روزشماری آلمانی ها برای حضور دوباره در صنعت پتروشیمی ایران

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30744
ساعت 10:16 چهارشنبه 19 آذر 1393
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به همکاری ایران و آلمان در دولت های هفتم و هشتم در زمینه توسعه صنعت پتروشیمی گفت: هم اکنون دو کشور خود را برای همکاری دوباره بلافاصله پس از لغو تحریم ها آماده می کنند.

به گزارش پايگاه خبري مناطق آیاد و ويژه اقتصادي، به نقل از شانا؛ عباس شعری مقدم در نشست مشترک با هیات تجاری کشور آلمان با بیان این که هم اکنون دولت یازدهم تلاش زیادی برای اثبات صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای در دنیا انجام می دهد، افزود: حضور شرکت های آلمانی در ایران حکایت از اقتصاد محور بودن سیاست های دولت این کشور است.
شعري مقدم با تاکید بر کیفیت بالای محصولات آلمانی به کار گرفته شده در صنعت پتروشیمی در سال های گذشته، گفت: هم اکنون به نفع اقتصاد هر دو کشور است که همکاری ها در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی ادامه یابد.
گشایش نخستین طرح پتروشیمی ایران به دست ژنرال دوگل
او با یادآوری این که صنعت پتروشیمی ٥٠ سال پیش با افتتاح واحد ٤٠ هزار تنی کود شیمیایی به وسیله ژنرال دوگل شکل گرفت، گفت: ماه آینده پنجامین سالگرد این صنعت را در ایران جشن می گیریم.
شعری مقدم با اشاره به این که توسعه صنعت پتروشیمی درایران با مشارکت شرکت های ایرانی و آمریکایی آغاز شد، افزود: ٤٠ سال پیش بزرگترین مشارکت با شرکت های ژاپنی برای ساخت بزرگترین طرح پتروشیمی ایران و جهان انجام شد تا ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ٥,٤ میلیون تن برسد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: پس از پایان هشت سال جنگ تحملی عراق به ایران، توسعه صنعت پتروشیمی ادامه یافت و ظرفیت تولید به ١٠ میلیون تن در سال رسید، اما هم اکنون این ظرفیت از مرز ٦٠ میلیون تن گذشته است.
او با بیان این که از اوایل قرن ٢١ خصوصی سازی شرکت های پتروشیمی در ایران آغاز شد، گفت: در نتیجه این خصوصی سازی همه ٦٠ میلیون تن ظرفیت تولید به این بخش واگذار شد، از این رو به سبب قانون خصوصی سازی شرکت ملی صنایع پتروشیمی دیگر اجازه سرمایه گذاری در این صنعت را ندارند و فقط می تواند نقش توسعه ای و حاکمیتی را بازی کند.
شعری مقدم گفت: با توجه به ساختار خصوصی شده صنعت پتروشیمی لازم است دولت زیرساخت های لازم برای توسعه این صنعت را فراهم کند؛ اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اساس قانون مجاز است در مناطق محروم و توسعه نیافته که بخش خصوصی تمایل به کار ندارد، سرمایه گذاری کند، اما در هر صورت بعد از گذشت سه سال از بهره برداری باید واحدهای ساخته شده به بخش خصوصی واگذار شود.
دسترسی آسان و ارزان خوراک پتروشیمی در ایران
بر اساس این گزارش در این دیدار دو جانبه پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به ذخایر هیدروکربوری کشورمان اظهار داشت: یکی از بزرگترین مزایای صنعت پتروشیمی ایران دسترسی آسان و ارزان به خوراکک است.
او با بیان این که ایران دارای قطبهای بزرگ پتروشیمی در مناطق پارس جنوبی و ماهشهر است، گفت: در آینده با جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی قطب های جدید دیگری مانند منطقه چابهار ایجاد می شود.
معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در طرحهای نیمه کاره و تازه صنعت پتروشیمی همچون خط لوله های اتیلن غرب و مرکز، روند عرضه و تقاضای محصولات پتروشیمی در ایران و جهان، معرفی پروژه های جدید پتروشیمی در دست مطالعه و روند مصرف اتیلن و پلی اتیلن ها در جهان از جمله مسائل مطرح شده از سوی معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در این نشست دو جانبه بود.
به دنبال شکستن سدها برای حضور دوباره در ایران هستیم
بر پایه این گزارش در این نشست مشترک رئیس هیات تجاری کشور آلمان نیز با ابراز خرسندی به دلیل حضور دوباره شرکت های این کشور در ایران، گفت: این سفر می تواند شروعی برای برداشته شدن سدهای پیش روی دو کشور در زمینه همکاری در صنعت پتروشیمی باشد.
او با بیان این که شرکت های حاضر در این جلسه از بزرگترین و معتبرترین شرکت های فعال در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی آلمان هستند، گفت: ایران به عنوان دارنده بزرگترین منابع نفت و گاز جهان یکی از اصلی ترین بازارهای هدف ما به شمار می آید.
رئیس هیات تجاری کشور آلمان به فعالیت شرکت های آلمانی در سال های گذشته با وجود محدودیت های زیاد بین المللی با صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته برای کار در ایران مشکلات زیادی همچون جابجایی پول را توانسته ایم حل کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، در این نشست مشترک بیش از ٢٠ شرکت معتبر آلمانی فعال در حوزه پتروشیمی به معرفی محصولات خود و چالش های پیش روی خود برای بازگشت دوباره به صنعت پتروشیمی ایران پرداختند.

 

 

 

 

شناسه خبری: 30744

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو