منطقه وي‍ژه اقتصادي بيرجند، سکوي پرش خراسان جنوبي

لینک کوتاه: freena.ir/detail/30916
ساعت 12:14 يکشنبه 7 دی 1393
خراسان جنوبی براساس مطالعات تاریخی در گذشته یکی از مهمترین راه های تجاری کشور و مسیر تجارت از هندوستان قدیم به سمت جاده ابریشم و اروپا بود.

این استان به علت قرارگرفتن در مرکز مسیر راهبردی شرق به عنوان نقطه تلاقی مسیرهای ترانزیتی بندرعباس، چابهار، مشهد و سرخس با آسیای میانه و داشتن مرز طولانی با افغانستان می تواند نقش مهمی در توسعه این محور ایفا کند.
خراسان جنوبی با داشتن قابلیت های زیاد تا چندی پیش به عنوان استانی کم برخوردار شناخته می شد اما دولت با تصویب طرح ایجاد منطقه ویژه اقتصادی عزم خود را برای توسعه استان جزم کرد .
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شرکت سرمایه گذاری و توسعه منطقه ویژه اقتصادی استان به عنوان سازمان مسئول در همان سال ساخت آن را در زمینی به وسعت 730 هکتار در 12 کیلومتری شهر بیرجند آغاز کرد.
مرحله نخست این منطقه شامل ساختمان گمرک، 15 دفتر تجاری شرکتها، سالن همایش ها و مجموعه اداری دیشب باحضور آقای ترکان، دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور به بهره برداری رسید.
جذب سرمایه های داخلی و خارجی، ایجاد فرصت شغلی جدید، کاهش هزینه های تولید به منظور ورود به بازار رقابت جهانی، اجرای سیاست های توسعه منطقه ای، ارتقای سطح فناوری و بهره گیری از فناوری های نوین اقتصادی از جمله اهداف ایجاد مناطق ویژه اقتصادی است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور می گوید: به یْمن امنیت موجود در مرزهای کشور و برقراری روابط خوب با کشورهای همسایه، امروزه شرق کشور، به مکانی مناسب و مقرون به صرفه برای سرمایه گذاری تبدیل شده است.
آقای ترکان با بیان اینکه خشکسالی در خراسان جنوبی یک عامل بازدارنده در مسیر توسعه است، می افزاید: این عامل، بخش های صنعت و کشاورزی خراسان جنوبی را تحت تاثیر قرار داده است اما این استان می تواند در زمینه تجارت خارجی به استان تاثیرگذاری در شرق کشور تبدیل شود.
معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استاندار خراسان‌جنوبی هم با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی نقش کلیدی در توسعه استان دارد، می گوید: اشتغالزایی از برنامه‌ها و دغدغه‌های اصلی دراین استان است که امیدواریم با شکل‌گیری منطقه ویژه اقتصادی زمینه ایجاد اشتغال قابل توجهی در این منطقه فراهم شود.
آقای رضایی می افزاید: معاف بودن از حقوق گمرکی و مالیاتی و حذف عوارض ورود و صدور کالا از مهمترین مزایای مناطق ویژه اقتصادی است.
وی اضافه می کند: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند علاوه بر کمک به توسعه اقتصادی و افزایش پیوندهای فرهنگی و اجتماعی با کشورهای همجوار شرق و شمال شرق، زمینه کاهش قاچاق کالا و مواد مخدر را فراهم و مراکز تصمیم گیری ملی را متوجه امکانات و توانایی های خراسان جنوبی می کند .
مدیر عامل منطقه وی‍ژه اقتصادی بیرجند می گوید: این منطقه همچنین از مزیتهای دیگری همچون نزدیکی به گمرک و پایانه مرزی ماهیرود و فرودگاه بین المللی بیرجند برخوردار است.
آقای صفدری زاده می افزاید: وجود معادن غنی مس، بنتونیت، منیزیت، آزبست و سنگهای تزئینی و محصولاتی همچون زرشک، زعفران و پسته از دیگر مشوق های سرمایه گذاری در خراسان جنوبی است که می توان با هدایت آنها در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند ، توسعه استان را شتاب بخشید.
وی اضافه می کند: منطقه ویژه اقتصادی بیرجند می تواند با برقراری ارتباطات تجاری، صنعتی و خدماتی با کشورهای آسیای میانه و افغانستان همچون بندر تجاری خشک در اقتصاد کلان کشور نقش مهمی ایفا کند.
مدیر عامل منطقه وی‍ژه اقتصادی بیرجند می گوید: این منطقه به عنوان تنها منطقه ویژه اقتصادی در کشور، علاوه بر سایت مرکزی، سایتی 100 هکتاری هم درکنار مرز افغانستان دارد که این موقعیت می تواند به تسهیل عبور و مرور تجار دو کشور بدون هیچ گونه تشریفات کنسولی کمک کند .
آقای صفدری زاده می افزاید: با تفویض اختیار همه دستگاه های اجرایی به سازمان منطقه ویژه اقتصادی برای صدور مجوز و آغاز فعالیت، سرمایه گذار در صورت آماده بودن منابع مدیریتی در کمتر از 72 ساعت می تواند عملیات اجرایی واحد خود را در این منطقه آغاز کند.
وی با بیان اینکه تاکنون 18 میلیارد تومان برای راه اندازی این منطقه هزینه شده است، ادامه می دهد: مجوزهای زیست محیطی و زیرساختهای راه، آب و برق این منطقه آماده است و پیگیر اتصال آن به شبکه گاز هستیم .
مدیر عامل منطقه وی‍ژه اقتصادی بیرجند می افزاید: به علت نبود زیرساخت های کافی در کشور افغانستان تجار افغانی هم تمایل زیادی به سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند دارند و فراهم بودن زمینه خریداری زمین در این منطقه و تملک آن به دست اتباع خارجی، از مشوقهای آنها برای حضور در منطقه وی‍ژه اقتصادی بیرجند است .
حاجی محمد صدیق از تجار استان فراه افغانستان در بازدید از این منطقه می گوید: من و تعدادی از تجار کشورم تمایل داریم که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند سرمایه گذاری کنیم و پیگیر اخذ 50 هکتار زمین در سایت مرزی این منطقه برای احداث سوله و انبار هستیم.
وی می افزاید: اگر خدا بخواهد این منطقه ویژه اقتصادی، بین استان فراه افغانستان و استان خراسان جنوبی ارتباط خوبی برقرار می کند که به بهره مندی هر دو طرف می انجامد .
آقای کریم زاده نماینده سازمان توسعه و تجارت خارجی کشور هم در بازدید از این منطقه با تاکید بر تاثیرگذاری منطقه در توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و افغانستان می گوید: ما به عنوان رایزن بازرگانی، تعامل دو سویه ای با دو طرف مرز داریم و تلاش می کنیم هم نظر طرف افغان را به سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند جلب کنیم و هم ظرفیت های این استان را به سمت افغانستان سوق دهیم.
مدیر عامل منطقه اقتصادی بیرجند می گوید: تاکنون هشت سرمایه گذار با 22 میلیارد تومان در صنایع مختلف نفتی،کانی، غیر فلزی، نساجی و غذایی برای حضور در این منطقه قرار داد بسته اند که ساخت و ساز دو واحد آن انجام شده و بزودی به بهره برداری می رسد .
آقای صفدری زاده می افزاید: در نقطه صفر مرزی هم با چهار سرمایه گذار برای ایجاد انبارهای اختصاصی و بارانداز قرارداد بسته ایم .
یکی از سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند می گوید: برای ایجاد طرح تولید هیدروکربن های سبک و سنگین در این منطقه 21 هزار مترمربع زمین خریداری کردیم و با سرمایه گذاری 6 تا 9 میلیارد تومان، کارخانه تولید این مواد در سایت اقتصادی بیرجند و انبار تولید آن در مرز ماهیرود در حال ساخت است که به زودی مرحله نخست آن به بهره برداری می رسد.
آقای نورایی می افزاید: تولیدات ما به افغانستان صادر می شود که دراین کشور برای سوخت موتور های کشاورزی کاربرد دارد و اگر هیدروکربن در شهری دورتر از بیرجند تولید می کردیم هزینه حمل و نقل آن تا مرز افغانستان در هر تن حتی به 800 تا هزار دلار می رسید.
وی اضافه می کند: با بهره برداری از سه مرحله این طرح در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و سایت مرزی آن برای60 نفر به صورت مستقیم و 30 نفر به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد می شود .
قرار گرفتن طرح احداث راه آهن خراسان جنوبی در ردیف بودجه سال 94 کشور و همچنین راه اندازی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه 2 ماه پیش در بیرجند، نوید این را می دهد تا با رونق این منطقه، خراسان جنوبی از بن بست توسعه خارج شود و در مسیر شکوفایی اقتصادی قرار گیرد.

منبع: واحد مرکزی خبر




آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟