کمبود زمین برای حضور سرمایه‌گذاران نداریم

لینک کوتاه: freena.ir/detail/31240
ساعت 17:02 سه شنبه 7 بهمن 1393
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر با اشاره به پیگیری جدی پرونده زمین‌خواری در منطقه ویژه بوشهر گفت: هیچ مشکلی برای واگذاری زمین بر اساس روند قانونی به متقاضیان سرمایه‌گذاری نداشته و کمبود زمین هم در این منطقه نداریم.

عبدالمجید آورا ظهر امروز در نشستی خبری با حضور اصحاب رسانه بوشهر در ارتباط با پرونده زمین‌خواری که در سال 89 در این منطقه برای احداث شهرک توریستی ایجاد شد اظهار داشت: در سال 89 یک سرمایه‌گذاری برای احداث شهرک توریستی، تجاری و ... در منطقه ویژه مراجعه کرد و مذاکراتی با مسئولان وقت منطقه ویژه بوشهر داشت که زمینه برای احداث شهرک توریستی، گردشگری و تفریحی ایجاد شود.
وی بیان کرد: این سرمایه‌گذار که به عنوان مدیریت شرکت چای غنچه آسیا تقاضای اخذ زمین در منطقه ویژه بوشهر داشت با مسئولان وقت منطقه ویژه به توافق رسید و 124 هکتار زمین در اختیار این فرد قرارداده شد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر تصریح کرد: در آن زمان فرد سرمایه‌گذار، یک میلیارد تومان برای طراحی شهرک توریستی هزینه کرده بود و قیمت هر متر زمین نیز در منطقه ویژه بوشهر 11 هزار تومان بود.
آورا گفت: یکی از تخلفاتی که در این قضیه از سوی منطقه ویژه صورت گرفت این بود که مسئولان وقت منطقه ویژه با درخواست سرمایه‌گذار برای بنام کردن زمین‌ها به وی  با این دلیل که می‌خواهد از بانک تسهیلات دریافت کند موافق شد، پی از این اتفاق با جهش قیمت دلار مواجه شدیم و سرمایه‌گذار هم اعلام می‌کند نمی‌تواند کار را پیش ببرد.
وی ادامه داد: برای حل مشکل، سرمایه‌گذار پیشنهاد می‌کند اجازه تفکیک زمین را بدهید تا سرمایه‌گذاران مختلفی را به بوشهر بیاورم تا در اراضی سرمایه‌گذاری کنند و با موافقت منطقه ویژه، دومین تخلف هم صورت می‌گیرد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر گفت: بعد از تفکیک اراضی، سرمایه‌گذار تا مدتی در بوشهر آفتابی نمی‌شود تا اینکه حدود هفت ماه پیش بود عده‌ای با مراجعه به منطقه ویژه اعلام می‌کنند می‌خواهیم خانه‌هایمان را بسازیم و سند هم داریم و زمین‌ها را از یک فرد سرمایه‌گذار (متقاضی سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه بوشهر) خریداری کردیم.
آورا اضافه کرد: پس از این اتفاق، منطقه ویژه بوشهر اقدامات قانونی خود را برای پیگیری موضوع از طریق اداره ثبت دنبال می‌کند تا این اداره کل، از انتقال اسناد به افراد دیگر جلوگیری کند اما این کار صورت نمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون 15 پرونده تخلف زمین‌خواری در منطقه ویژه بوشهر اقامه دعوا شده بیان داشت: سپس نهادهای نظارتی به این پرونده ورود می‌کنند و با اقدامات و پیگیری‌های منطقه ویژه، جلوی ساخت و ساز گرفته می‌شود، و اکنون نیز این پرونده در مراجع قضایی در حال پیگیری است و انتظار داریم دستگاه قضا هر چه زودتر وضعیت این پرونده را مشخص کند.
آورا با بیان اینکه دادگاه در حال حاضر دستور توقیف اراضی را صادر کرده است، گفت: انتظار داریم اگر تخلفی هم صورت گرفته در چارچوب قانون رسیدگی شود و از دستگاه قضا انتظار داریم این پرونده را با اولویت در دستور کار قرار دهد.

به متقاضیان دریافت زمین برای سرمایه‌گذاری پاسخ منفی نمی‌دهیم
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر گفت: تا چهار ماه گذشته زمین در منطقه ویژه به متری 200 هزار تومان هم رسیده بود اما اکنون قیمت واگذاری زمین در منطقه ویژه بوشهر که مصوب هیئت مدیره منطقه است به متری 23 هزار تومان رسیده است.
آورا بیان کرد: به متقاضیان دریافت زمین که ایده تولید و خدمات داشته باشند بدون محدودیت زمین واگذار می‌کنیم و متقاضیان هم نیازی نیست برای اخذ زمین به دلالان مراجعه کنند.

منطقه آزاد بوشهر، مانعی برای توسعه منطقه ویژه بوشهر نخواهد بود
وی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت منطقه آزاد بوشهر و اینکه آیا با ایجاد منطقه آزاد، منطقه ویژه بوشهر از رونق می‌افتد، گفت: روش تیمی که موضوع منطقه آزاد را دنبال می‌کنند کاملا کارشناسی است هر چند منطقه آزاد مزایای بیشتری نسبت به منطقه ویژه دارد اما نقش منطقه ویژه مد نظر کارشناسان هست تا از ضرر و زیاد سرمایه‌گذاران در این منطقه جلوگیری شود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در مورد طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین و تاثیرات آن بر منطقه ویژه بوشهر خاطرنشان کرد: مخالفتی با ایجاد جزیره نگین نداریم، ظرفیتی که برای حمل و نقل کالا در بندر بوشهر باید ایجاد شود خیلی زیاد است و ایجاد زیرساخت‌های جزیره نگین مکملی برای منطقه ویژه است.

سرمایه‌گذاری 600 میلیارد تومانی در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر
آورا گفت: هم اکنون 61 واحد صنعتی و خدماتی فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر در حال فعالیت هستند و کل سرمایه‌گذاری صورت گرفته در منطقه ویژه 600 میلیارد تومان است که 750 نفر در واحدهی صنعتی و 100 نفر نیز در سازمان اداری منطقه ویژه مشغول به کار هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر تصریح کرد: کل مساحت منطقه ویژه بوشهر که واحدهای تولیدی فعال در آن مستقر هستند یک هزار و 880 متر مربع بوده که از این میزان 500 هکتار به شرکت‌ها و واحدهای مختلف واگذار شده است.

منبع: فارس





شناسه خبری: 31240

آخرین اخبار

اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران
مدیر دفتر «مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور» در منطقه آزاد اروند منصوب شد

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟