توسعه بنادر زمینه‌ساز توسعه صادرات مواد معدنی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30538
ساعت 17:27 چهارشنبه 28 آبان 1393
با توجه به اینکه سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی ایران بر رشد و توسعه معادن توجه دارد، برای رسیدن به این هدف باید زمینه‌سازی‌های لازم را در همه ابعاد مورد نیاز اعمال این سیاست انجام داد.

از آنجا که یکی دیگر از نقاط تمرکز اقتصاد ایران در بحث صادرات، توجه به صادرات مواد معدنی است، برای تسهیل روند صادرات مواد معدنی باید به توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل توجه کرد. بنادر گرچه یکی از مکان‌های مهم برای صادرات مواد معدنی هستند اما پیش از آن باید زیرساخت‌های مورد نیاز تا رسیدن این مواد به بنادر فراهم شود.

به این دلیل توسعه بنادر در وهله اول نیازمند توسعه شبکه ریلی و حمل‌ونقل کشور است، چراکه متاسفانه ما در این دو حوزه از یک سو توسعه چندانی نداشته‌ایم و از سوی دیگر از ظرفیت‌های موجود این بخش‌ها نیز نتوانسته‌ایم استفاده صددرصدی داشته باشیم تا جایی که به گفته وزیر راه و شهرسازی از ظرفیت موجود شبکه ریلی کشور تا ۴ برابر میزان کنونی می‌توانیم استفاده کنیم.
ویژگی‌های مواد معدنی به گونه‌ای است که هم به لحاظ حمل‌ونقل این مواد تا بنادر و هم به لحاظ بارگیری این مواد، شرایط ویژه‌ای مورد نیاز است. چون معمولا مواد معدنی به شکل فله‌ای و در حجم زیاد صادر می‌شوند بنابراین نیازداریم با توسعه بنادر زمینه بارگیری مواد معدنی را با استفاده از فناوری‌های روز مورد استفاده در بنادر جهان، فراهم کنیم. 
یکی دیگر از اقداماتی که در جهت توسعه بنادر می‌توان انجام داد، اتحاد شرکت‌های بزرگ تولیدکننده مواد معدنی است تا از این راه شرکت‌ها بتوانند با بستن قرارداد با بنادر و همچنین شرکت‌های حمل‌ونقل و شبکه ریلی کشور از یک سو زمینه حمل مواد خود را فراهم کنند و از سوی دیگر با این کار هزینه تمام شده مواد معدنی را کاهش دهند.

محمدجعفر صادقی‌پناه/عضو خانه معدن





شناسه خبری: 30538

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو