ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزايش مي يابد

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31185
ساعت 10:37 سه شنبه 30 دی 1393
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه این شرکت برای تکمیل ١٥ طرح نیمه تمامی که با بیش از ٦٠ درصد پیشرفت متوقف بوده اند، گفت: با تکمیل این واحدها در پایان سال آینده ٨,٤ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده می شود.

به گزارش فرينا، به نقل از شانا؛ عباس شعری مقدم با حضور در همایش پنجاهمین سال تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی، افزود: بر مبنای اطلاعات موجود می توان نتیجه گیری کرد که توسعه در صنعت پتروشیمی در سه مرحله رخ داده است؛ مرحله نخست به پیش از انقلاب اسلامی ایران باز می گردد که طی آن حدود پنج میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد شد.
شعري مقدم گفت: مرحله دوم توسعه صنعت پتروشیمی مربوط به دوران اواخر جنگ تحمیلی و دولت سازندگی باز می گردد که این ظرفیت به حدود ١٤ میلیون تن افزایش یافت و مرحله سوم مربوط به دولت اصلاحات است که در انتهای آن ظرفیت به ٦٠ میلیون تن رسید، که چنانچه این روند ادامه می یافت ظرفیت تولیدمان ١٢٠ میلیون تن می بود، اما متاسفانه به دلیل تشدید تحریمها چنین نشد.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: پیش از انقلاب اسلامی و در مرحله نخست توسعه صنعت پتروشیمی، از سرمایه گذاری مستقیم خارجی استفاده شد اما استفاده از این نوع سرمایه گذاری پس از انقلاب تنها در مرحله سوم توسعه آن هم پس از حدود ٣٠ سال در برنامه چهارم توسعه رواج یافت که بزرگترین آن در مشارکت پلیمر آریاساسول بود.
شعری مقدم با بیان این که نحوه واگذاریها به بخش خصوصی در دولت نهم سبب شد فکر واگذاری یکپارچه این صنعت دوباره زنده شود، گفت: باید قدر کسانی که به فکر تشکیل هلدینگ خلیج فارس افتادند را دانست، زیرا آنها مانع از آن شدند که مجتمع های پتروشیمی باقی مانده مجزا از هم به بخش خصوصی واگذار شوند.
او ادامه داد: با اجرای نامطلوب خصوصی سازی شدیدترین ضربه ها به بدنه این صنعت وارد شد، صنعتی که در دولت هشتم نه تنها دیگر باری بر دوش دولت نبود، بلکه کمک حال دولت هم شده بود زیرا مدیریت شرکت در کنار توسعه طرحهای پتروشیمی با استفاده از اعتبار خود به توسعه امور جانبی که تنها وظیفه دولت بود نیز می پرداخت.
شعري مقدم گفت: ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی که در هر لحظه توسط کشتی ها به سوی بازارهای مصرف روانه بود در دولتهای هفتم و هشتم از دهها میلیون دلار تجاوز می کرد و همین موضوع آنچنان اعتباری را برای این صنعت ایجاد کرده بود که مدیریت وقت شرکت توانست (محمدرضا نعمت زاده) بدون تضمینهای دولتی بیش از ٦ میلیارد دلار از موسسه های مالی خارجی وام برای توسعه صنعت پتروشیمی اخذ کند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: خصوصی سازی نامطلوب همان بلایی را سر پتروشیمی آورد که شاه با انجام اصلاحات ارضی خود بر سر کشاورزی کشور آورد.
شعری مقدم با تشریح وضع کنونی صنعت پتروشیمی، گفت: هم اکنون ٦٠ میلیون تن ظرفیتی که در سه مرحله یاد شده به دست آمده بود به بخش خصوصی واگذار شده است، بدون این که منبع درآمد قابل توجهی برای شرکت ملی صنایع پتروشیمی باقی بماند، اما بدهی های آن از بابت وامهای ارزی که گرفته شده برعهده ما قرار دارد که باید آنها را از شرکتها اخذ و به فاینانس دهنده های خارجی پرداخت کنیم.
او گفت: امروزه از میان میلیاردها دلار دارایی ایجاد شده در صنعت پتروشیمی تنها ٢٠ درصد از هلدینگ خلیج فارس و مالکیت شرکت پژوهش و فناوری و نیز سازمان منطقه ویژه اقتصادی بندر امام برای این شرکت باقی مانده که بیشتر آنها هزینه بر هستند.
شعري مقدم افزود: هنوز ١٠٠ درصد از سهام پتروشیمی دماوند، درصد کمی از سهام یک شرکت خدماتی و چند شرکت دیگر که همگی مجری طرح هستند متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی است که بر اساس قانون باید تا پایان امسال همه آن ها واگذار شود.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی اظهار کرد: هم اکنون شرکت ملی صنایع پتروشیمی نه مجاز به ارائه خدمات به شرکتهای خصوصی و کسب درآمد است و نه می تواند درآمد حاصل از ارائه خدمات را هزینه کند ، مگر این که اساسنامه این شرکت اصلاح شود، وانگهی چندی پیش تصویب شده که شرکتهای توسعه ای از جمله شرکت ملی صنایع پتروشیمی می توانند در چارچوب اساسنامه خود فعالیت کنند، اما برای استفاده از این بند مکلف به رعایت سیاستهای اصل ٤٤ هستند.
شعری مقدم افزود: از ٦٠ میلیون تن ظرفیتی که هم اکنون در صنعت پتروشیمی ایجاد شده به دلیل کمبود خوراک تنها ٤٠ میلیون تن تولید محصول داریم و امید است با تلاشهای شرکت ملی نفت ایران این مشکل تا اوایل سال آینده برطرف شود.
او با بیان این که هم اکنون ٦٧ طرح نیمه تمام از برنامه های چهارم و پنجم باقی مانده است، گفت: از این تعداد ١٥ طرح بیش از ٦٠ درصد پیشرفت داشته است که سه مورد آنها با مجموعه ظرفیت ١,٤ میلیون تن تا پایان امسال به بهره برداری می رسند و ١١ طرح دیگر از این تعداد با مجموع ظرفیت هفت میلیون تن سال آینده به بهره برداری می رسد؛ به این ترتیب در پایان سال ٩٤، ٨.٤ میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده می شود.
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي در ادامه تحریم، بالا بودن نرخ تورم و سودهای بانکی و مشکلات موجود برای تامین منابع مالی از صندوق توسعه ملی و فاینانس کشور چین را از جمله موانع موجود بر سر راه صنعت پتروشیمی عنوان کرد.
شعري مقدم در ادامه گفت: تلاش مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر این موضوع استوار است که کمک کند تا طرحهای نیمه تمام به فعالیت خود ادامه دهند و موانع را از پیش روی آنها بردارند. در این صورت قادر خواهیم بود پیشرفت قابل توجهی در طول برنامه ششم داشته و به ظرفیت تولید ١٠٠ میلیون تن برسیم.
او استفاده از همه ظرفیت تولید موجود، به بهره برداری رسیدن ٦٧ طرح نیمه تمام، تامین خوراک، حضور شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بخشهای پایین دستی و استفاده از فناوریهای روز دنیا را از جمله نکته های کلیدی نقشه راه صنعت پتروشیمی اعلام کرد و گفت: چنانچه شرایط مساعد برای اجرای این نقشه راه فراهم شود، قادر خواهیم بود ظرفیت تولید کشور را به ١٨٠ میلیون تن و درآمد صنعت پتروشیمی را به بیش از ٧٠ میلیارد دلار در سال برسانیم.

عباش شعري مقدم در پايان گفت: امیدواریم گروه های مذاکره کننده هسته ای کشورمان همانطور که خداوند فرموده است بتوانند با بیان نیکو فرعونهای این زمان را وادار به پذیرش حقانیتمان کنند و در این صورت است که با رعایت نکته های چند سرمایه گذاران خارجی به کشورمان سرازیر می شوند.

 

 

شناسه خبری: 31185

آخرین اخبار

ابراز همدردی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد در پی حادثه معدن طبس
صدور 10 هزار مجوز کسب و کار در «اروند»
قدردانی معاون اول رییس‌جمهور از دبیر و کارکنان دبیرخانه شورایعالی و مناطق
20 هزار ميليارد سرمايه‌گذاري در لجستيك و حمل و نقل ماكو
اشتیاق سودانی‌ها برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران

یادداشت

اهمیت راهبردی بندر چابهار در توسعه‌ منطقه‌ای
مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
ماکو، سرزمین چهارسو