همايش ملي فرصت هاي سرمايه گذاري در استان تهران برگزار شد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31171
ساعت 12:23 دوشنبه 29 دی 1393
نخستين همايش ملي فرصت هاي سرمايه گذاري در استان تهران با حضور رئيس دفتر رئيس جمهور، استاندار تهران، سفیر هند در ایران، رییس اتاق بازرگانی تهران، رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی، رییس اتاق بازرگانی ایران و روساي اتاق هاي بازرگاني ايران و تهران در جمع فعالان اقتصادي و سرمايه گذاران برگزار شد.

به گزارش فرینا، در این همایش فرصت های سرمایه گذاری در بخش های صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و صنایع تبدیلی، بانک، بیمه و بازار سرمایه، امور زیربنایی و انرژی، گردشگری و صنایع دستی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بهداشت، درمان و محیط زیست، حمل و نقل و توسعه شهری، ورزش و فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت.
****
غیبت حاکمیت قانون قاتل سرمایه گذاری در کشور بوده است
رییس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: آنچه تاکنون در حوزه سرمایه گذاری شاهد بودیم غیبت حاکمیت قانون بوده که این موضوع قاتل مدیریت و سرمایه گذاری خوب در کشور بوده است.

غلامحسین شافعی در این همایش گفت: آنچه مسلم است در حوزه سرمایه گذاری تاکنون کارنامه موفقی نداشته ایم و با توجه به پتانسیل ها و قابلیت هایی که جمهوری اسلامی ایران دارد در عمل اتفاق موفقی در حوزه سرمایه گذاری رخ نداده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه اقتصاد ایران در سال های گذشته متناسب با ریسک ها از فرصت ها برای سرمایه گذاری استفاده نکرده زیرا دچار یک نااطمینانی در حوزه سرمایه گذاری شدیم و آنهایی که ریسک را پذیرفتند و اقدام به سرمایه گذاری کردند از کرده خود پیشمان شدند.

وی با اشاره به فضای نامساعدی که در گذشته در حوزه سرمایه گذاری وجود داشته است، گفت: خوشبختانه دولت تدبیر و امید به نکته توجه دارد که اعتماد را به حوزه سرمایه گذاری بازگرداند و گفتار و کردار خویش را در این حوزه به یکدیگر نزدیک سازد.
رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: آنچه در گذشته رخ داده سلب اعتماد و اطمینان از سرمایه گذاران داخلی و خارجی بوده است که اگر این وضع تشدید و ادامه یابد حکایت از چوپان دروغگو در نزد سرمایه گذاران خواهیم داشت.

شافعی با اشاره به نخستین همایش ملی فرصت های سرمایه گذاری استان تهران و برگزاری این گونه همایش ها در کنار اقدامات دولت، ابراز امیدواری کرد که اعتماد و اطمینان به سرمایه گذاران بازگردد.
وی اظهار داشت: تکیه بر واقعیت کشور هم اکنون مورد توجه جدی دولت یازدهم قرار دارد و متناسب با واقعیات و داشته های خود به امر سرمایه گذاری توجه دارد.
وی اضافه کرد: آنچه که باید هم اکنون مورد تاکید قرار گیرد، محیط و فضای کسب و کار را نسبت به گذشته متفاوت سازیم و راه حرکت فعالان اقتصادی را بیش از گذشته هموار سازیم.

به گفته وی، توجه به تورم مقررات و مقررات زدایی باید بتواند زمینه مساعد و خوبی را برای آینده سرمایه گذاری در کشور فراهم کند.
شافعی با بیان اینکه سرمایه گذاری یک فعالیت یک شبه نیست، تصریح کرد: امنیت سرمایه گذاری باید از اولویت اصلی موضوع سرمایه گذاری در کشور باشد و یک حداقل هایی را برای سرمایه گذاری در یک مدت محدود پیش بینی کرد تا سرمایه گذاران بتوانند فعالیت خود را شروع کنند.
****
تشکیل مرکز جذب و حمایت از سرمایه گذاری
استاندار تهران در این همایش گفت: با همکاری رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و با حمایت رئیس جمهور مرکز جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری در تهران را تشکیل شده است.
هاشمی استاندار تهران و رئیس شورای گفت و گوی استان تهران در اولین همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران گفت: وقتی دولت تدبیر و امید شکل گرفت محور را در دست توسعه اقتصادی، مردم و بخش خصوصی قرار دادیم. ریاست محترم جمهوری در جلسات مختلف اشاره کردند که این مسیر، مسیری است که باید در کنار حماسه سیاسی به حماسه اقتصادی هم دست پیدا کنیم، چرا که پتانسیل و توان به لحاظ امکاناتی که خداوند به ما داده است دستیابی به این هدف را امکان پذیر می‌سازد.

هاشمی تصریح کرد: از روزی که بنده به عنوان نماینده عالی دولت در استان تهران انتخاب شدم اولین نگاه خود را بر روی این مساله قرار دادم که باید چه روشی را در استان تهران اتخاذ کرد تا بتوانیم خواسته رئیس جمهوری را در تهران که هم پایتخت اقتصادی است و هم سیاسی است جامه عمل بپوشانیم.
استاندار تهران گفت: اولین نگاه من رفتن به سمت قانون بود. این مساله را بررسی کردیم که تاکنون چه بسترسازی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. مسائل یاد شده را به روز کرده و عملیاتی کنیم.

وی در ادامه گفت: بنا به تجربه بنده شورای گفت و گو و بخش خصوصی این مساله را پوشش می‌دهند ما هم در قانون برنامه پنجم و هم در قانون فضای کسب و کار این مساله را مورد توجه قرار دادیم. بنده در مجلس و در هر دو مورد جزو کسانی بودم که تلاش می‌کردم این قوانین به نتیجه برسد.

رئیس شورای گفت و گوی استان تهران گفت: اتاق تهران به عنوان یکی از مهمترین اتاق های کشور بیش از 50 درصد کارت های بازرگانی را صادر می‌کند، از طرفی دیگر استان تهران نزدیک به 28 درصد سهم تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد و لازم به ذکر است که بیش از 50 درصد از درآمدهای مالیاتی کشور را تامین می‌کند.

وی در ادامه اذعان داشت: برای انجام این مسائل می‌طلبد که این بخش را بیش از پیش فعال کنیم.
****
آینده اقتصادی کشور نباید به تغییر قیمت نفت گره بخورد
رییس سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی با اشاره به لزوم جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی در کشور گفت: این امر یک ضرورت ملی است و از مهم‌ترین دلایل آن قطع وابستگی به درآمدهای نفتی است چرا که آینده اقتصادی و سیاسی کشور نباید به تغییر قیمت نفت گره زده شود.

محمد  خزایی به تصمیم جدی دولت بر بهبود و روان‌سازی فضای کسب و کار در کشور اشاره کرد و گفت: عزم جدی دولت و نیز وزارت اقتصاد و دارایی در روان‌سازی فضای کسب و کار است و انشا‌ءالله ظرف یک سال آینده شفاف‌سازی لازم در این زمینه انجام می‌شود.
وی افزود: در بحث تأمین منابع مالی خارجی به دو صورت استقراض خارجی یا فاینانس و نیز سرمایه‌گذاری خارجی مطرح است که از مهم‌ترین دلایل جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی قطع وابستگی به درآمدهای نفتی را می‌توان اشاره کرد.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: آینده اقتصادی و سیاسی یک کشور نباید به بالا و پایین رفتن قیمت نفت گره زده شود و برای حل این مشکل چاره‌ای جز تأمین منابع مالی کشور از طریق سرمایه‌گذاری‌های خارجی نداریم.
خزایی افزود: ‌البته این موضوع نیز مطرح شده که درآمدهای مالیاتی می‌تواند جایگزین قیمت نفت شود اما باید گفت که درآمدهای مالیاتی نیز حاصل تولید است و تولید نیز ناشی از سرمایه‌گذاری می‌باشد علاوه بر این موضوع در بندهای اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد در چندین بند به طور صریح تکیه بر افزایش بهره‌وری در اقتصاد و انتقال تکنولوژی اشاره شده که این امر جز با تأکید بر تأمین منابع سرمایه‌گذاری حاصل نمی‌شود.

به گفته رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی ایران تأمین منابع مالی برای یک کشور یک استراتژی ملی است و باید برای سرمایه‌گذاران داخلی فرش قرمز پهن کنیم.
خزایی ادامه داد: جذب سرمایه‌گذاری ‌های خارجی موجب رشد و توسعه اقتصادی و در پی افزایش کارآفرینی و صادرات است و می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در ایرن تأثیر مثبتی نیز بر کشورهای منطقه دارد چرا که ایران مانند جزیر‌ه‌ای امن و مقتدر در منطقه قرار دارد و تصمیماتش بر ثبات و اطمینان سایر کشورهای اطراف تأثیرگذار است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در برنامه توسعه ششم نیز هدف‌گذاری شده است و با توحه به اینکه ایران امکانات بی‌نظیری مانند انرژی و نیروی کار دارد فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
وی تصریح کرد: ما به سرمایه‌گذاری خارجی فقط به عنوان یک مقوله ملی نگاه نمی‌کنیم بلکه در پی آن ایجاد ثبات و رشد اقتصادی را در منطقه نیز شاهد خواهیم بود.




آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران
مدیر دفتر «مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور» در منطقه آزاد اروند منصوب شد

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟