ایرانی و ارمنی همکاریهای تجاری نزدیکی باهم دارند طوریکه تعدادی از تجار و بازرگانان ارمنی در طرح های اقتصادی و تولیدی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس مشارکت دارند .
عرب باغی افزود : منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس به پایلوت صادرات کالاها و خدمات به کشورهایی همچون ارمنستان تبدیل شده است .
صادق پور صادق نیز در مرکز مطالعات منطقه آزاد ارس به واحد خبر گفت : هم اکنون منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس بعنوان بزرگترین منطقه تجاری کشور به مرکز صادرات و واردات بین المللی به ارمنستان تبدیل شده است و با دایر شدن بانکهای ارمنی ، آذری و روسی در این منطقه در آینده ای نزدیک می تواند به توسعه همکاریهای اقتصادی و روان سازی واردات و صادرات کمک کند .
پورصادق افزود : امید می رود با گشایش مسیر ریلی جلفا – نخجوان و ارمنستان شاهد فعال شدن کریدورهای حمل و نقل کالا و مسافر از ایران به کشورهای آسیای میانه و قفقاز و اروپا و بر عکس باشیم .
وی گفت : بازگشایی خط ریل ایران با کشورهای آسیای میانه و قفقاز می تواند مزیت خوبی برای ایران باشد و کالا و خدمات ایران را علاوه بر بازار 300 میلیون نفری آسیای میانه و قفقاز و روسیه از طریق بندر باتومی در گرجستان و بندر ترابوزان در ترکیه در سواحل دریای سیاه به اروپا هم برساند .

منبع: واحد مرکزی خبر



شناسه خبری: 30408

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟