رییس‌جمهور و پایتخت انرژی/بوشهر منطقه آزاد می شود

رییس‌جمهور در سفر اخیر خود به بوشهر با اعلام اینکه دولت منطقه آزاد تجاری بوشهر را به تصویب رسانده است، اظهار امیدواری کرد به‌زودی لایحه منطقه آزاد بوشهر به مجلس‌شورای‌اسلامی تقدیم شود.

روحانی با ذکر اینکه بوشهر باید به سابقه دیرین توسعه و تجاری‌اش برگردد، تصریح کرد دولت همه توان و امکانات خود را در خدمت به مردم بوشهر به کار خواهد بست و قدم‌هایی را برای توسعه این استان برخواهد داشت. وی راه‌اندازی منطقه آزاد را سبب رونق استان دانست و تاکید کرد ظرفیت بندرگاه این شهرستان با طرح‌های دولت به دو برابر افزایش می‌یابد.

استان بوشهر دارای 707کیلومتر ساحل مشترک با خلیج‌فارس است. صادرات و واردات محصولات دریایی، صنعت شیلات، وجود ذخایر نفت و گاز در پارس‌جنوبی و شمالی، کشاورزی و نخل‌داری از مزایای راهبردی و اقتصادی آن است، و به‌دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز پایتخت انرژی ایران به شمار می‌رود. 

با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در استان در زمینه‌های کشاورزی، تجارت، دامداری، شیلات و صنعت، راهبرد ایجاد منطقه آزاد در بوشهر می‌تواند رونق اقتصادی استان را از طریق ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و صنایع بسته‌بندی، در تولید خرما، صید ماهی و میگو که از مهم‌ترین فعالیت‌های استان است از طریق تجارت و توسعه صنعت به سرانجام برساند و صادرات مردم‌نهاد را برای کسب درآمد نهادینه کند. 

 استان بوشهر همچنین با توجه به وضعیت راهبردی و داشتن منابع و صنایع مختلفی در زمینه‌های یاد شده به‌ویژه نفت و گاز در میدان‌های گازی عسلویه و کنگان و پارس شمالی در دیر، بردخون و شهرستان دشتی به مثابه بزرگ‌ترین منبع مستقل گازی در جهان و وجود پالایشگاه عظیم گاز در جم و نیز دارابودن یکی از مهم‌ترین ترمینال‌های صادرات نفت در جزیره خارک و اجرای طرح‌های بزرگ صنعتی از قبیل نیروگاه اتمی بوشهر و کشتی‌سازی قادر است زمینه‌های تاثیر‌گذاری را برای رشد فعالیت و تکمیل و توسعه فعالیت‌های موجود در اختیار منطقه آزاد بوشهر قرار دهد که دکترروحانی در سفر اخیر خود به بوشهر راه‌اندازی آن را یکی از برنامه‌های دولت یازدهم قرار داد. 

 این طرح به‌خصوص با دارابودن هفت پست اسکله به طول بیش از هزار و 170‌متر، ظرفیت پذیرش کشتی‌های 15هزارتنی و تخلیه و بارگیری بیش از سه‌میلیون تن کالا در سال، می‌تواند فرصت مناسبی را از طریق جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و خارجیان که با سابقه تاریخی بندربوشهر از گذشته‌های دور آشنایی دارند، به وجود آورد.

بندر بوشهر همچنین دارای فضایی بالغ بر 37هزارکیلومتر انبار سرپوشیده است که با تغییر ماهیت منطقه ویژه اقتصادی بوشهر به سازوکارهای منطقه آزاد، آزادی عمل بیشتری برای انجام فعالیت‌های رقابتی اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاری پیدا خواهد کرد. به‌علاوه وجود 28مرکز آموزش‌عالی، مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای و موسسات تحقیقاتی، نقش مهمی در تامین نیروی انسانی متخصص و ماهر مورد نیاز بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد بوشهر ایفا خواهد کرد.

 با توجه به وجود فرودگاه بین‌المللی و پایانه مسافری در بوشهر و اینکه در حال حاضر راه‌آهن شیراز، بوشهر، عسلویه با 647کیلومتر در دست احداث است، می‌توان امیدوار بود که زیرساخت‌های موردنیاز یک منطقه آزاد موفق هموار باشد. قطعه اول و دوم پروژه به طول 98کیلومتر با اعتباری معادل 510میلیاردریال آغاز شده است.

گفتنی است این محور از ایستگاه مرودشت در شمال شیراز آغاز شده و پس از عبور از بندر کنگان به بندر عسلویه منتهی می‌شود. این امکانات و ظرفیت‌ها در راستای ماموریت‌های تاسیس منطقه آزاد می‌تواند به مثابه زیرساخت‌های مهم جذب سرمایه‌گذاری برای رونق صادرات و تولید رقابت‌پذیر در راستای تصویب دستورالعمل ساماندهی صدور مجوز‌های فعالیت‌های اقتصادی مجلس که رسیدن به رتبه 20 را برای کسب و کار ایران تا 10سال آینده هدف‌گذاری کرده است، موثر واقع شود. 

ضمن آنکه رشد اقتصادی استان گام مهمی برای تحقق ثبات و آرامش اقتصادی کشور و حرکت به‌سمت رونق و حضور در بازارهای هدف منطقه‌ای و جهانی است. آنچه این منطقه جدید لازم دارد استفاده از تجربیات مناطق آزاد کشور و جهان است. تجربیاتی که می‌تواند با تدبیر و درایت امیرکبیری در عرصه اقتصاد، کشور را به موفقیت برساند. 

دکتر عبدالرسول خلیلی /استاد دانشگاه و کارشناس مناطق آزاد

منبع: شرق


امتیاز به خبر :