افزايش ظرفیت گندله سازی در منطقه ویژه خليج فارس

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30742
ساعت 10:07 چهارشنبه 19 آذر 1393
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس گفت: در راستای تکمیل زنجیره تولید فولاد در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای احداث واحدهای گندله سازی در دستور کار این منطقه قرار گرفته است.

به گزارش پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، مسعود هندیان افزود: فناوری بکار رفته در فولادسازی های مستقر در این منطقه فناوری میدرکس است که مبتنی بر احیاء گندله برای تولید آهن اسفنجی است. با توجه به اینکه تولید هر تن فولاد با این روش نیازمند حدوداً 1.6 تن گندله است، اصلی ترین مواد اولیه مورد نیاز این صنایع گندله سنگ آهن است؛ به همین دليل سرمایه گذاری در صنایع گندله سازی از اولویت های منطقه بشمار می رود.
هندیان با اشاره به اینکه ظرفیت فعلی کارخانجات فولاد بهره برداری شده و در حال احداث منطقه ویژه 5.7 میلیون تن است افزود: در حال حاضر طرح گندله سازی مادکوش به ظرفیت تولید سالانه 2.5 میلیون تن در فاز اول و 5 میلیون تن در فاز نهایی و طرح گندله سازی شرکت فولادکاوه جنوب به ظرفیت 5 میلیون تن در فاز اول و 8 میلیون تن در فاز نهایی در منطقه در حال احداث است که مجموعاً با تامین سالانه 13 میلیون تن گندله، نیاز فولاد سازان فعلی منطقه را بر طرف خواهند کرد. با توجه به اینکه تولید سالانه 10 میلیون تن فولاد بعنوان بخشی از اهداف بلند مدت این منطقه برنامه ریزی شده است، گندله مورد نیاز منطقه به بیش از 16 میلیون تن خواهد رسید. همچنين با توجه به  استقبال سرمایه گذاران برای احداث واحدهای جدید تولید فولاد، برای چشم انداز تولید فولاد منطقه، ارقامی فراتر از اهداف از پیش تعیین شده متصور شده و به تبع آن نیاز به تولید گندله در منطقه افزایش خواهد یافت.
او در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای تامین مواد اولیه مورد نیاز طرح های فولادی جدید گفت: برای این منظور هم اکنون چند طرح سرمایه گذاری جدید در زمینه تولید گندله در منطقه مصوب شده که از آن جمله می توان به طرح های گندله سازی شرکت پترو معدن سپهر و شرکت صنعت و معدن مفید هر کدام با ظرفیت 5 میلیون تن اشاره نمود که این طرح ها آماده انعقاد قرارداد و واگذاری و تحویل زمین هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در پايان افزود: علاوه بر طرح های ذکر  شده، بررسی دو طرح جدید گندله سازی در دستور کار منطقه قرار گرفته است و در این خصوص با شرکت های داخلی و خارجی در حال مذاکره و امضاء تفاهمنامه هستیم؛ با اجرایی شدن کلیه این طرح ها، ظرفیت تولید گندله را در این منطقه به بیش از 28 میلیون تن خواهیم رساند که علاوه بر رفع نیاز شرکت های منطقه، بخشی از آن هم قابلیت صادرات خواهد داشت.

 

 

 

شناسه خبری: 30742

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو