ضرورت تقویت نهادهای پولی و مالی در منطقه آزاد ارس

مدیر برنامه‌ریزی و بودجه منطقه آزاد ارس وجود محدودیت‌های زیست محیطی، ضعف نهادهای پولی و مالی و ناکافی بودن زیرساخت‌های حمل و نقل را از جمله نقاط ضعف منطقه آزاد ارس اعلام کرد.
یوسف داداش‌زاده اظهار داشت: ارس با تکیه بر سرمایه‌های انسانی متخصص و خلاق و زیرساخت‌های به روز و محیطی کارآفرین، کانونی برای رشد و توسعه شرکت‌های خارجی و داخلی در حوزه‌های جدید، توام با اقتصاد یکپارچه جهانی است.

مهم‌ترین فرصت‌های منطقه آزاد ارس
وی وجود مراکز تاریخی و گردشگری و بازارچه‌های مرزی، برخورداری از ظرفیت بهبود فضای کسب و کار، امکان جذب سرمایه از طریق ایرانیان خارج از کشور در فعالیت‌های منطقه آزاد ارس، قرارگیری منطقه بر سر راه شبکه فیبر نوری شرقی- غربی، از چین تا اروپا، تقاضای فرا ملی برای خدمات درمانی فوق تخصصی، وجود فرصت‌های بالای سرمایه‌گذاری در بخش‌های صنعت، تجارت، کشاورزی ساختمان و ... را جزو فرصت‌های منطقه آزاد ارس قلمداد کرد.

مهمترین تهدیدهای منطقه آزاد ارس
داداش‌زاده تهدیدهای منطقه را قطع ارتباط با حوزه شمالی شبکه ریلی ارمنستان-آذربایجان، ریسک بالای اقتصادی کشورهای حوزه قفقاز، محدودیت‌های ناشی از مقررات بین‌المللی مالکیت معنوی «WIPO» در توسعه ICT در منطقه و وجود محدودیت‌های قانونی برای توسعه کالبدی بخش صنعت در وسعت زیادی از منطقه مصوب به دلایل مناسب بودن این زمین‌ها برای کشاورزی عنوان کرد.

هسته‌های کلیدی منطقه آزاد ارس
مدیر برنامه‌ریزی و بودجه منطقه آزاد ارس هسته‌های کلیدی این منطقه را توسعه زیرساخت‌های فیزیکی، توسعه ارتباطات تجاری و بین‌المللی، ایجاد کانون منطقه ویژه علم و فناوری، توسعه صنعت با رویکرد خوشه‌های صنعتی، توسعه گردشگری و توسعه کشاورزی مدرن برشمرد.
وی تعریض جاده‌های منتهی به منطقه آزاد ارس به طول 90 کیلومتر تا اسفند 96، احداث و اصلاح مسیر ریلی منتهی به منطقه به طول 340 کیلومتر تا اسفند 99، تولید و انتقال انرژی با محوریت انرژی‌های پاک به میزان 150 مگاوات تا اسفند 95 و آماده‌سازی زمین صنعتی به میزان 500 هکتار تا اسفند 96 را اهداف کمی توسعه زیرساخت‌های فیزیکی منطقه اعلام کرد.
داداش‌زاده چشم‌انداز توسعه ارتباطات تجاری و بین‌المللی منطقه آزاد ارس را تبدیل این منطقه به یکی از مناطق آزاد شناخته شده در سطح بین‌المللی برای ایفای نقش موثر در حوزه تجارت خواند و عضویت در سازمان‌ها و نهادهای معتبر بین‌المللی و تقویت حضور در بازار کشورهای هدف، اصلاح قوانین و مقررات و تعریف مشوق‌های لازم برای فراهم کردن زمینه حضور نهادهای مالی و پولی را در این ارتباط موثر دانست.

منبع: فارس



برچسب ها : منطقه آزاد ارس
امتیاز به خبر :