سوگواره «عکس کیش عاشورایی» آیینه ای از عزاداری‌ اقوام مختلف

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30865
ساعت 09:19 چهارشنبه 3 دی 1393
دبیر نخستین سوگواره عکس کیش عاشورایی می‌گوید این رویداد فرصتی برای ثبت تصاویری از مراسم عزاداری در مناطق مختلف ایران و البته شناسایی استعدادهای هنر عکاسی است.

حسین تهوری به برگزاری سوگواره عکس کیش عاشورایی اشاره کرد و افزود: پس از اعلام فراخوان از روز عاشورای حسینی تاکنون بیش از 2500 عکس به دبیرخانه رسیده و هر لحظه به تعداد این آثار اضافه می‌شود. تا پنجم دی‌ماه که آخرین فرصت ارسال عکس‌هاست قطعا تعداد بسیار بیشتری عکس به دست ما خواهد رسید.
وی ادامه داد: سوگواره عکس عاشورا با محوریت نگاه آزاد عاشورایی، عزاداری ایام محرم در جزایر و شهرهای ساحلی خلیج فارس، عزاداری اقوام ایرانی در ایام محرم، عزاداری ایام صفر، اربعین حسینی و کاروان‌های عزاداری کربلا برگزار می‌شود. البته در برپایی این سوگواره نگاهی نیز به اهمیت خلیج فارس داریم و در نهایت هم به چهل نفر از برگزیدکان لوح، تندیس سوگواره و جایزه نقدی اهدا می‌شود.
دبیر نخستین سوگواره عکس کیش عاشورایی با بیان اینکه در این رویداد نگاهی رقابتی به آثار ارسالی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ما نفرات اول تا سوم را در این سوگواره انتخاب نمی‌کنیم و از 40 نفر از عکاسانی که آثارشان به نمایشگاه راه پیدا می‌کند، تقدیر می‌کنیم. البته برای عکاسان جزیره کیش هم بنا به صلاح‌دید داوران سهمیه‌ای جدا در نظر می‌گیریم و احتمالا 10 نفر از آنها در میان نفرات برگزیده حضور دارند.
تهوری در مورد هیئت داوران این سوگواره نیز گفت: هیئت داوران سوگواره عکس کیش عاشواریی متشکل از حسن غفاری، سید عباس میرهاشمی و محمد نوروزی هستند که همگی از چهره‌های شناخته شده در عرصه عکاسی ایران به شمار می‌روند.
وی در مورد حمایت‌های صورت گرفته از این رویداد نیز گفت: سوگواره عکس کیش عاشورایی با حمایت معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش برگزار می‌شود و البته ما هم در برپایی این رویداد تلاش کردیم تا حداقل هزینه‌ها را در نظر بگیریم و با بودجه‌ای متعادل آن را اجرایی کنیم.
دبیر نخستین سوگواره عکس کیش عاشورایی به اهمیت ثبت تصاویر در موضوعاتی چون عزاداری عاشورا اشاره کرد و افزود: این عکس‌ها بخشی از تاریخ و فرهنگ ما را می‌سازد و سالها بعد می‌توانیم با نمایش این عکس‌ها بگوییم که عزاداری مردم ایران در مناطق مختلف به چه شکل شده است. ما در ایران رسوم مختلفی را در هر منطقه‌ای در ایام عزاداری محرم و صفر شاهد هستیم که باید با ثبت تصاویر آنها سعی در حفظ وحراست از این رسوم کنیم.
تهوری با بیان اینکه در حال حاضر فضا برای فعالیت هنرمندان عکاس به خوبی مهیا شده، اظهار کرد: در حال حاضر رویدادهای مختلفی در زمینه هنر عکاسی برگزار می‌شود و این رویدادها می‌توانند زمینه ساز کشف و ظهور استعدادهای جدید در زمینه عکاسی باشد ولی نکته حائز اهمیت در برگزاری این رویدادها، نگاه پس از آن رویداد است. یعنی اینکه باید بعد از برگزاری این رویدادها به برپایی ورک شاپ‌ها و جلسات نقد و بررسی بپردازیم.
وی خاطر نشان کرد: البته در برگزاری نخستین سوگواره عکس کیش عاشورایی چنین موضوعی در نظر گرفته شده است. ما نمی‌خواهیم تنها به برگزاری این رویداد اکتفا کنیم، بلکه تصمیم داریم پس از برگزاری نیز به نقد و بررسی آثار ارسالی و البته توجه به عکاسان مستعد بپردازیم. به نظرم اگر مرکزی برای کنترل و یک دست کردن تمامی رویدادهای عکاسی از قبیل جشنواره‌ها و سوگواره‌ها ایجاد شود، می‌توانیم شاهد یک اتفاق خوب در هنر عکاسی ایران باشیم.
این هنرمند عکاس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تفاوت نگاهی که در سال‌های اخیر نسبت به عکاسی از رویدادهایی چون عاشورا رخ داده اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته عکس‌های گرفته شده از مراسم‌های مذهبی چون عاشورا نگاهی متفاوت و جدیدی را پیدا کرده و به نوعی از آن تکراری که در سالهای قبل شاهدش بودیم، فاصله گرفته‌ایم.
دبیر سوگواره عکس کیش عاشورایی افزود: البته نگاه داوران نیز در این بخش تاثیر گذار بوده است. چندسالی است که در روزهایی چون عاشورا، شمار زیادی از عکاسان از شهرها خارج می‌شوند تا عکس‌هایی بدیع و تازه‌ای را از این مراسم‌ در شهرهای کوچک و روستاها ثبت کنند. در سوگواره عکس کیش عاشورایی نیز بسیاری از آثار رسیده چنین مضمونی را دارند که جای خرسندی دارد.
تهوری با بیان اینکه خارج شدن از فضاهای شهری می‌تواند سبب ثبت عکس‌هایی ماندگار و با نگاهی جدید شود، خاطر نشان کرد: بسیاری از عکاسان در سالهای اخیر از فضای شهری در مراسم عاشورا خارج شده‌اند، البته این بدین معنا نیست که عزاداری در شهرها سوژه‌ای خوب برای عکاسان نیست، بلکه عزاداری‌هایی که با سنت‌ها و رسوم هر منطقه برگزار می‌شود جای کار بسیاری برای عکاسان دارد.
وی همچنین به لزوم حمایت و توجه به عکاسان مستعد اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از عکاسان مستعد که شماری از آنها واقعا حرفی جدید برای گفتن دارند، رها شده‌اند؛ عکاسان جوانی که می‌توانند تاثیر زیادی را در جامعه هنری و البته عکاسی ایران داشته باشند باید در مسیر درستی هدایت شوند و اساتید و صاحب‌نظران حوزه عکاسی نقش بسزایی در این امر دارند.
این هنرمند عکاس در مورد عکاسی از رویدادهای مذهبی و دینی و تفاوت نگاه عکاسان نیز گفت: مطمئنا نگاه یک عکاس شیعه ایرانی متفاوت از نگاه عکاس غیرمسلمان غربی است. نگاهی که یک عکاس خارجی بر روی موضوع عزاداری عاشورا دارد، بیشتر بر روی نگاه هنری متمرکز شده در حالی که نگاه یک عکاس ایرانی به این موضوع نگاهی همراه با احساس و البته بخشی هم هنری است. اگر یک عکاس نسبت به عزاداری روز عاشورا پیش‌زمینه‌ای نداشته باشد، نمی‌تواند به خوبی تصاویری ماندگار خلق کند.
نخستین «سوگواره عکس کیش عاشورایی» با هدف ثبت نگاه نو و عینیت گرایانه و ترویج فرهنگ ناب عاشورا از طریق ثبت لحظه‌ها را در سطح ملی برگزار می‌شود.
این سوگواره غیر رقابتی است و به 40 عکاس برگزیده مبلغ دو میلیون و پانصد هزار ریال به همراه لوح تقدیر و گواهی شرکت اهدا خواهد شد و در صورت انتشار کتاب از آثار راه یافته به نمایشگاه یک نسخه از آن به صاحبان آثار راه یافته به نمایشگاه داده می‌شود.
آخرین مهلت ارسال آثار ساعت 24 جمعه پنجم دی ماه است و در ‌‌نهایت در دوشنبه 15 دی‌ماه نتایج نهایی این سوگواره اعلام می‌شود.
علاقه‌مندان برای ارسال آثار و یا کسب اطلاعات بیشتر نخستین سوگواره عکس کیش عاشورایی می‌توانند به آدرس سایت سوگواره pix.kish.ir مراجعه کنند و یا با شماره 07644455375 تماس بگیرند.
منبع: تسنیم




آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟