عملکرد 9 ماهه بندر شهید رجایی

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31069
ساعت 09:14 يکشنبه 21 دی 1393
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی از افزایش پهلوگیری حدود 3000 فروند انواع کشتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور طی سال‌جاری خبر داد.

به گزارش فرینا، ابراهیم ایدنی طی نشستی با حضور مدیران بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران، به تشریح عملکرد منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی طی 9 ماه گذشته پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون، 54 میلیون و 158 هزار تن کالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری شد.
وی ادامه داد: از کل عملیات انجام شده در این بندر، 36 میلیون و 389 هزار تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و 17 میلیون و 768 هزار تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ادامه به آخرین وضعیت عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران اشاره کرد و گفت: از آغاز سال جاری تاکنون، سه میلیون و 760هزار تن مواد نفتی از طریق پایانه‌های نفتی این بندر به خارج از کشور صادر شد. ایدنی میزان ترانزیت این نوع کالاها را 438 هزار تن اعلام کرد و افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه گذشته، 110 درصد افزایش داشته است.
وی با بیان این مطلب که بیش از 988 هزار تن مواد نفتی از طریق این بندر به داخل کشور وارد شد، میزان کاپوتاژ مواد نفتی طی سال جاری را 12 میلیون و 554 هزار تن اعلام کرد.
عالی‌ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان از رونق عملیات ترانشیپ برای تبدیل بندر شهید رجایی به بندر کانونی منطقه خبر داد و گفت: طی این مدت، یک میلیون و 319 هزار و 988 تن کالا با خطوط فیدری از این بندر به سایر بنادر ترانشیپ شد که 7 درصد افزایش داشته است. ایدنی در ادامه اظهارات خود حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی سال‌جاری را چهار میلیون و 212 هزار تن عنوان کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از رشد چشمگیر 289 درصدی این بخش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و چهار برابر شدن این بخش از عملیات بندری، خبر داد.
ایدنی میزان کاپوتاژ (حمل‌ونقل ساحلی) این‌گونه کالاها طی سال جاری را 305 هزار تن عنوان کرد و با اشاره به آخرین حجم صادرات غیرنفتی انجام شده در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، رقم آن را 19 میلیون و 677 هزار تن دانست.
وی از تخلیه و بارگیری یک میلیون و 350 هزار و 406 TEU کانتینر در این بندر طی سال‌جاری خبر داد و گفت: طی 9 ماه سال‌جاری، عملیات کانتینری در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران به میزان یک درصد رشد مثبت داشته است.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی تعداد شناورهای ورودی به این بندر طی 9 ماه گذشته را 2 هزار و 934 فروند اعلام کرد و گفت: از این میزان، 2 هزار و 339 فروند شناور بالای هزار تن و 595 فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بندر شهید رجایی، زیر یک هزارتن وزن داشته‌اند.



آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو