پرداخت ۳۷۰۰میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت

راه‌اندازی ۵۸ طرح صنعتی با ‌۴۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، پرداخت ۳۷۰۰میلیارد تومان تسهیلات طی ۹ ماه، حمایت ویژه از بنگاه‌های کوچک و متوسط، راه‌اندازی خط اعتباری ایران - هند، تامین مالی ۷ طرح فولادی با استفاده از خط اعتباری چین، کاهش مطالبات معوق و همچنین تلاش برای افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن، از موضوعات مهمی بود که مدیرعامل بانک صنعت و معدن طی یک نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر در محل وزارت اقتصاد برگزار شد، به آن اشاره کرد.

افخمی مبنی بر میزان تسهیلات پرداختی این بانک در ۹ ماه نخست امسال به بخش صنعت و معدن گفت: در مجموع بانک صنعت و معدن در بخش ریالی ۳۷۰۰میلیارد تومان تسهیلات برای بخش‌های مختلف از جمله سرمایه در گردش پرداخت کرده، ضمن اینکه تسهیلات ارزی به بخش‌های مختلف نیز پرداخت شده است که البته با توجه به این روند به نظر می‌رسد این رقم تا پایان سال افزایش یابد.
افخمی در ادامه با تاکید بر این موضوع که بانک صنعت و معدن برای ارائه تسهیلات، متکی به منابع دولتی است، در رابطه با سرمایه اندک این بانک گفت: اگر سرمایه بانک صنعت و معدن را با سایر بانک‌های توسعه‌ای مقایسه کنیم این امر نشان می‌دهد که سرمایه بانک به نسبت، رقم پایینی است؛ هم‌اکنون سرمایه بانک توسعه مالزی ۱۹میلیارد دلار و بانک توسعه کویت ۱۴میلیارد دلار است. وی با تاکید بر اینکه بر این اساس درخواست افزایش سرمایه بانک صنعت و معدن را به دولت ارائه کرده‌ایم، ادامه داد: دولت پذیرفته است که سرمایه بانک‌های دولتی باید افزایش یابد به همین دلیل در لایحه بودجه سال آینده و لایحه رفع موانع تولید پیشنهاداتی ارائه شد که بخشی از آن مورد توجه مجلس نیز قرار گرفته است.
 
راه‌اندازی ۵۸ طرح صنعتی تا پایان سال 
افخمی در ادامه این نشست ضمن اشاره به تدوین سند راهبردی بانک صنعت و معدن که برمبنای این سند، برنامه سه ساله برای بانک تدوین شده است، به تشریح عملکرد و اقدامات این بانک در ۹ماه ابتدای سال پرداخت و از راه‌اندازی ۳۶ واحد صنعتی در ۹ ماهه اول و همچنین ۲۲ طرح دیگر تا پایان امسال خبر داد. او با بیان اینکه در مجموع امسال ۵۸ طرح با سرمایه‌گذاری ۴۵۰۰میلیارد تومان با تسهیلات بانکی تامین اعتبار شده که این طرح‌ها در استان‌های مختلف قرار دارند افزود: با راه‌اندازی کامل این پروژه‌ها تا پایان امسال ۶۷۰۰ شغل جدید به‌طور مستقیم ایجاد خواهد شد.
وی منابع ارزی سرمایه‌گذاری‌شده در این طرح‌ها را معادل ۱/۴میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: واحد فروسیلیس همدان که دو ماه پیش با سرمایه‌گذاری ۷میلیون یورو مورد بهره‌برداری قرار گرفت، واحد مولد برق یزد که ۳ماه پیش تولید آزمایشی خود را با سرمایه‌گذاری ۲۱۰میلیون یورو آغاز کرد و واحد تولید شمش رویال در بیرجند که با ۱۶میلیون یورو سرمایه‌گذاری به مرحله تولید رسیده است از جمله واحدهایی است که در ۹ ماهه گذشته با حمایت مالی و با استفاده از منابع بانک صنعت و معدن تجهیز مالی و راه‌اندازی شد.
وی افزود: منابعی که برای این طرح‌ها مورد استفاده قرار گرفته معادل ۶۲۰میلیون دلار است. وی همچنین از راه‌اندازی طرح‌های پتروشیمی لرستان با ۲۳۲میلیون یورو، کارخانه پتروشیمی اهواز با ۲۳۰میلیون یورو و واحد تولید کف‌پوش و ام دی اف در اردبیل با ۱۱میلیون یورو تا پایان سال خبر داد.
 
۲۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به بنگاه‌های کوچک 
افخمی در زمینه همکاری صندوق توسعه ملی با بانک صنعت و معدن، با بیان اینکه دو قرارداد ۶میلیارد دلاری و ۳/۹میلیارد دلاری در دو مرحله با صندوق منعقد کرده‌ایم، افزود: در مجموع ۱۰میلیارد دلار با صندوق قرارداد منعقد شده که ۴/۸میلیارد دلار آن به قرارداد با متقاضیان رسیده و ۳میلیارد دلار آن گشایش اعتبار شده است. به گفته وی مجموع طرح‌هایی که با عاملیت بانک صنعت و معدن سرمایه‌گذاری شده‌اند ۲۲۰ طرح بوده است.
وی در رابطه با تسهیلات ریالی این صندوق نیز اظهار کرد: در یک سال و نیم گذشته هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی به ۳۸۰ شرکت یا طرح پرداخت شده که به نظر می‌رسد اگر منابع بیشتری دریافت می‌کردیم، شاید می‌توانستیم تعداد بیشتری از طرح‌ها را تامین مالی کرده و به رونق اقتصاد کشور کمک کنیم. او همچنین گفت: ۲۷۰۰میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع داخلی بانک در ۹ ماهه اخیر برای ۳هزار بنگاه کوچک و متوسط در قالب سرمایه در گردش اختصاص یافته است که درنهایت به حفظ نزدیک به ۴۰هزار شغل در این بخش منجر شد. 
افخمی، از بررسی تسهیلات ریالی برای ایجاد واحدهای کوچک و متوسط جدید خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با ایجاد این واحدها بیش از ۳ هزار شغل ایجاد شود.
 
راه‌اندازی خط اعتباری ایران - هند
مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به استفاده از خط اعتباری چین اظهار کرد: این خط اعتباری از خرداد ماه امسال تا یک ماه پیش با وقفه مواجه شده بود که به‌تازگی بخش‌هایی از آن در مذاکرات به نتیجه رسید و از محل آن یکی از اقداماتی که بانک صنعت و معدن انجام خواهد داد تامین مالی ۷ طرح معروف فولادی است.
وی با بیان اینکه یک طرح سیمانی، پتروشیمی مسجدسلیمان و ۳ تا ۲ طرح پتروشیمی که طرح‌های اتانول هستند از محل خط اعتباری چین تامین اعتبار می‌شود در ادامه از تامین مالی خط آهن راه‌آهن تهران، قم و اصفهان خبر داد و گفت: یکی از برنامه‌های ما سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت است و این طرح ریلی از جمله این برنامه‌هاست اما هنوز گشایش اعتبار نشده و به زودی این کار انجام خواهد شد.
او تصریح کرد: طرح برقی کردن قطار تهران - مشهد با سرمایه‌گذاری دومیلیارد دلار و عاملیت بانک صنعت و معدن در حال مطالعه است که امیدواریم تا ۴- ۳ ماه آینده نهایی شود. سال‌های متمادی این طرح در دستور کار دولت بود اما به دلیل مشکلات تامین اعتبار امکان اجرای آن فراهم نشد.
مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به توافقنامه دولت ایران و هند و بانک مرکزی ایران با بانک مرکزی هندوستان گفت: قرار است یک خط اعتباری میان بانک صنعت و معدن با اگزیم‌بانک (بانک توسعه) هند برقرار شود که ارزش آن ۱۵۰میلیون دلار است و برای خرید تجهیزات راه‌آهن هزینه خواهد شد که به صورت ۱۰۰درصد فاینانس است.
 
روند نزولی میزان مطالبات معوق 
مدیرعامل بانک صنعت و معدن در بخش دیگری از سخنانش به میزان مطالبات معوق این بانک اشاره کرد و گفت: نسبت مطالبات معوق به منابع از ۱۲درصد به ۸/۹درصد در پایان سال گذشته رسید که از نظر ریالی زیر دوهزار میلیارد تومان است. وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال نسبت مطالبات معوق به ۸/۸ تا ۸/۷ درصد کاهش یابد. مدیرعامل بانک صنعت و معدن در رابطه با مطالبات معوق بانک با تاکید بر این موضوع که در این زمینه رویکردی متفاوت را آغاز کردیم، افزود: در این راستا روش برخورد با بنگاه‌هایی که به دلیل رکود دچار مشکل بودند با بنگاه‌هایی که نمی‌خواستند بازپرداختی انجام دهند، متفاوت بود و به برخی بنگاه‌های دارای معوقات وام جدید پرداخت شد تا بتوانند دوباره تسهیلات را بازپرداخت کنند. افخمی در ادامه با بیان اینکه بانک صنعت و معدن نسبت به بانک‌های دیگر نرخ سود تسهیلات کمتری دارد، افزود: چون ما سپرده چندانی جمع نمی‌کنیم و بیشتر منابع بانک از محل منابع داخلی و خطوط اعتباری است نرخ سود تسهیلات حدود ۲۰درصد است و برای سرمایه در گردش ۲۲درصد دریافت می‌شود.
به گفته مدیرعامل بانک صنعت و معدن درصورتی که تورم با همین روند پایین‌اید و روند افزایشی به خود نگرفت، باید در رابطه با نرخ سود بانکی تجدید نظر شود.

منبع: گسترش صمت




برچسب ها : مناطق آزاد
امتیاز به خبر :