توانمندی های بزرگترین منطقه آزاد کشور برای سرمایه گذاری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30848
ساعت 13:46 يکشنبه 30 آذر 1393
منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو بعنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور مان در مساحتی بیش از 500 هزار هکتار، بعنوان هفتمین منطقه آزاد تجاری و اقتصادی کشور پس از مناطق آزاد کیش ، قشم ، چابهار، انزلی ، ارس ، اروند راه اندازی شده است.

این منطقه مرزی با برخورداری از ظرفیتهای اقتصادی قابل توجه و امکانات زیربنایی مناسب و حاکمیت مجموعه ای قوانین و مقررات ویژه حمایتی، فرصت قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است.
منطقه آزاد تجاری – صنعتی ماکو علاوه بر هم مرزی با ترکیه و نخجوان، همجوار با ارمنستان و منطقه قفقاز بوده و گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب ( رقیب کانال سوئز در خشکی) و نقطه اتصال آسیا و اروپا است و با توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات و آمد و شدهای تجاری و سیاسی بین ایران و روسیه و اروپا از این محور است.
نماینده مردم ماکو ، چالدران ، شوط و پلدشت می گوید : بخشهای تجاری ، صنعتی ، گردشگری ، فرودگاهی ، خدماتی و اداری و حمل و نقل از بخشهای مهم منطقه آزاد تجاری - صنعتی ماکو است.
علیپور افزود : با وجود این منطقه آزاد ، تسهیلات ویژه ای در زمینه صادرات ، واردات ، جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال سریع فنآوری روز دنیا به کشور ایجاد می شود.
فروزان مدیر عامل منطقه‌ آزاد تجاری - صنعتی ماکو هم گفت : پارسال میزان واردات از مرز بازرگان به کشور370 میلیون دلار بود اما از ابتدای امسال تاکنون 200 میلیون دلار واردات داشتیم.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری مناطق آزاد کشور گفت : صادرات و ترانزیت صنایع تبدیلی کشاورزی و دامداری مهمترین اولویت کاری منطقه آزاد تجاری و صنعتی ماکو است و وجود آب کافی در این منطقه یکی از مزیتهای مهم برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و دامداری است .
معزالدین افزود: تسهیل بروکراسی اداری ، معاف از پرداخت مالیات به مدت 20 سال برای سرمایه گذاران ، بدون عوارض بودن فعالیتهای گمرکی از جمله مزیتهای مناطق آزاد کشور بویژه منطقه آزاد ماکو است.
به گفته کارشناسان ، فاصله اندک منطقه آزاد ماکو از بنادر مرسین در دریای مدیترانه و ترابوزان در دریای سیاه، امتیاز چشمگیری در دسترسی به بازارهای اروپا از راه زمین و دریا است که در مقایسه با بنادر جنوبی کشور در خلیج فارس به دلیل مسافت و صرفه های اقتصادی ناشی از مقیاس جای تردیدی باقی نمی گذارد که این منطقه اقتصادی ترین گلوگاه در رقابت با راه دریایی شرق و غرب در خشکی است.
عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه ارومیه گفت: منطقه تجاری آزاد ماکو ، از طرفی نقش پدافند غیرعامل را در برابر تحریم‌های خارجی ایفا کند و از طرف دیگر سرمایه گذاران در منطقه آزاد ماکو می توانند به بازار 150 میلیونی کشورهای آسیای میانه و فدراسیون روسیه دسترسی داشته باشند.
دکتر رضایی افزود : بازارهای منطقه آسیای میانه و آسیای صغیر دارای ظرفیتهای فراوانی هستند و با توجه به اینکه در چند سال اخیر توانسته‌اند سرمایه‌گذارهای خارجی را جذب کنند و مؤسسات مالی بین‌المللی رتبه این کشورها را خوب و عالی ارزیابی کرده‌اند ، ماکو می‌تواند حداقل از تعزیزات این کشورها استفاده کند.
کارشناسان معتقدند که فعالان اقتصادی در حوزه صنعت و تجارت می‌توانند از این توانمندی منطقه به نحو احسن استفاده کنند .
کهوریان معاون برنامه ریزی استانداری آذربایجان غربی گفت : با تامین زیرساختهای تجاری ، صنعتی و گردشگری در منطقه آزاد ماکو زمینه اشتغال 7 هزار تحصیل کرده در این منطقه فراهم شود که این امر دستآورد بزرگی محسوب می شود.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو هم می گوید: امکان اجاره زمین مورد نیاز برای احداث ساختمانها و تاسیسات و مالکیت آنها برای سرمایه گذاران خارجی ،آزادی انتقال وجه به خارج از کشور بدون هیچگونه محدودیت ، معافیت از پرداخت حقوق گمرکی از مطیت های مهم این منطقه است.
کارشناسان بر این اعتقادند برای توسعه زیرساختها منطقه آزاد ماکو برای جذب سرمایه‌ گذاریهای داخلی و خارجی و ایجاد اشتغال مولد ، باید منابع درآمدی این سازمان افزایش و بستر رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود.
به هرحال مناطق آزاد ایران دارای ظرفیتهای نهفته و دست نخورده فراوانی هستند که موقعیت استراتژیک برخی از آنها از جمله منطقه آزاد ماکو می تواند بخش درخور توجهی از اهداف ترسیم شده در چشم انداز مذبور را تحقق بخشد.

منبع: واحد مرکزی خبر





شناسه خبری: 30848

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟