قیمت خوراک پتروشیمی، اهرمی برای افزایش سرمایه‌گذاری

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30915
ساعت 12:08 يکشنبه 7 دی 1393
در پی روند نزولی قیمت نفت‌، گاز و فرآورده‌های آن، قیمت خوراک پتروشیمی‌ها نیز به‌طور طبیعی دچار یک افزایش قیمت کلی شده است.

به گزارش پايگاه خبري مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، به نقل از گشترس صمت؛ در این لایحه قرار است که قیمت خوراک پتروشیمی به‌تدریج و در یک دوره زمانی طولانی افزایش یابد و به نرخ بین‌المللی ۳۰ سنت نزدیک شود.درحال‌حاضر قیمت پیشنهادی برای خوراک پتروشیمی‌ها، ۱۳ سنت است که انتظار می‌رود با تصویت این قیمت، واحد‌های پتروشیمی به مرور زمان هزینه‌ها، درآمد‌ها و تولیدات خود را طبق این قیمت تنظیم کنند و بتوانند بیشترین بهره‌وری را داشته باشند.

لزوم ورود خارجی‌ها به بازار سرمایه داخلی
قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی با تاکید براین موضوع که برای داشتن دید شفاف‌تری به صنعت پتروشیمی، باید بدانیم که مهم‌ترین محور در این صنعت چه محوری است، گفت: درحال‌حاضر با توجه به نزول روز به روزی قیمت نفت و در پی آن قیمت گاز و میعانات گازی، خوراک صنایع پتروشیمی به‌طور طبیعی با افزایش قیمت رو به رو است.با این وجود صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از جمله صنایعی بود که در سال گذشته رشد مناسبی را تجربه کرد بنابراین در چنین حالتی نباید قوانین طوری تنظیم شود که این رشد دچار خلل شود.
فریبرز کریمایی افزود: در چنین شرایطی برای جبران این افزایش هزینه واحدهای پتروشیمی، بیش از هر چیز باید روی جذب سرمایه تمرکز شود. جذب سرمایه‌های کلان برای صنعت پتروشیمی از طریق منابع مالی داخلی امکان‌پذیر نیست بنابراین لازم است خارجی‌ها وارد بازار سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ‌شوند. درحال‌حاضر صنعت پتروشیمی نیازمند ۷۰میلیارد دلار سرمایه و جذب این سرمایه نیازمند بستر‌سازی مناسب است.

کریمایی گفت: اکنون یک فضای رقابتی میان کشور‌های حاشیه خلیج‌فارس درخصوص صنعت پتروشیمی ایجاد شده؛ کشورهایی که دارای منابع گازی بسیار غنی هستند. در واقع برای رقابت با چنین کشورهایی باید جاذبه‌های بیشتری فراهم شود این در حالی است که اقتصاد ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. از جمله فضای کسب‌وکار نامناسب، نرخ تورم بالا، نرخ بهره بالا، قوانین مبادلاتی بی‌ثبات و اهم آنها، شرایط تحریم است. همه این عوامل دست به‌دست هم داده تا جاذبه‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی کشور کاهش یابد.

رقابتی شدن فضای سرمایه‌گذاری

او افزود: به نظر می‌رسد تنها اهرمی که می‌توان در شرایط کنونی به وسیله آن جذابیتی برای صنعت پتروشیمی ایجاد کرد، نرخ خوراک پتروشیمی‌هاست. راهکاری که ما باید برای جذب سرمایه بیشتر در حوزه پتروشیمی به‌کار گیریم این است که قیمت خوراک این قبیل صنایع را پایین‌تر از قیمت خوراک پتروشیمی قطر، کویت یا عربستان یا حداقل برابر با این کشور‌ها قرار دهیم.

لطمه‌ای جبران‌ناپذیر...
کریمایی تصریح کرد: اگر قرار بر این باشد که واحد‌های پتروشیمی بزرگ‌تر به علت تولید، ‌فروش و درنهایت درآمد بیشتری که دارند، خوراک خود را با قیمت بیشتری از دولت خریداری کنند و واحد‌های پتروشیمی کوچک‌تر خوراک خود را با قیمت کمتری بخرند، بی‌شک پویایی فضای کسب‌وکار از بین می‌رود، علاوه بر آن، راندمان سیستم زیر سوال خواهد رفت.

قائم‌مقام انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پتروشیمی ادامه داد: نگاه دولت به این موضوع که به‌جای فروش گاز با قیمت پایین‌تر به واحدهای پتروشیمی آن را با قیمت بالا‌تری به کشور‌های متقاضی صادر کند، نگاه چندان عمیقی نیست. دولت باید کلان‌نگر باشد. نباید جایگاه دولت را به‌عنوان یک قانون‌گذار تا حد یک بنگاه اقتصادی پایین بیاوریم. دولت در قبال توسعه پایدار، اشتغالزایی و گسترش تولید ملی مسئول است.

تکیه بر باد

او با تاکید به این موضوع که دولت نباید تنها به صادرات گاز خود به متقاضیان تکیه کند، گفت: صادرات ۱۰میلیارد مترمکعب به ترکیه برای همیشه پایدار نخواهد بود. با فرض صادرات این ۱۰میلیارد مترمکعب به ترکیه، برای باقی‌مانده گاز تولید شده در کشور، باید برنامه‌ریزی مناسب وجود داشته باشد. تولید روزانه گاز در کشور۶۰۰ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۳۰میلیون مترمکعب آن را می‌توان صادر کرد.

**شرایط پتروشیمی‌ها رو به بهبود
مدیرعامل پتروشیمی مارون نیز در این زمینه با اشاره به اینکه با توجه به مصوبه‌های اخیر مجلس شورای اسلامی به نظر می‌رسد قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اندکی متعادل‌تر می‌شود، گفت: شرایط پتروشیمی‌ها رو به بهبود خواهد رفت چرا که طبق مصوبه‌های اخیر مجلس شورای اسلامی قیمت تمام شده خوراک پتروشیمی‌ها تعدیل شده است. کاهش قیمت نفت موجب کاهش قیمت گاز، خوراک پتروشیمی‌ها و البته مواد پلیمری شده است، اگر چه نسبت کاهش قیمت این فرآورده‌ها یک نسبت خطی نیست.

سیدرحیم شریف‌موسوی افزود: به نظر می‌رسد که این روند کاهشی پایدار نیست و قیمت‌ها به زودی به نرخ منطقی و ثابتی دست می‌یابند.اگر قرار بر این باشد که قیمت حامل‌‌های انرژی به طور کلی کاهش یابد، پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌های خوراک پتروشیمی بازبینی ‌شود.

وقتی پای منطق در میان است
شریف‌موسوی ادامه داد: اینکه هر واحد پتروشیمی بسته به میزان تولیدات و صادراتی که دارد خوراک خود را با قیمت گران‌تر یا ارزان‌تری خریداری کند، مورد تایید منطق اقتصادی نیست. چنین رخدادی در صنعت پتروشیمی، پویایی این صنعت را به‌طور کل از میان می‌برد. با ادامه این روند انگیزه‌ای برای تولید و توسعه بیشتر برای صاحبان این صنعت باقی نخواهد ماند. برای اینکه پویایی فضای تولید محصولات پتروشیمی از بین نرود، دولت باید خوراک را با یک قیمت واحد به متقاضیان عرضه کند. در چنین شرایطی تولید‌کننده برای تولید محصول بهتر و استفاده از فناوری پیشرفته‌تر انگیزه خواهد داشت.

به نظر می‌رسد که با همه مشکلات موجود بر سر راه واحد‌های پتروشیمی، قیمت خوراک این صنایع افزایش خواهد داشت. بهترین واکنش در مقابل این افزایش قیمت، تلاش برای بازاریابی بهتر برای محصولات تولیدی این واحدهاست.

 

 

شناسه خبری: 30915

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟