جايگاه ويژه منطقه آزاد اروند در شکوفايي اقتصاد کشور

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30864
ساعت 09:14 چهارشنبه 3 دی 1393
ایجاد منطقه آزاد اروند در منتهی الیه جنوب غربی کشور با وسعتی معادل 17 هزار و 20 هکتار در نیمه دوم سال 82 به تصویب رسید و در زمستان پارسال نیز با اضافه شدن شهرهای آبادان و خرمشهر، وسعت این منطقه به دو برابر افزایش یافت.

منطقه آزاد اروند پس از منطقه آزاد ماکو بزرگترین منطقه آزاد تجاری و صنعتی کشور و به طور مشخص دارای سه ناحیه صنعتی، گردشگری و بازرگانی است.
نیمی از وسعت این منطقه به فعالیت های صنعتی و بقیه آن به گردشگری و فعالیت های بازرگانی و ترانزیت کالا اختصاص یافته است.
تسریع در انجام امور زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار، حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و ارائه خدمات عمومی از جمله اهداف پیش بینی شده در این منطقه است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به امتیازات و تسهیلات قانونی در این منطقه می گوید: معافیت مالیاتی برای کلیه فعالیت های اقتصادی به مدت 15 سال، آزادی مشارکت و سرمایه گذاری خارجی، فروش و اجاره زمین به سرمایه گذاران، امکان به کارگیری نیروی کار خارجی، امکان تاسیس شعب بانکها، شرکتهای بیمه و موسسات اعتباری خارجی و داخلی و معافیت از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی به منظور واردات مواد اولیه ماشین آلات و قطعات یدکی از امتیازات سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند است.
زمانی می افزاید: امکان ورود کالاهای تولید شده در منطقه به دیگر مناطق کشور در چارچوب نظام ارزش افزوده، آزادی کامل ورود و خروج اصل سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی و امکان واردات خودرو خارجی بدون پرداخت عوارض گمرکی از دیگر امتیازات این منطقه است .
عضو هیئت مدیره منطقه آزاد اروند می گوید: شهرهای آبادان و خرمشهر و جزیره مینو ازجمله مناطق دارای ظرفیت بالای گردشگری هستند و واقع شدن آبادان و خرمشهر در کرانه اروند و وجود رودخانه های کارون و بهمنشیر جذابیت های متنوعی در این منطقه ایجاد کرده است.
کعبی می افزاید: جزیره مینو هم به عنوان یکی از زیباترین جزایر طبیعی کشور در محدوده منطقه آزاد اروند قرار دارد، این جزیره که سراسر از نخلستانهای متراکم پوشیده شده، در پنج کیلومتری خرمشهر واقع است و زیبایی طبیعی این جزیره، ارزش گردشگری منطقه آزاد اروند را افزایش می دهد .
وی همچنین از این منطقه به عنوان یکی از مناطق یادآورحماسه دفاع مقدس ملت ایران یاد می کند که همین امر موجب شد این منطقه از بارزترین مناطق گردشگری کشور شود به گونه ای که سالانه بیش از 3 میلیون گردشگر از این منطقه دیدن می کنند.
کعبی ادامه می دهد: منطقه آزاد اروند از معدود مناطق آزاد در خاورمیانه است که حمل و نقل چهار وجهی(ریلی، دریایی، زمینی و هوایی) در آن برقرار است.
وی می گوید: سایت صنعتی هم در منطقه آزاد اروند به گونه ای قرار دارد که رود کارون از میان آن می گذرد و این سایت با مساحتی معادل 8 هزار و 600 هکتار در ضلع شرقی جاده آبادان - اهواز و ضلع غربی جاده و خط آهن خرمشهر- اهواز قرار دارد .
این سایت صنعتی در پنج کیلومتری شهرهای آبادان و خرمشهر، 15 کیلومتری مرز شلمچه، پنج کیلومتری بنادر خرمشهر و آبادان و 100 کیلومتری بندر امام خمینی(ره) قرار گرفته است و دو شهرک صنعتی آبادان و خرمشهر با همه امکانات زیربنایی مورد نیاز صنعت و زمین های وسیع برای استقرار صنایع بزرگ پالایشگاهی، فولاد سازی و نیروگاهی آماده جذب سرمایه گذاران صنعتی است.
زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز می گوید: این منطقه موقعیت و مزایای بسیار مناسبی برای فعالیت صنایع مربوط به کشتی سازی، تاسیسات و سازه های دریایی دارد .
طرح عظیم ساخت سکوهای نفتی و گازی دریایی به دست تاسیسات دریایی خرمشهر و تعداد زیادی واحدهای کشتی سازی و شناورسازی از جمله کشتی سازی اروندان، مجتمع کشتی سازی شهید موسوی و مجتمع شهرک صنایع دریایی ساحل اروند رود و کارون درحال اجراست .
به گفته کارشناسان، با توجه به موقعیت راهبردی منطقه آزاد اروند و فعالیت رشته های مختلف حمل و نقل در آن، این منطقه یکی از بهترین گزینه های ترانزیت کالا به مقصد کشور عراق به شمار می رود.
مدیرکل راه آهن جنوب کشور می گوید: با توجه به هزینه بالا و زمانبر بودن مسیر های فعلی، مسیر ترانزیتی بندر امام خمینی – شلمچه - عراق می تواند جایگزین مناسبی برای ترانزیت کالا به مقصد کشور عراق باشد.
درویش زاده می افزاید: باتوجه به امکانات زیرساختی در مرز شلمچه و موقعیت جغرافیایی مناسب (فاصله 15 کیلومتری تا بصره)، این منطقه می تواند در آینده نزدیک به محور ترانزیت و صادرات کالا به عراق تبدیل شود.
غارتی از ترخیص کاران خرمشهری می گوید:‌ منطقه آزاد اروند فرصت مناسبی برای شهرهای آبادان وخرمشهر است تا در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرند و درصورت تحقق این امر تاثیر اقتصادی آن برای همه خوزستان و کشور محسوس و مشهود خواهد بود .
وی می افزاید: اکنون سرمایه گذاران زیادی در حال بررسی و سرمایه گذاری در منطقه آزاد اروند هستند زیرا هم امتیازات خوبی به آنان داده می شود و هم موقعیت جغرافیایی شهرهای آبادان و خرمشهر برای سرمایه گذاری و صادرات کالا بسیار مساعد است.
این ترخیص کار خرمشهری اضافه می کند: دراین منطقه زمینه و امتیازات سرمایه گذاری فراهم است و به راحتی می توان با انرژی ارزان و حداقل هزینه کالا تولید و صادر کرد و در واقع باید گفت اینجا بهشت سرمایه گذاری است .
وی ادامه می دهد: تولید کنندگان می توانند به راحتی کالاهای خود را با استفاده از راه آهن به مرکز کشور ارسال و یا از طریق بندر خرمشهر به سراسر جهان صادر کنند .
روحیان از تجار خرمشهر هم می گوید: با شرایطی که در منطقه فراهم شده است مطمئن هستم که در آینده نه چندان دور سرمایه گذاری در همه بخش ها از جمله تولید در این منطقه بسیار زیاد می شود و باید در انتظار تولید محصولات مختلف در این منطقه باشیم .
وی می افزاید: منطقه آزاد اروند مزیتهای زیادی دارد زیرا هم نیروی کار متخصص و بومی در منطقه بسیار زیاد است و هم نزدیکی به پالایشگاه و پتروشیمی آبادان، سرمایه گذاری در صنایع پلیمری مانند لاستیک خودرو، صنایع پلاستیک سازی، چسب سازی و فایبر گلاس را بسیار آسان می کند .
مزیتهای متنوع و گسترده موجود در منطقه آزاد اروند گویای این حقیقت است که این منطقه فرصتی طلایی برای توسعه و سرمایه گذاری در همه زمینه هاست و از این طریق می تواند نقش شگرفی در شکوفایی اقتصاد کشور ایفا کند.

منبع: واحد مرکزی خبر





شناسه خبری: 30864

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟